Monday, December 07, 2009

Tiada cerita, cuma harapan...

Salam sahabat,

Semoga semuanya dalam rahmat dan kasih sayang Allah SWT.

Lama abah tak ke sini, walaupun rumah sendiri. Sebabnya? Cuti beraya, dan terpaksa berjauhan dari Internet seketika buatkan abah tidak berpeluang untuk mengepek.

Ini pun sekadar mencatat sesuatu supaya sahabat2 semua tahu yg abah masih bernafas dimuka bumi Allah.

Esok, abah akan bercuti. Cuti yg agak lama. Kerana hari Khamis 10 Dis ini, Ummi dijangka akan melahirkan cahaya rumahtangga kami yang ke-3 insyaAllah. Memandangkan kelahiran adalah melalui LSCS, abah dan ummi mohon doa dari sahabat sekalian semoga proses kelahirannya berjalan lancar. Dan semoga kedua2 ibu dan baby akan selamat dan sihat insyaAllah.

Mohon maaf atas segala salah silap abah dan ummi (abah terutamanya) pada sahabat semua.

Abah akan update lagi nanti apabila semuanya telah selesai, insyaAllah.


Dan oleh kerana abah dan ummi masih tercari2 nama untuk cahaya ke-3 itu nanti, kalau ada sahabat2 yg sudi mencadangkan nama yang baik2 untuk puteri tunggal kami itu nanti, abah sangat-sangat berterima kasih.

Semoga kita semua akan tetap dalam rahmat Allah.

Wednesday, November 18, 2009

Cerita tentang ujian...

The Brain-Wiring Test

This test is designed to indicate the masculinity or femininity of your brain patterns. There are no right or wrong answers - the result is simply an indication of the probable level of male hormone your brain did, or did not, receive around six to eight weeks after your conception. This is reflected in your preference of values, behaviours, style, orientations and choices.

Circle the statement that is most likely to be true for you most of the time. [Kalau tiada jawapan, tinggalkan kosong saja]

1. When it comes to reading a map or street directory you:
a. have difficulty and often ask for help
b. turn it round to face the direction you're going
c. have no difficulty reading maps or street directories

2. You're cooking a complicated meal with the radio playing and a friend phones. Do you:
a. leave the radio on and continue cooking while talking on the phone
b. turn the radio off, talk and keep cooking
c. say you'll call them back as soon as you've finished cooking

3. Friends are coming to visit and ask for directions to your new house. Do you:
a. draw a map with clear directions and send it to them or get someone else to explain how to get there
b. ask what landmarks they know then try to explain to them how to get there
c. explain verbally how to get there: 'Take the M3 to Newcastle, turn off, turn left, go to the second traffic lights... '

4. When explaining an idea or concept, are you more likely to:
a. use a pencil, paper and body language gestures
b. explain it verbally using body language and gestures
c. explain it verbally, being clear and concise

5. When coming home from a great movie, you prefer to:
a. picture scenes from the movie in your mind
b. talk about the scenes and what was said
c. quote mainly what was said in the movie

6. In a cinema, you usually prefer to sit:
a. on the right side
b. anywhere
c. on the left side

7. A friend has something mechanical that won't work. You would:
a. sympathise, and discuss how they feel about it
b. recommend someone reliable who can fix it
c. figure out how it works and attempt to fix it for them

8. You're in an unfamiliar place and someone asks you where North is. You:
a. confess you don't know
b. guess where it is, after a bit of thought
c. point towards North without difficulty

9. You've found a parking space but it's tight and you must reverse into it. You would:
a. rather try to find another space
b. carefully attempt to back into it
c. reverse into it without any difficulty.

10. You are watching TV when the telephone rings. You would:
a. answer the phone with the TV on
b. turn the TV down and then answer
c. turn the TV off, tell others to be quiet and then answer

11. You've just heard a new song by your favourite artist. Usually you:
a. can sing some of the song afterwards without difficulty
b. can sing some of it afterwards if it's a really simple song
c. find it hard to remember how the song sounded but you might recall some of the words

12. You are best at predicting outcomes by:
a. using intuition
b. making a decision based on both the available information and 'gut feeling'
c. using facts, statistics and data

13. You've misplaced your keys. Would you:
a. do something else until the answer comes to you
b. do something else, but keep trying to remember where you put them
c. mentally retrace your steps until you remember where you left them

14. You're in a hotel room and you hear the distant sound of a siren. You:
a. couldn't identify where it's coming from
b. could probably point to it if you concentrate
c. could point straight to where it's coming from

15. You go to a social meeting and are introduced to seven or eight new people. Next day you:
a. can easily picture their faces
b. would remember a few of their faces
c. would be more likely to remember their names

16. You want to go to the country for your holiday but your partner wants to go to a beach resort. To convince them your idea is better, you:
a. tell them sweetly how you feel: you love the countryside and the kids and family always have fun there
b. tell them if they go to the country you'll be grateful and will be happy to go to the beach next time
c. use the facts: the country resort is closer, cheaper, and well-organised for sporting and leisure activities

17. When planning your day's activities, you usually:
a. write a list so you can see what needs to be done
b. think of the things you need to do
c. picture in your mind the people you will see, places you will visit and things you'll be doing

18. A friend has a personal problem and has come to discuss it with you. You:
a. are sympathetic and understanding
b. say that problems are never as bad as they seem and explain why
c. give suggestions or rational advice on how to solve the problem

19. Two friends from different marriages are having a secret affair. How likely are you to
spot it?
a. you could spot it very early
b. you'd pick up on it half the time
c. you'd probably miss it

20. What is life all about, as you see it?
a. having friends and living in harmony with those around you
b. being friendly to others while maintaining personal independence
c. achieving worthwhile goals, earning others' respect and winning prestige and advancement

21. Given the choice, you would prefer to work:
a. in a team where people are compatible
b. around others but maintaining your own space
c. by yourself

22. The books you prefer to read are:
a. novels and fiction
b. magazines and newspapers
c. non-fiction, autobiographies

23. When you go shopping you tend to:
a. often buy on impulse, particularly the specials
b. have a general plan but take it as it comes
c. read the labels and compare costs

24. You prefer to go to bed, wake up and eat meals:
a. whenever you feel like it
b. on a basic schedule but you are flexible
c. at about the same time each day

25. You've started a new job and met lots of new people on the staff. One of them phones you when you are at home. You would:
a. find it easy to recognise their voice
b. recognise it about half the time
c. have difficulty identifying the voice

26. What upsets you most when arguing with someone?
a. their silence or lack of response
b. when they won't see your point of view
c. their probing or challenging questions and comments

27. In school how did you feel about spelling tests and writing essays?
a. you found them both fairly easy
b. you were generally OK with one but not the other
c. you weren't very good at either

28. When it comes to dancing or jazz routines, you:
a. can 'feel' the music once you've learnt the steps
b. can do some exercises or dances, but get lost with others
c. have difficulty keeping time or rhythm

29. How good are you at identifying and mimicking animal sounds?
a. not very good
b. reasonable
c. very good

30. At the end of a long day, you usually prefer to:
a. talk to friends or family about your day
b. listen to others talk about their day
c. read a paper, watch TV and not talk

Nak tahu apa hasilnya? Hahaha, nanti abah bagitahu.

Wednesday, November 11, 2009

Cerita tentang 8...

Salam sahabat,

Hari ini 11-11-09, genaplah 8 tahun masihi usia anak teruna kesayangan abah yang sulung itu. Untuk abang Ahmad,

Abah tidak ada hadiah istimewa untuk abang kali ni. Abah cuma nak berikan pesanan yang dipesan oleh Lukman Hakim satu ketika dulu pada anaknya. Pesanan yang takkan pudar dek waktu yg berlalu. Walaupun abah yakin abang tidak baca pesanan ini dalam waktu beberapa tahun ini, tapi abah notakan juga disini, mudah2an diwaktu abang sudah tahu dan memahami apa yang dibaca, ada sesuatu dari pesanan ini yang mampu abang ambil dan amalkan dalam hidup. Minta maaf kerana abah hanya pinjam kata2 orang, tidak mampu abah nak buat pesanan2 macam ini, dan abah yakin abang pun tahu jenis macam mana abah ini.

