Wednesday, October 26, 2005

Cerita tentang mencari jodoh...

Hari ni nak mengepek sikit tentang mencari jodoh ni. Haha, out of nowhere, tetiba je nak cakap tentang jodoh? Hmmmm. Abah bukan Dr. Love atau Mr.Hitch ya! Abah cuma nak cerita sikit sebab ada ramai juga org yang pernah tanya abah macamana nak cari pasangan yg sesuai untuk kita.

Dan jawapan abah pun cuma jawapan org yang tak banyak pengalaman bercintanya. Mana yg baik anda ambiklah, mana yg merapu tu, tongsampahkan saja.

Pada abah, dalam mencari jodoh, pertama-tamanya, diri kita sendiri kena jelas. Apakah kita betul2 mencari jodoh? Atau kita mencari sekadar ingin mengikut rentak kawan2 yang sudah bertemu jodoh? Kalau rasa perasaan untuk mencari pasangan itu, ikhlas datang dari hati, bukan sebab rasa terhambat dengan kawan-kawan, bukan sebab mak asyik dok tanya soalan cepumas dia, dan bukan sebab nak menunjuk yang kita pun mampu bertemu pasangan, anda teruskan la niat anda mencari jodoh.

Camna nak cari? Kat mana nak cari? Yang ini terpulang pada anda. Ada orang bertemu jodoh di tempat belajar, ada yg ditempat kerja, ada yg kebetulan, ada yg dimatchmake(macam abah le), ada yg orang tua uruskan, dan macam-macam. So, kalau tanya kat mana nak cari, jawapannya pelbagai. Cumanya, dalam mencari ni, yang penting, anda sudah ada senarai ciri-ciri pasangan yg diinginkan. Kerana dari situ, anda sudah boleh mula melihat2 sekitar anda,kalau ada orang yang memenuhi atau mempunyai ciri2 yang anda hendak.

Dan ciri2 tersebut biarlah yang selari dengan agama. Tengoklah agamanya dulu, then tengok benda lain spt, tahap pendidikan, keturunan dsbnya. Yang jadi masalah, bila kebanyakan kita mendulukan rupa paras. Memang la semua orang nak yang cantik dan hensem, tapi padan2 la. Kalau rasa diri tu sehensem Brad Pitt ke atau secantik Rani Mukherjee ke, boleh la kot berangan nak pasangan yg sepadan. Tapi kalau rasa diri pun biasa2 saja, elok la rendahkan sikit taraf rupa paras orang yang kita nak cari. Kalau dapat yg hensem dan cantik, alhamdulillah, tapi selalunya susah la.

Andai kata, anda dah jumpa orang yang agak2 dah mempunyai ciri2 yang anda cari, cubalah dekati dia. Dia tak akan tahu kalau setakat anda simpan dalam hati yg anda suka dia. Cubalah cara yang terbaik dan beradab. Tanya kawan2 dia ataupun apa sajalah, setakat nak tahu dia single lagi ke tidak. Kalau single, alhamdulillah. Kalau dia kepunyaan orang, better cari yang lain. Masalah jangan dicari. Kelak kita juga yang merana diri. Kalau belum pasti itu ke orangnya atau bukan, buat lah solat istikharah, mohon Allah berikan petunjuk.

Kalau betul dia single, cubalah dekati dengan lebih rapat lagi. Beranikan diri untuk sampaikan mesej padanya yang "Saya sebenarnya suka kat awak, dan sangat berharap untuk jadikan awak pasangan hidup saya". Anda mungkin kata, "Tak ke drastik sangat?". Yang ni terpulang la, kalau rasa anda akan kahwin dalam masa 10 tahun lagi, then, feel free to take your own sweet times. Tapi kalau rasa masa untuk kahwin dah agak2 sampai, then kenalah berterus terang. Tapi kena cara yang betul la. Jangan main belasah je cakap.

Kalau responnya OK, alhamdulillah. Kalau tak, anda tanya diri, nak cuba lagi ke, atau nak mencari yang lain.