Apapun, abah tetap sayang dan kasihkan abang, sama macam abah sayang dan kasihkan adik Azim. Tidak ada lebih, tidak ada kurang. Dan insyaAllah untuk adik baby yang akan menjengah dunia ini pada 11 Disember nanti, abah juga akan sayang dan kasihkan adik baby sama dengan abang dan adik Azim. Sekarang ini abah tahu abang tidak berapa mengerti, tapi abah juga yakin, satu ketika yg terdekat ini, abang akan faham juga, insyaAllah.

Inilah 25 pesanan2 LUKMAN HAKIM KEPADA ANAK-ANAKNYA.

01 - Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yg dalam, banyak manusia yg karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat,agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yg bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKAL kepada ALLAH.

02 - Orang - orang yg sentiasa menyediakan dirinya utk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yg insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemulian dari ALLAH juga.

03 - Hai anakku; orang yg merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kpd ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.


04 - Hai anakku; seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.


05 - Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.


06 - Dan selalulah berharap kpd ALLAH tentang sesuatu yg menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kpd ALLAH dengan sebenar benar takut ( takwa ), tentulah engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.


07 - Hai anakku; seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yg telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal hal yg tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah drpd memberi pengertian kpd orang yg tidak mahu mengerti.


08 - Hai anakku; engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yg amat berat, tetapi akan lebih lagi drpd semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yg jahat.


09 - Hai anakku; janganlah engkau mengirimkan orang yg bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.

10 - Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yg berbahaya.


11 - Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah utk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedangkan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.


12 - Janganlah engkau makan sampai kenyang yg berlebihan, kerana sesungguhnya makan yg terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kpd anjing sahaja.


13 - Hai anakku; janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.

14 - Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yg takwa dan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.


15 - Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yg mencari kayu bakar, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.


16 - Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu, maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati-hatilah.


17 - Selalulah baik tuturkata dan halus budibahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yg pernah memberikan barang yg berharga.


18 - Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yg tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yg mengharapkan sesuatu darimu.


19 - Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yg tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riak yg akan mendatangkan cela pada dirimu.


20 - Hai anakku; janganlah engkau condong kpd urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan olah dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.


21 - Hai anakku; usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata kata yg busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.


22 - Hai anakku; janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yg menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yg pasti, janganlah engkau bertanya sesuatu yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia-siakan hartamu.

23 - Barang sesiapa yg penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yg pendiam akan selamat daripada berkata yg mengandungi racun, dan sesiapa yg tidak dapat menahan lidahnya dari berkata kotor tentu akan menyesal.

24 - Hai anakku; bergaul rapatlah dengan orang yg alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata katanya bagaikan tanah yg subur lalu disirami air hujan.


25 - Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yg selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain.Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yg engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yg bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.

Friday, November 06, 2009

Cerita tentang Allah...

Tiada cerita, sekadar berkongsi sesuatu yang buat abah terkesima sekejap tadi.



Karimun
'Adim
'Alimun
Halim
Hakimun
Matin

Mannan
Rahmaanun
Fattah
Gaffarun
Tawwab
Razzaqun
Syahid

Allahuma shalli 'ala Muhammad wa ali Muhammad
Ya Muslimin shallu alayh

Allahuma shalli 'ala Muhammad wa shahbi Muhammad
Ya Muminin shallu alayh

Latif
Khabirun
Sami
Basirun
Jalil
Raqibun
Mujib
Ghafuur
Syakuurun
Waduud
Qayuumun
Rauuf
Shabuurun
Majid

Allahuma shalli 'ala Muhammad wa ali Muhammad
Ya Muslimin sallu alayh

Allahuma shalli 'ala Muhammad wa shahbi Muhammad
Ya Mumineen shallu alayh

Allahu Akbar Allahu Akbar
La ilaha illa hu
Al Malikul Quddus

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Rahmanul irham dafana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Ghaffaru ighfir dhunubana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Sattaru ustur 'uyubana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Muizu aizza ummatana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Mujibu ajib duaana

Thursday, November 05, 2009

Cerita tentang pimpin...

Wanita bakal mendominasi pengurusan tertinggi negara jika lelaki terus bersikap malas dan sambil lewa dalam menimba ilmu pengetahuan serta kemahiran, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Itu antara benda yg abah dengar dalam IKIM.fm pagi tadi. Dan kerana ia dijadikan topik perbincangan, maka ramailah yg menelefon berikan pandangan mereka. Ada yg abah sependapat dgn mereka, dan ada juga yg abah tidak berapa setuju. Tapi adat la tu kan, sebab pendapat itu hak masing2. Selagi pendapat itu tidak memudaratkan iman dan akidah, insyaAllah, boleh saja diluahkan.

Pada abah, betul juga kata Tun M itu. Jika melihat situasi sekarang di Malaysia ini, memang itu yg akan berlaku sekiranya tiada apa-apa perubahan minda dan tindakan dipihak orang lelaki. Dan isu wanita mendominasi pekerjaan ini, tidak perlu dilihat sebagai satu ancaman pada lelaki, sebaliknya lihat itu sebagai satu cabaran dan panggilan kesedaran, supaya kita bergelar lelaki ini bangun dan cuba berusaha menjadi lelaki yang Allah kata kita perlu jadi.

Ini bukan soal perempuan tidak boleh jadi pemimpin. Sebab perempuan boleh dan perlu jadi pemimpin, jika lelaki-lelakinya tidak layak jadi pemimpin. Ini juga bukan soal, peluang kerja dipenuhi wanita sahaja, dan lelaki tidak dapat kerja. Abah fikir, wanita mana pun, jika diberi pilihan, tidak mahu jadi pemimpin pada lelaki. Sebab dalam Islam pun, lelaki itu sendiri diberi tanggungjawab menjadi pemimpin. Pemimpin keluarga, masyarakat, negara. Tapi kalau lelaki yang diberi tugas itu layu semacam saja, macamana nak letakkan mereka memegang tugas memimpin.

Wanita-wanita yang keluar bekerja itu pun pada abah, bekerja untuk membantu ekonomi rumahtangga, dan juga bekerja membantu membangunkan bangsa, melalui pengalaman dan ilmu yang mereka ada. Jika lelaki-lelaki harapan bangsa kita boleh diharap, dan boleh melakukan kerja2 itu semua, abah yakin, ramai ibu2 dan wanita2 ini lebih memilih untuk berada dirumah menguruskan rumahtangga dan keluarga.

Malaysia, dan kita semua ini, sebenarnya memerlukan lelaki2 yang mampu menjadi pemimpin yang baik dan adil. Memang ramai lelaki macam itu yg kita ada, tapi masih tidak cukup. Sebab generasi akan bertukar sentiasa, dan generasi muda yg moden hari ini, agak was-was juga abah dengan mereka. Ramai lelaki generasi muda ini yang pandai dan hebat, tapi dari satu sudut, mereka kekurangan perkara2 yang boleh jadikan mereka lebih hebat dan terpuji. Mereka kurang dari sudut meletakkan Islam itu ditempat paling atas.

Dan sebab Islam tidak dijadikan landasan dan tapak, maka sehebat manapun mereka, masih banyak yang akan tidak kena. Dan abah bercakap tentang diri mereka sebaya abah, juga adik2 serta anak2 kita yg hidup pada hari ini. Pada masa ini, lelaki-lelaki kita lebih suka bergaduh pasal politik, lebih suka fitnah memfitnah, tuduh menuduh. Lebih suka bertekak dan bergaduh, walau sesama Muslim. Anak2 kita pula hanyalah anak2 Ben 10, anak2 Mr Potato, anak2 Cartoon Network. Kalau ini lelaki2 yang kita harap dapat jadi pemimpin kita nanti, abah tidak tahu segawat mana masyarakat kita.

Abah tidak mengata siapa2. Abah pun termasuk dalam kelompok lelaki2 ini. juga Yang mungkin sudah selesa dengan apa yang ada. Degree dah ada, kerja pun stabil alhamdulillah, keluarga pun ada, cukup la tu. Nak apa lagi? Hahaha, banyak benda lagi bang.

Yang dah cukup tu kita kekalkanlah cukup, terutamanya benda2 duniawi. Masa depan yg perlu difikirkan dan diusahakan sekarang ini. Mari kita didik dan bentuk anak2 kita (lelaki dan perempuan) jadi pemimpin masa depan yang sebetul2nya pemimpin. Tak kisah la pemimpin apa, janji dia jadi pemimpin yang penuh dengan kualiti pemimpin Muslim sejati. Kalau kita rasa pemimpin sejati itu perlu menjaga agamanya, kita didik hero2 dan heroin2 kita kearah itu. Jika kita rasa pemimpin sejati perlu kuat sifat dan sikapnya, kita bentuk mereka jadi macam itu. Jika dirasa pemimpin sejati perlu juga menjadi pencuci pinggan, tukang masak, pengemas rumah dirumah sendiri, kita bentuk dan ajar mereka juga benda itu.

Apa yg jadi dimasa depan, kita adalah penyumbang utamanya. Sama2 lah kita berusaha dan berdoa, moga2 kehidupan kita dimasa depan, dipenuhi dengan lelaki2 (dan perempuan2) yang membawakan watak dan menjalankan tanggungjawab kepimpinan mereka, berkiblatkan Allah, insyaAllah.

Cukup sini dulu, kang abah sambung mengepek lagi. Lega rasanya bila idea2 mengepek dah datang semula, dan Allah beri sikit kelapangan waktu untuk ini juga.

Apa yg salah dan silap, abah mohon maaf dari sahabat semua. Apa yg abah ngepekkan tidak ada sikit pun niat negatif. Jika sahabat terasa ada yg negatif, mohon maafkan dan betuli abah.

"Kamu maju bukan dengan memperbaiki apa yang sudah terjadi
melainkan menggapai ke arah apa yang terjadi." - Khalil Gibran

Wednesday, November 04, 2009

Cerita tentang ingatan buat lelaki...

Salam sahabat,

Sangat rindu abah pada sahabat semua. Tapi kerana idea tidak ada, masa pun tidak mengizinkan, maka kerinduan abah pada anda semua, abah pendam sambil menunggu hari untuk abah luahkan. Tapi jangan pula ragu-ragu, kerinduan abah pada sahabat2 semua ikhlas kerana Allah. Bimbang juga kalau2 ada yg fikir sebaliknya.

Hari ini, sekadar nak berkongsi satu peringatan, pada sahabat2 lelaki, yang pada abah untuk dibaca, dan sentiasa diingatkan pada diri. Semoga akan mampu memandu kita menjadi lelaki sejati.

Wahai insan bernama lelaki, renungilah pedoman di bawah sebagai panduan menjalani kehidupan yang semakin mencabar zaman ini.

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI , kerana anda mensia-siakan doa mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui bukan jalan bertabur bunga, tapi semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, sebaliknya semakin eratkan berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK.
Cintailah isteri anda 100%.

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan berbagi cinta anda kepada isteri dan anak anda, tetapi cintailah isteri anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka luas dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa isteri yang setia mendampingi kita diwaktu derita.

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Bermanja-manjalah kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan anda.

13.KETIKA MENDIDIK ANAK
Jangan pernah berfikir bahawa orang tua yang baik adalah orang tua yang tidak pernah marah kepada anak, kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anaknya.

14.KETIKA ANAK BERMASALAH
Yakinilah bahawa tidak ada seorang anak pun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengari oleh orang tuanya.

15.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS
Gunakanlah formula 7 K
1 Ketaqwaan
2 Kasih sayang
3 Kesetiaan
4 Komunikasi
5 Keterbukaan
6 Kejujuran
7 Kesabaran

Wednesday, September 16, 2009

Cerita tentang Raya 1430H...

Untuk raya tahun ini, abah cukup tak ada mood beraya. Tapi dalam pada tidak ada mood itupun, Aidilfitri tetap perlu disambut dengan penuh kesyukuran dan keriangan. Pada rakan blog, Selamat berhari raya untuk anda yg insyaAllah akan disambut pada 20 September nanti.

Ampun maaf abah pohon andai ada kata2 dan tindakan yg melukakan hati dan perasaan sahabat semua.


Moga AidilFitri tahun ini adalah AidilFitri yang paling bermakna buat kita semua. AidilFitri yang benar-benar mengembalikan kita kepada fitrah kita yang asal, fitrah sebagai makhluk Allah yang akan terus sujud dan taat padaNya.

Pada yang akan berjalan jauh, hati-hati dijalanraya. Doakanlah moga perjalanan kita semua akan dilindungi Allah, dan moga segalanya selamat buat kita dan keluarga. Abah insyaAllah akan bertolak ke Kelantan petang esok.

Dipagi raya kang, mohonlah ampun dan maaf dari mak ayah, mohon dengan sungguh-sungguh dan seikhlas hati. Mungkin sebelum ini kita cuma jadikan perbuatan itu satu rutin Hari Raya, tapi kali ini, jadikan ia satu perbuatan yang boleh 'melegakan' hati kita dan kedua ibubapa.

Mohon jugalah maaf dari pasangan hidup kita (suami atau isteri). Sebab kalau nak kata tak ada silap salah, abah pasti tiada pasangan yg akan bebas dari berbuat silap pada pasangannya, samada secara sengaja atau tidak. Jadikan Aidilfitri kali ini titik tolak pada sebuah kehidupan berumahtangga yang lebih diredhai Allah, dan membahagiakan kita semua.

Selamat Hari Raya...

Cerita tentang hero...

Salam sahabat,

Untuk masa sekarang, idea mengepek merayau entah kemana. Atau mungkin ia sudah melarikan diri, harap2nya tidak insyaAllah.

Hari ni, sekadar nak paparkan antara benda yang mengujakan abah. Abah dah makin sgt kurang menonton TV, tapi kalau benda alah ni datang balik, hehehe, nak follow lagik jugalah. Dgr kata 21 Sept ni first episode di US.

Wednesday, September 09, 2009

Cerita tentang produk Hiraq

Salam sahabat,

Pertamanya, minta maaf kalau posting kali ini adalah berkenaan produk. Dah lama Ummi minta abah war-warkan disini tentang produk2 keluaran Hiraq, yg mana Ummi (abah sebenarnya) jadi stokis mobile untuk kawasan Sg Buloh dan sekitarnya. Bukan la kata berniaga sangat pun, tapi alhamdulillah, sikit pulangan yang diterima cukuplah untuk memenuhkan tabung duit simpanan anak2.

Abah paparkan disini beberapa produk yang popular. Untuk produk2 yang lain serta keterangan lanjut, mohon sahabat2 layari laman web Hiraq.

Untuk tempahan, mohon hubungi abah di emel atau talian telefon 019-3809115 (harap2nya jangan la ada yang salah guna, insyaAllah).

Susu Kambing
  1. Disyorkan untuk golongan yang alah pada susu lembu
  2. Tinggi dengan kalsium yang sangat baik untuk pembentukan tulang dan gigi bagi kanak-kanak serta membantu menguatkan tulang dan gigi bagi orang dewasa.
  3. Kaya dengan protein, enzim-enzim dan vitamin A yang penting untuk kesihatan.
  4. Mencantikkan kulit dan merawat penyakit kulit
  5. Menguatkan sistem imunisasi paru-paru dan bersifat anti-athritis (inflamasi sendi) serta mengimbangkan kandungan gula dalam darah.
  6. Serta membantu memulihkan : Gastrik, Ulser perut,Penyakit Kuning, Lelah, Insomnia ( susah tidur), Hepatitis A, Migraine, Gout, Buah pinggang, Kencing manis, Membantu mencegah kanser.