Kalau dia nak kata berkawan dulu pun, teruskan saja. Memang pun, orang sekarang ni suka nak berkawan dulu, alasannya nak kenal hati budi. Tak salah pun berkawan, tapi jaga2lah batas susilanya. Dan tak perlulah nak berkawan lama-lama. Kalau masing2 dah rasa "Dialah pasanganku", teruskan bawa berbincang ttg perkahwinan. Kalau dah perlu tahap libatkan keluarga, inform mereka tentang ini. Bercinta 10 tahun takkan jamin rumahtangga akan bahagia selama itu. Kalau betul anda kata nak kenal pasangan anda dengan lebih dekat, abah rasa, sampai mati pun anda mungkin takkan kenal sebaiknya siapa dia. Tanyalah orang yang berpuluh tahun kahwin, kadang2 mereka pun rasa macam ada benda yang mereka tak faham ttg pasangan mereka.

Tak perlulah ikut resam kawan2 yang bercinta bagai nak rak bertahun-tahun, last2 tak jadi kahwin juga, atau kalau jadi kahwin pun, tak sampai setahun dah berpisah. Pada abah la, cinta sebelum kahwin bukan jaminan bahagia hari depan. Kalau betul dah masing2 suka, uruskan la perkahwinan. Dah kahwin nanti, bercinta la nak rak macamanapun, dia dah sah jadi pasangan anda. Dan bercinta lepas kawin ni, pada abah, sangat manis. Anda nak berpegangan tangan dikhalayak ramai pun anda tak kisah, nak ber'I Luv U' ditelefon depan orang pun tak kisah, nak tengok wayang cerita cinta sama-sama pun tak kisah: sebab anda dah jadi suami isteri.

Yang banyak jadi kes diluar tu, sebab bercinta tanpa ikatan yg sah. Bukan abah menentang sungguh2 proses bercinta sebelum nikah ni, tapi biarlah kena cara dan gayanya.

Sikit pesanan untuk adik2 abah yang perempuan: Kalau bercinta sekarang ni, kawal lah diri anda. Jangan terlalu ikut rasa cinta, hingga anda berikan segala kepercayaan pada lelaki. Anda belum tentu lagi jadi milik dia.

Untuk yang lelaki pun sama abah nak pesan: Kalau betul nak jadikan perempuan itu isteri, buatlah cara yang dituntut. Itu bakal isteri dan bakal ibu pada anak-anak anda satu hari kelak. InsyaAllah, kalau kita jaga perlakuan dan hubungan kita, orang lain akan jaga juga hubungan dan perlakuan mereka dengan anak2 atau adik2 perempuan kita nanti.

Oklah, banyak la pulak abah merepek. Sesekali cerita bab ni seronok juga, teringat la masa pertama kali bertemu ummi.....hati abah terus terdetik, "Inilah bakal ibu yang baik pada anak-anak abah nanti". Dan alhamdulillah, syukur ya Allah, Engkau berikan aku jodoh yang terbaik. Engkau kekalkanlah jodoh antara kami ya Allah. Moga dengan jodoh ini, akan lahirlah generasi mukmin yang akan tetap terus sujud dan taat pada perintahMu. Amin.

Sambil memandu pagi tadi, abah dengar satu tazkirah dari Ustaz Badrul Amin. Tertarik dengan kata Ustaz, yang merujuk pada Allah berkata "Wahai hambaKu, jika engkau yakin dalam hatimu bahawa Akulah Tuhan Yang satu, yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani, datanglah kepadaku, nescaya akan Aku ampunkan dosamu." Subhanallah, betapa Pengasihnya Allah, betapa Penyayangnya Allah. Dalam kita manusia yg seringkali berbuat dosa dan berbuat maksiat padaNya, masih juga rahmat dan kasihNya disitu, menunggu pada umatNya yang mahu bertaubat dan mohon ampun.

5 comments:

Anonymous said...

entry Abah membuka minda saya seluas-luasnya. time kasih Abah. Nanti kalo rajin, tulis la camne Abah kenal Ummi :D

Abah Mui'zz said...

Haha, yang itu abah kena tanya Ummi dulu. Sebab itu cerita kami berdua, bukan milik abah sorang. Tapi tak menarik pong kisah cinta abah. Nantilah, kalau Ummi benarkan, akan abah tulis sedikit ttg itu.

~comei~ said...

abah thanks..

Anonymous said...

abah, pujuklah ummi. nak tahu juga kisah cinta abah. :)

Anonymous said...

cmon abah.. citer jgan tak citer ;)