Jeli Gamat (dengan Roselle dan Goji)
- Mengurangkan rasa sakit sendi, badan dan otot serta menguatkan tulang
- Mempercepatkan penyembuhan luka dan dalaman
- Menghindari masalah alahan dan lelah (asma) dan mengatasi masalah demam panas
- Melancarkan peredaran darah serta memulihkan sistem peranakan selepas bersalin
- Memperbaiki kualiti penglihatan, melegakan sakit kepala dan pening
- Membantu mengatasi masalah keletihan dan meningkatkan metabolisma
- Mencantikkan kulit dan awet muda
- Menghindari sembelit dan membantu sistem penghadaman
- Mengurangkan tekanan darah tinggi dan menurunkan tahap kolesterol
- Memperbaiki tekstur kulit agar menjadi tegang dan licin
- Mengatasi masalah dengkur



KARMILA (dengan Guarana & Za'faran)
- Meningkatkan kesihatan dalaman dan mencantikkan wanita
- Mengatasi masalah senggugut dan keputihan
- Menguatkan otot dalaman dan menyempitkan faraj wanita
- Mengecutkan rahim dan menguatkan system kemutan
- Meningkatkan nafsu dan tenaga seksual dan memberi kesan positif kepada pasangan
semasa hubungan kelamin
- Mencantikkan kulit serta menaikkan seri wajah dan menegangkan payudara
- Membaiki system peredaran haid
- Bertindak sebagai anti pengoksida







QHAWWI KURMA HERBAL ESSENCE
- Meningkatkan tenaga dalaman dan luaran bagi kaum lelaki.
- Menghilangkan bau badan
- Meningkatkan nafsu dan tenaga seksual serta memberi impak positif kepada
pasangan semasa hubungan kelamin
- Meningkatkan paras testosterone
(hormone yang diperlukan untuk fungsi kelelakian)
- Membantu mengatasi penyakit dalaman dan luaran seperti batuk dan asma
- Bertindak sebagai anti oksida
- Mencerdaskan minda
- Melancarkan peredaran darah
- Membaiki sistem immunisasi dalam badan
- Mengandungi zat yang tinggi seperti potassium, sodium, kalium, Vitamin A & C








HIRAQ WILDAN Dates Herbal Essence + Goji for kids

- Membantu menguatkan daya ingatan dan hafalan ( IQ )
- Memberi tenaga segera
- Bertindak sebagai antioksidan
- Memperbaiki kualiti penglihatan
- Membantu meningkatkan kesihatan secara menyeluruh

Cerita tentang hati...

Salam sahabat,

Malam tadi, sewaktu tazkirah sebelum terawih, ustaz (yg masih muda) tu cerita pasal pandangan mata. Bukan setakat cerita, siap mendendangkan lagi lagu ini.



Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Pandangan hati itu yang hakiki
Kalau hati itu bersih

Hati kalau terlalu bersih
Pandangannya kan menembusi hijab
Hati jika sudah bersih
Firasatnya tepat kehendak Allah
Tapi hati bila dikotori
Bisikannya bukan lagi kebenaran

Hati tempat jatuhnya pandangan Allah
Jasad lahir tumpuan manusia
Utamakanlah pandangan Allah
Daripada pandangan manusia

Tak pasti kerana apa, mungkin kerana suara ustaz tu sedap, atau kerana lirik lagu itu memang mendalam dan menyentuh, abah rasa tertarik untuk berkongsi dengan anda tentang ini.

Tapi anda fikir sendirilah tentang apa yang dikatakan dalam lagu itu. Abah nak cerita pun tak reti, sebab contoh2 yg diberi oleh ustaz muda malam tadi itu, pada abah tidak berapa menjelaskan erti 'pandangan hati' dalam bentuk yg menarik.

Cuma yg abah nak tanya sahabat semua, orang melayu kita kata hati, yg kalau diterjemah akan jadi 'liver'. Orang putih pulak kata heart, yang kalau dalam bahasa kita, 'jantung'. Soalan abah, perasaan dalam diri kita ni ada dimana? Jantung(heart) atau liver(hati)? Ada sapa2 boleh tolong jawab. hahaha, minta maaf, abah tahu ini soalan budak darjah 2 Hormat, tapi abah betul2 tak tahu jawapannya.

Thursday, September 03, 2009

Cerita tentang solat...

Salam sahabat,

Lama sungguh abah mencari lagu ni, akhirnya berjumpa juga, walaupun kualitinya bukan tahap kualiti yg abah harapkan.

Sekadar ingin berkongsi dengan sahabat.


Kewajipan seorang muslim
Solat lima waktu

Ku dengar merdunya suara azan
Berkumandang melantunkan seruan sembahyang
Memenuhi kewajipan seorang muslim
Solat lima waktu sehari semalam

Berwudhu' taharah menyucikan diri
Berkiblat menghadap Ilahirabbi
Berdoa memohon petunjuk suci
Pada Mu Ya Allah Yang Maha Memberi

Kini hamba datang lagi
Dengan hati berseri
Ingat akan janji
Bahawa hidup mati Ilahirabbulalamin

Kini hamba datang lagi
Pasrah berserah diri
Mendekat kan hati pada Mu Yang Maha Suci

Esok abah akan ke KK sehingga Sabtu, dan pada malamnya akan ke Tawau. Selalunya abah seronok dapat keluar pergi tempat orang. Tapi sebab kali ni kena bulan puasa, tak berapa nak seonok sikit la. Tak kisah la tapinya, asalkan kerja yg boss suruh buat, akan mampu dilangsaikan sebaiknya, insyaAllah.

Jumpa lagi nanti.

Wednesday, September 02, 2009

Cerita tentang luka...

Petang semalam, sewaktu tengah memandu dari Paka ke Sungai Buloh, Muizz tiba-tiba bertanya, "Abah, luka dalam Bahasa Inggeris apa?"
Abah kata, "Cut boleh, wound pun boleh" [haha, betul ke jawapan abah ni?]
Muizz kata lagi, "Abih, kalau nak kata jangan lukakan hati, nak cakap camna?"
Dalam hati abah "Uiks, budak nih, apa hal "jangan lukakan hati" plak nih"
Dan abah jawab, "Don't hurt my feeling".
Muizz tokok lagi, "Kalau Don't break my heart?"
Abah kata, "Boleh juga."
Ahmad tambah lagi, 'Ohhh, betul la dalam iklan rokok tu mak dia kata Jangan lukakan hati saya."
Abah - "Ohhh, abang nih, ingatkan apa tadi. Iklan tu rupanya."

Dan inilah iklan yang dimaksudkan oleh Muizz. Abah pun suka tengok. Bukan suka sebab apa, sebab rasa "kalau tak sedar juga tgk iklan ni, tak tahu ler."


Abah cuak sebenarnya waktu Muizz tanya macam tu, takut dia tertengok cerita apa2 jer, dan sibuk dok tanya pasal isu2 hati dan perasaan nih, haru abah dibuatnya kang. Hahaha.

Sampai jumpa lagi insyaAllah.

Opss, lupa nak tulis (sebagai catatan peribadi). 31 Ogos lepas, genaplah 9 tahun masihi usia perkahwinan abah dan ummi. Alhamdulillah, dengan pertolongan Allah, abah dan ummi mampu melayari hidup berumahyangtakbertangga dengan aman damai (ada skit la part2 yang tak berapa aman tu, tapi masih damai). Semoga Allah akan terus berikan kekuatan dan pertolongan untuk kami layari hidup bersama sehingga ke akhir hayat (yang tak tahu bila), insyaAllah.

Buat Ummi (sebagai nota peribadi juga), minta maaf tahun ni abah tak dapat nak hadiahkan apa2. Sangat2 pokai. Ummi fahamkan??? Ekekeke.

Thursday, August 27, 2009

Cerita tentang khusyuk...

Salam sahabat, selamat berpuasa untuk hari ke 6nya Ramadhan kali ini. Semoga kita akan tetap dipanjangkan umur, diberi kesihatan tubuh badan, tidak dinyanyukkan untuk kita menamatkan Ramadhan kali ini dan kali2 yg akan datang dengan jayanya insyaAllah.

Abah sekadar nak berkongsi sedikit dengan sahabat2 semua berkenaan apa yang abah dengar dalam beberapa hari berpuasa ni, samada dalam tazkirah di surau atau dalam radio. Dan kisah ngepekan kali ni cuma berpusat pada soal kekhusyukan dalam ibadah solat.

Khusyukkah solat kita selama ini? Pernahkah anda tertanya2 dalam diri sendiri persoalan itu? Abah tak tahu anda, tapi abah pernah. Bukan setakat pernah, tapi selalu sgt. Dan jawapannya abah tahu. Dan anda pun abah rasa tahu jawapannya bila terlintas soalan macam itu, kan?

Cuma yang kita tak tahu, kenapa solat kita tak khusyuk. Kita tahu waktu dalam solat, fikiran kita banyak menerawang ke lain. Fikiran kita tak berada ditempat kita solat, tapi ia pergi jauh menjelajah serata alam, atas apa saja yang kita nak fikir dan ingat. Kerja, orang, peristiwa, perancangan masa depan, dan apa saja. Allah? terfikir juga, tapi banyaknya fikir benda lain la, kan? Hahaha, itu abah, bukan sahabat2. Abah tahu sahabat2 semua khusyuk solatnya dan ibadah2 lainnya.

Dan 2 malam lepas, abah rasa abah dah jumpa apa jawapan kepada persoalan, kenapa aku tak dapat khusyuk dalam solat. Kata ustaz(yg abah dah lupa namanya), ada satu penghalang antara hati kita dan kekhusyukan solat kita, dan penghalang itu, adalah dosa2 kita. Bukan maksudnya untuk dapat solat dengan khusyuk, kita mesti suci dari dosa, mustahil la kan, sebab kita manusia biasa, paling tidak akan ada juga dosa2nya. Cuma kalau kita boleh kurangkan perkara2 dosa dalam diri kita, insyaAllah, hati kita tidak akan sukar sangat untuk tunduk pada Allah dalam solat kita.

Dan yg pernah abah dengar juga, antara sebab lain kenapa hati tidak sepenuhnya fokus pada Allah dalam solat, adalah kerana kita sekadar membaca apa yg perlu dibaca tanpa kita fahami apa yg dibaca. Paling mudah, surah Fatihah. Kita mungkin fasih membacanya, tapi fahamkah kita apa maknanya? Mungkin kita faham, tapi betulkah faham dalam ertikata menghayati maksudnya?

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.
Yang menguasai (maaliki) hari pembalasan.
Hanya Engkaulah yang kami sembah (na'budu)dan hanya kepada Engkau kami mohon
pertolongan (nasta'iin).
Tunjukilah (ihdina)kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka,
bukan jalan mereka yang Engkau murkai (maghdhuubi 'alaihim) dan bukan jalan mereka
yang sesat (dhollin).

Pagi tadi dalam radio, ada ustaz mengulas tentang "Tunjukilah (ihdina)kami jalan yang lurus."

Kata beliau, "Jalan apakah yg lurus itu? Saban waktu kita minta Allah tunjukkan kita jalan yg lurus. Tapi jalan yg macammana dan jalan apa jalan yg lurus?

Allah dah tunjuk, cuma mungkin kita tidak sedar dan mungkin kita tidak nampak. Jalan yg lurus itu adalah jalan yang telah diterangkan dalam Al-Quran. Baca Al-Quran, fahami maksudnya, fahami tafsirnya, insyaAllah kita akan ketahui jalan yg lurus yang sering kita minta pada Allah tunjukkan pada kita itu."

Itu antara apa yg abah dapat dari apa yg dikata. Kalau abah salah quote, maafkan abah.

Sekadar itu dulu hari ini, insyaAllah ada waktu luang, kita jumpa lagi di ngepekan akan datang.

Wednesday, August 19, 2009

Cerita tentang menepati waktu...

Salam sahabat.

Petang semalam, ada seorang sahabat baru abah, yg juga kakitangan ditempat kerja abah, telefon abah. Dia minta pandangan abah pasal bidang pengajian yg ingin diikutinya - psikologi. Bila abah kata psikologi bukanlah bidang abah, kata dia, "Eh, dalam blog tu nampak cam psikologis jer". Hahaha, adoiii. Dikala itulah juga abah teringat pada blog yg sudah semakin renggang dari abah ini.

Bukan tidak ingin mengepek lagi, masa pun ada, tapi tak tahulah. Mungkin dalam waktu sebegini, ada banyak perkara yang perlu difikirkan dan cuba diselesaikan mana yang boleh. Banyak sangat benda berkaitan hidup abah yg berlaku dikala ini, ada baik dan ada yg kurang baik. Harap2nya semua akan berjaya abah atasi dan terima dengan baik, dengan pertolongan Allah SWT.

Hari ni nak mengepek sikit tentang satu benda. Sewaktu abah diBangkok dulu, abah terpaksa berdepan dengan boss yang sangat tepat waktu. Bukan sekadar tepat waktu saja, tapi lebih awal dari tepatnya waktu. Bila boss kata dia nak breakfast pukul 7 pagi, pukul 6.45 pagi dia dah ada ditempat makan. Oleh kerana abah sekretariat lawatan itu, dan antara tugas abah adalah memastikan semuanya berjalan dengan baik, maka abah terpaksa juga awalkan diri abah dari waktu yg ditetapkan, sekurang2nya 15 minit awal. Tapi abah manusia biasa, ada kalanya abah terlewat juga, tapi masih tepat pada waktu, kerana abah pun jenis yg bila kata pukul 7, mesti pukul 7. Tertekan juga sikit awal2nya, sebab abah rasa terpaksa awalkan diri kerana orang lain. Dan oleh kerana orang lain ini adalah boss besar abah, maka abah buat juga. Takut reputasi abah terjejas, dan takut dia buat persepsi yg salah tentang abah hanya kerana abah tidak boleh awal spt dia.

Dan kerana takut itu jugalah abah mengepek hari ni. Mengepek kerana terdengar dalam radio beberapa minggu lepas soal ketepatan waktu ini. Kata ustaz yg bagi tazkirah itu, kita manusia ni seboleh2nya cuba untuk menepati waktu dalam banyak perkara - terutamanya dalam soal dunia. Kalau terlambat pergi kerja, kita rushing bawak kereta, kita tak sabar atas jalan - sebab kita takut punch card merah, dan kita takut boss kita marah. Bila boss bagi kerja dengan dateline, kita berusaha sekerasnya cuba siapkan sebelum atau pada dateline yang diberi. Sebabnya - kita tak nak boss kata kita lemah. Kalau berjanji dengan client pukul 7, pukul 6.30 kita dah tercegat kat tempat dijanjikan. Sebabnya - kita tak nak kehilangan client, dan kita tak nak dicop sebagai orang yg tak tepat waktu.

Tetapi.... bagaimana dengan yang ini.


Adakah kita mengamalkan benda dan prinsip yg sama bila kita dengar panggilan itu? Abah tak tahu anda, tapi abah rasa sangat terpukul dengan tazkirah ustaz itu. Sebab abah tahu, banyak waktunya, abah tidak pegang langsung pada prinsip "tepat pada waktu", dalam soal ibadat. Bila terasa nak solat waktu tu, waktu itu baru abah solat. Dalam soal kerja dan lainnya, abah berusaha sebaiknya untuk tepati waktu, tapi sedih sekali, dalam soal ibadat tiang agama ini, abah lalai terus dari berpegang pada prinsip itu. Sebabnya mungkin seperti diatas, sebab abah tak rasa kemurkaan Allah pada abah kerana melewat2kan solat. Dan abah tidak nampak kesannya serta merta. Tidak sepertimana bila kita kena marah dengan boss sebab lewat.

Lihatlah kita, betapa lemahnya kita. Sangat takut pada manusia lain bergelar bos, kawan, pelanggan dsbnya, tetapi kita tidak takut pada Allah Maha Pencipta. Walaupun seringkali kita takut dengan azab Allah, dengan neraka Allah, tapi realitinya, perbuatan kita tidak menunjukkan yg kita takut.

Semoga Allah berikan kekuatan dan rahmat kasihsayangNya buat kita dengan lebih lagi, terutamanya sempena Ramadhan yg akan kunjung tiba ini, supaya kita akan dapat align diri kita untuk masuk semula dalam track yang sepatutnya kita lalui.

Selamat menunaikan ibadah puasa Ramadhan kali ini dengan jayanya buat kita semua. Abah dan keluarga insyaAllah akan mulakan awal Ramadhan tahun ini dengan keluarga mertua dan keluarga abah sendiri di dua-dua kampung. Dah lama tak rasa keseronokan menyambut awal Ramadhan dengan mak ayah dikampung.

Kita jumpa lagi nanti disatu ketika yg Allah tentukan. Jaga diri anda semua baik2.

Tuesday, August 11, 2009

Cerita tentang Bengkok...

Salam sahabat, semoga anda semua tetap dalam rahmat kesihatan dan kasih sayang Allah SWT.

Sekadar nak bercerita sikit pasal trip abah ke Bangkok baru-baru ini. Ini adalah apa yg abah nampak dan perhatikan sepanjang 5 hari disana. Mungkin abah salah nampak.

1. Airport - Cantik, walaupun tidak sehebat KLIA, tapi hebat jugalah. Yang slack sikit bila pegawai Imigresen Thai tidak berapa mahir berbahasa Inggeris. Terkial2 abah nak terangkan pada dia bahawa abah nak cari kaunter untuk ambil barang abah yang dikelaskan sebagai 'hazardous'. Hahaha, ini lagi satu cerita. Abah lupa langsung dalam tepak sirih yg abah bawak, ada kacip. Dan kacip itu dikelaskan sebagai senjata. Nasib baik la kakak Imigresen kat KLIA tu baik. Dilepaskan juga, cuma abah takleh bawak masuk dalam flight tu dengan abah jer. Staff flight yg pegang.

2. Jalanraya - Sesak. Kalau diKL abah dah rasa lemah dengan kesesakan jalanraya, di Bangkok, lebih-lebih lagi lah. Dan atas jalan, hampir 70% kereta yang abah nampak adalah kereta Toyota. Honda dan Nissan adalah juga, cuma tidak banyak. Gen2, Persona dan Savvy, ada juga terjumpa beberapa buah. Ingat nak try tuk-tuk, tapi tak beranilah. :-)

3. Hotel - Tidak mengecewakan juga. Kecuali tang makan jer. Sepanjang 5 hari breakfast di hotel, abah cuma ambik buah dan jus saja. Tak berani nak ambik makanan lain.

4. Shopping center - Memang banyak. Sangat banyak. Memang tak mampu nak pergi semua la. Dan barang2nya agak murah juga pada pandangan abah. Sebab tu la tak sedar beli baju anak2 sampai 10 pasang. Semuanya nampak menarik pada abah. Kualiti juga boleh diterima. Kalau anda kesana, abah cadangkan anda ke JJ Mall di area Chatuchak tu, atau sekadar di Indra Square. Dan bawak la duit lebih, kalau anda memang nak membeli belah.

5. Manusia - Keseluruhannya, abah rasa orang Thai jenis yang melebihkan tetamu. Walaupun depa tak berapa boleh berbahasa Inggeris, tapi tutur kata mereka tetap sopan dan lembut. Dan abah rasa mereka ini jenis serius dalam melakukan sesuatu kerja. Yang ini abah nampak sewaktu abah melawat 2 buah universiti disana. Depa begitu profesional. Abah nak kena tiru la.

6. Makan - Bila kami ke tempat makanan halal, makanan memang sedap. Memang bertambah2 la makan. Walaupun makanannya abah boleh cari di KL ni, tapi lain rasanya bila makan disana. Lebih sedap. Agaknya sebab waitress dia cun2 kot. Hahahaha.

Umumnya, puashati jugalah untuk trip kali pertama abah ke Bangkok ni. Walaupun abah tidak ada peluang untuk pergi ke tempat abah nak pergi, tapi masih abah rasa beruntung dibawa oleh boss ke Bangkok. Selain abah boleh kenal tempat orang, abah ada peluang jadi orang suruhan. Kena buat itu ini, tapi abah ikhlas membuatnya. Bukan sebab nak bodek boss2 atau apa. Sebab yg abah tahu, bila boss bagi kerja, I will deliver the best I could. Dan alhamdulillah, depa bagi credit juga pada abah, yang dah bertahun2 lamanya abah tak dengar dari boss.

Hingga bertemu lagi. Dan nanti nak cerita pasal kisah abah tertarik dengan satu mak nyah kat sana. Hahahaha, rahsia dulu utk masa ni, nanti baru leh citer. Boleh?

Thursday, July 30, 2009

Cerita tentang pemergian dan solat...

Selepas makan tengahari tadi, abah dan 2 sahabat bersembang2 kosong. Antara isu yang dikeluarkan oleh sahabat, "Lama dah tak baca posting AbahMuizz." Hahaha, jangan tak percaya, sahabat di ofis abah pun baca epekan abah yang ntahhapahapa tu.

Jawab abah, "Itulah. Rasa nak berhenti mengepek pun ada. Entah kenapa sekarang ni sudah tidak ada rasa nak mengepek lagi."

Dan dalam itupun, keluar juga posting yang ini. Hahahaha, abah..abah, cakap tak serupa bikin betul la.

Tapi posting ini sekadar nak merakamkan bahawa 2 malam lepas, antara orang yg cukup abah hormati di ofis abah ini, pergi meninggalkan abah, dan anakanda2 lain. Meninggal dipejabat, tanpa disedari oleh sesiapapun. Itu yg buatkan ramai anakanda2 disini terkilan.

Kali terakhir abah jumpa arwah, adalah pada 2 minggu lepas. Itupun sebab abah mintak bantuan arwah edit surat abah. Dan dalam masa sama, bantu arwah selesaikan sikit masalah komputernya. Dalam waktu itu juga, arwah tunjukkan satu buku baru yang diterbitkan, ditulis oleh beliau. Walaupun bukan bidang abah, abah beli juga, dan minta arwah tandatangan di dalamnya. Dan arwah waktu itu, sibuk menceritakan betapa seronoknya dia dapat menulis buku, dan berkongsi ilmu yang ada dengan pembaca2 bukunya. Tak abah sangka, itu perjumpaan terakhir abah dengan arwah. Dan abah akan ingati saat2 itu.

Satu kehilangan buat ramai insan2 di ofis abah ini, yang pastinya akan sukar kami lupakan jasa dan nasihat2 arwah pada kami. Semoga Allah mencucuri rahmatNya buat Allahyarham PM Dr Alias Mohd Yatim dialam barzakh sana.

Hari ini, abah tertarik dengan satu artikel berkaitan kelebihan bersolat untuk jasmani kita. Antara petikan yang penting untuk abah kongsi dengan anda:

1. mereka yang mengamalkan solat yang sempurna mempunyai tahap kesihatan yang lebih baik berbanding mereka yang tidak melakukannya dengan sempurna.

2. solat lima kali sehari semalam selain ibadah dapat mengurangkan lemak dalam badan.

3. kedudukan tulang belakang lurus melintang ketika rukuk melambatkan proses penuaan, tisu bertambah aktif, proses imbangan air dalam badan lebih baik dan melancarkan fungsi buah pinggang.

4. kedudukan seperti rukuk, sujud dan duduk membantu memberikan keadaan rehat kepada jantung.

5. ibadat solat menghasilkan keadaan tenang kepada otak manusia dan menunaikan solat amat baik dalam mengekalkan tahap kestabilan mental dan emosi seseorang.

dan yang paling menarik perhatian kaum sejenis abah khususnya,

6. Solat fardu yang dilakukan lima kali sehari di samping solat sunat serta sunat tahajud sebagai pelengkap ibadah merupakan satu terapi yang memberikan kesan positif ke atas sistem andrologi dan kekuatan tenaga batin lelaki.

Dan kita??? masih sibuk mencari alasan untuk tidak bersolat.

Tuesday, July 21, 2009

Cerita tentang nama...

Lama tak mengepek, tetiba hari ni terasa nak jiwang sikit la.

Bukan apa, sebabnya kebetulan ari ni, abah terjumpa cari satu lagu yang dah sekian lama abah carik. Abah suka sangat lagu ni, dan lagi suka lagu ni bila abah dah ada ummi. Dulu2 ada la abah nyanyikan kat ummi (walaupun cam badak air nyanyi jer), tapi ummi kata dia tak pernah dengar lagu ni. Itu yg meraban abah mencarinya.

Alhamdulillah, hari ni dapat download. Dan abah nak share dengan anda. Share lagu sajalah, bukan share apa feel abah pada lagu tu. Sebab feel abah dengan lagu tu, hanya untuk Ummi saja.

Hahaha, tak kisah anda nak kata abah buang tebiat ke apa. Tapi abah nak gak letak lagu tu kat sini.



Nama Seindah Wajah

Kalau ku dapat mendaki gunung
Akanku seru kulaungkan
Oh namamu, kuserukan oh namamu
Pasti nanti
Bergema namamu di pergunungan
Bergema namamu di seluruh maya

Indahnya namamu seindah wajahmu
Bagai bidadari di dalam mimpi
Indahnya namamu seindah wajahmu
Kaulah pilihan hati

Kalau ku dapat mengepul awam
Akan kupintal ku jadikan
Oh namamu ku tuliskan oh namamu
Pasti nanti
Tertulis namamu di kepulan awam
Kan jelas terlihat di seluruh maya

Indahnya namamu seindah wajahmu
Bagai bidadari di dalam mimpi
Indahnya namamu seindah wajahmu
Kaulah pilihan hati...

p/s: Ummi, itulah yang abah selalu dok imagine abah buat, tapi realitinya abah tak mampu nak panjat gunung, atau nak kepul awan untuk Ummi.

Thursday, July 16, 2009

Cerita tentang masa tambahan...


Dapat video ni dari seseorang. Dan abah nak share dengan anda. Bukan nak suruh anda menangis (kalau terasa nak, ok jer), tapi nak suruh abah dan anda sedar kembali bahawa dalam hidup, kita takkan tahu samada Allah nak bagi kita masa tambahan atau tidak, walapun kita mungkin nak masa tambahan tu nanti. Sebab hidup bukan macam game bola, boleh ada masa tambahan.

Dan sebab kedua abah share dengan anda video ni, adalah kerana ia adalah iklan di Thailand, dan abah akan ke Bangkok awal bulan depan. Yes. Walaupun sekadar jadi kulibatak a.k.a ballaci, tapi itu tetap peluang untuk abah gunakan passport yg tak pernah digunakan sejak abah buat dulu. Hahaha.

Ada nak kirim apa2?

Ini ada satu lagi video iklan Thai yg agak menarik, dan abah rasa ada kaitan sikit dengan satu cerita yang abah kongsi dengan anda suatu ketika dulu dalam Cerita tentang salah faham.

Friday, July 03, 2009

Cerita tentang hantu...

Malam tadi waktu abah teman Muizz buat kerja sekolah dia, mata dok jeling2 TV. Terpandang la satu iklan TV yang buat abah rasa tertarik. Rasanya sebelum ni pernah tertengok juga, tapi sebab tak beri perhatian, maka tak rasa benda tu menarik sangat. Cuma malam tadi, sebab tengok dan beri perhatian, menarik pulak iklan tu.


Cuma yang jadi masalahnya bila Muizz tanya, "Apa benda tu bah?" Hahaha, soalan simple, tapi nak jawab supaya dia faham tak sesimple itu. Yalah, abah bukan pandai sangat nak terangkan "apa itu 'cupid?'". Malaikat ke, hantu ke, manusia ke, robot ke? Budak sekarang tak boleh salah jawab. Bukan sebab takut dia lebih banyak tanya, tapi sebab takut dia salah faham. Macam cerita Ceplos yang ditayangkan ditv9 itulah. Mula2 abah tak berapa kisah sangat Muizz tengok Ceplos. Tapi bila dia mula ceritakan bahawa kawan2 sekolah dia ramai tengok Ceplos, dan pada mereka, Ceplos itu hantu baik. Dan abah rasa nak kena betulkan persepsi Muizz tentang konsep "hantu baik" itu.

Abah tak tahu samada perlu atau tidak sebenarnya abah ambil kisah pasal itu. Sebab ada orang kata, "Alah, budak2, awal2 dia tak nampak benda tu, bila dah besar dia faham sendiri la apa benda tu." Mungkin betul juga. Tapi abah dan ummi memilih untuk terangkan juga, supaya anak abah itu dapat cakap pada kawan2 sekolahnya, bahawa dalam dunia ini tidak ada istilah "hantu baik". Sebab hantu itu sebenarnya syaitan, dan tidak akan ada syaitan yang baik pada manusia. Semua syaitan, tidak kira apa nama dan kastanya, kerjanya cuma satu - menyesatkan manusia supaya dapat ikut mereka ke neraka Allah.

Dan abah pun tidak pasti nak cakap Ceplos itu apa. Hantu? Jin? Dan itu abah akui pada Muizz. Sebab dalam dunia ni bukan hanya manusia dan binatang saja makhluk ciptaan Allah. Makhluk2 yang kita tidak nampak pun ada, antaranya syaitan dan jin. Syaitan semuanya jahat, dan jin ini pula ada yang baik sebab dia Islam, dan ada yang jahat. Abah tak tahu la Penerbit cerita Ceplos tu kelaskan Ceplos sebagai apa, jin atau syaitan. Tapi yang pastinya, selain dari lawak, ia juga mengelirukan kanak2 yg masih baru nak kenal apa itu dunia dan cerita2 didalamnya.

Bukan abah tidak setuju dengan cerita2 sebegini. Mungkin niatnya baik, tapi kena fikir juga siapa yang tonton. Ramai kanak2 tonton cerita hantu ni, yang macam2 ada kat TV skrg ni. Tak faham juga abah kenapa perlu banyak sgt cerita2 hantu di TV. Entahlah, tak reti pulak nak komen yg ini.

Balik pada iklan Digi tadi tu, susah juga nak terangkan pada budak sebesar Muizz akan apa itu cupid. Yang kononnya adalah Dewa Cinta, yang ideanya dtg dari kepercayaan orang2 Roman dulu kala. Dan skrg pun dipercayai oleh ramai orang lagi. Paling baik abah boleh terangkan, itu cuma khayalan orang2 bukan Islam. Tidak pernah ada Cupid dalam dunia ini, sama seperti tidak pernah adanya Tuhan orang2 bukan Islam. Alhamdulillah, dia tidak banyak tanya lagi selepas itu. Sebabnya, kerja sekolahnya masih belum siap. hahaha. Selamat abah.

Oklah, abah berhenti sini dulu. Sambung lagi minggu depan insyaAllah.

Selamat berhujung minggu buat anda dan keluarga. Semoga akan tetap dalam rahmat dan kasih sayang Allah sentiasa, insyaAllah.

Tuesday, June 30, 2009

Cerita tentang diri sendiri...

1. Semalam, abah dan ummi bercuti. Pagi kami ke HSB kerana Muizz ada temujanji dengan doktor. Berjumpa dengan Dr Foo buat abah rasa lega sedikit, kerana kata Dr Foo, MRI baru2 ini tidak ada apa2 tanda yg perlu dibimbangkan. Semuanya nampak OK. Dan berdasarkan beberapa test fizikal yang dia buat bersama Muizz, semuanya nampak normal. Cumanya, nak kena tunggu keputusan EEG, kerana menurut Dr, EEG akan menentukan samada Muizz ada possibility untuk berlaku seizure lagi atau tidak. Bulan Ogos nanti kami perlu kesana sekali lagi. Harap2nya tidak ada apa2 lah dengan Muizz.

2. Petang semalam juga, kami bertiga ke 1-Utama untuk menonton Transformer: Revenge of the Fallen. Memang best. Puashati la tengok walaupun lama. Tapi ada juga part2 yg abah rasa tak berapa selesa tengok, tapi nak buat camana, memang itu satu agenda barat untuk melemahkan kita. Anda tonton, dan anda faham la apa maksud abah. Cerita kali ini pada abah lebih baik dari yang sebelum ini, dan harap2 akan ada la sequel Transformers ini nanti.


3. Azim dah masuk 16 bulan. Dan sesuatu yang agak mengujakan bila Azim dah mula boleh berjalan, walaupun masih belum betul2 kuat. Alhamdulillah. Abah risau juga sebenarnya bila perkembangan Azim agak sikit perlahan berbanding dengan Muizz. Dan bila dok baca artikel2 pasal perkembangan kanak2, depa kata kalau umur 18 bulan belum boleh berjalan, ada sikit masalah dengan anak itu. Dan bila Azim boleh berjalan sekarang ini, syukur sangat2. Syukur kerana anak abah masih dalam kategori normal perkembangannya. Itulah buah hati yg sekarang ini buat abah selalu nak balik awal kerumah bila dah habis waktu kerja. Seronok dapat layan dia. tapi dalam waktu sama bimbang juga, sebab kata Ummi, "Abah ni tak tegur pun baby dalam perut ni". Hahaha, memang betul. Abah ralit sgt dengan Azim, terlupa kadangkala yang baby dalam rahim ummi itupun perlu di'layan' juga sesekali. Aduhhh abah.

4. Sekadar nak berkongsi dengan anda pasal tempat makan. Kami ke Village Park Restaurant di Uptown Damansara 2 minggu lepas. Ummi yang ajak sebab kata Ummi, ramai kawan2 ofisnya yg sarankan tempat ini. Tempatnya agak crowded, tapi boleh la dapat tempat duduk. Kami makan nasi lemak, nasi putih dengan ikan masak asam, ayam goreng, dan kami pesan juga jus buah2an. Bila dah makan, barulah masuk akal kenapa ramai sgt orang kat situ. Memang sedap. Harganya boleh tahan la, tak murah dan tak mahal sangat. Berbaloi la dengan kesedapan makanannya. Anda cubalah, pastu bagitahu abah apa pendapat anda. Uikss abah, dah jadi blog JJCM pulak dah. Hahaha, bukan. Jangan risau, blog ni tetap blog pasal hidup dan kehidupan. Makan pun sebahagian dari elemen kehidupan kan?

Jumpa lagi nanti insyaAllah.

Friday, June 19, 2009

Cerita tentang bapa dan anak...

Salam sahabat,

Semalam, memandangkan kerja2 penting agak tidak banyak, abah habiskan masa (sorry boss) membaca Reader's Digest bulan Mei yg belum sempat abah habiskan tempohari. Terbaca satu artikel tentang bapa dan anak. Agak menarik kisahnya - Home Game: Reckoning Time. Ada sesuatu yang perlu dipelajari oleh ayah2 macam abah ni dari cerita itu.

...Seventy-six nights and I'd spent zero in the same room with him, unless you counted the night of his birth and the few times I stayed up until midnight to feed him a bottle of pumped breast milk before handing him over to his mother. Eating was another thing he'd done almost entirely without me, eight times a day, or more than 600 daddy-less meals in total. His diaper needed changing about as often as he ate, yet I'd done that seven times and remembered each event.

Dan semalam juga, sempat abah tonton video2 yang cukup menarik yang disarankan Ummi. Bukan sekadar terpegun dengan animasinya, tapi buat abah tersedar semula dengan kekuasaan Allah SWT. Jadi teruja abah melihatnya. Dan abah sarankan anda juga menontonnya di BabyCenter.com. Tak semestinya bapa dan bakal bapa saja yang tonton, anda yg sebahagian besarnya akan bergelar bapa dalam masa beberapa tahun akan datang ni (ehem, ehem), juga abah sarankan menonton animasi ini. Paling tidak untuk refresh rasa kekaguman dalam diri pada kekuasaan Allah SWT.

Thursday, June 18, 2009

Cerita tentang Mali's

Salam sahabat2 yg abah kasihi semuanya,

1. Ramai yang bertanya pasal Muizz dan MRInya. Alhamdulillah, abah dikelilingi oleh sahabat2 yang sangat mengambil berat. Terima kasih banyak2 atas doa dan keprihatinan sahabat semua. Pagi semalam MRI berjalan lancar, walaupun abah tersilap suruh Muizz brekfast dulu sebelum MRI. Sepatutnya tak boleh makan, sebab Dr takut dia muntah bila inject ubat tidur. Alhamdulillah juga sebab Muizz bagi kerjasama sepenuhnya. Tak perlu inject ubat tidur, alhamdulillah. MRI makan masa dalam 30 minit saja. Keputusan akan diketahui hujung bulan nanti waktu abah perlu bertemu dengan pakar. InsyaAllah abah akan update sahabat semua tentang itu.

2. 2 malam lepas, abah bawa seorang sahabat abah dari KK (yang kebetulan ada persidangan di KL) makan malam. Oleh kerana tak ada idea nak bawa dia ke mana, Ummi cadangkan abah bawa makan di Mali's Corner. Alhamdulillah, sampai juga kami ke sana, berbantukan Google Map. Makan, biasa2 saja pada abah. Tapi manusia memang ramai la kat situ. Agaknya sedap pada selera orang lain kot. Satu yg best, udang char kuew tiaw memang banyak dan besar2.

Sampai sini dulu, nanti sambung lagi insyaAllah. Anda jaga diri baik2, dan semoga kita semua akan tetap dalam rahmat Allah.

Tuesday, June 16, 2009

Cerita tentang Bacathon...

Salam sahabat, semoga semuanya sihat ceria hari ini.

Sekadar nak bercerita tentang diri dan kehidupan abah. Tidak ada apa yang menarik.

Pagi ni dapat sms dari seorang sahabat, "Wah, masuk Utusan la ko ari nih." Haha, nanti balik petang ni nak kena beli Utusan Malaysia la nampaknya, nak tgk gak apa berita yg keluar.

Esok, abah akan bercuti sebab nak bawak Muizz ke Hospital Sg Buloh untuk MRI. Abah dan Ummi sangat2 berharap semoga hasil MRI akan tunjukkan bahawa Muizz tidak ada apa2 yg perlu abah bimbangkan. Dan abah pun berharap anda doakan anak kami yg sorang itu. Anak yg kadang2 buat abah rasa sayang, geram, gelihati, dan macam2 lagi.

Malam tadi, dia bawak balik Kad Kutipan derma untuk program Bacathon sekolahnya. Program tu target untuk kumpul RM50K bagi tujuan mengisi tabung PIBG sekolah. Abah tak nak komen banyak la pasal tu, tapi abah cuma nak pandang dari sudut positif. Abah berharap semoga duit yang disumbangkan oleh orang ramai dengan hasil pencarian sehari2 mereka tu, akan digunakan sebaiknya oleh pihak sekolah, untuk membangunkan pelajar, bukan untuk program2 yg bukan2.

Terlanjur sebut pasal tu, abah pun buka peluang ni kalau2 sahabat2 semua ingin menyumbang pada program itu. Kalau sudi, dan kalau ada duit2 lebih. Tak banyak pun tak apa, janji ikhlas. Kalau sudi, boleh bank-in pada akaun bank abah via M2U atau CIMBClicks. Mesej atau emel abah untuk no akaun, ya?

Sampai situ dulu hari ni, kita jumpa lagi insyaAllah.

Friday, June 12, 2009

Cerita tentang suami...

Salam sahabat, semoga semuanya sihat ceria hari ni, walaupun abah tahu ada sahabat yg tak berapa ceria. Biasalah kan, hari2 dalam hidup kita takkan senantiasa hari2 kita cerah mempesona. Pelik la pulak kalau tiap2 hari dalam hidup adalah hari2 yang membahagiakan. Kaunselor dan Penceramah motivasi yg sentiasa nampak bahagia itupun belum tentu setiap hari dalam hidupnya dia tersenyum bahagia sokmo.

Sebut pasal kaunselor ni, dan kalau anda rajin baca Berita Harian (opsss, wah3x, dah makin pro BH lak abah ni), pastinya anda akan perasan kolum Kaunselor Anda. Abah kalau berkesempatan baca BH, mesti abah akan cari dan baca kolum ini. Bukan sebab seronok baca, tidak sangat. Tapi sebab abah nak tahu apa saranan2 kaunselor2 ini pada permasalahan yang dikemukakan, untuk dijadikan panduan dan ilmu dalam diri, insyaAllah.

Tapi...bukan itu yang abah nak mengepek hari ni. Yang abah nak mengepek adalah permasalahan yang dikemukakan oleh pembaca. Abah letak sedikit tajuk permasalahan yang pernah diutarakan dikolum itu kebelakangan ini.
Kalau anda lelaki, dan rasa tak sedap hati membaca, abah mintak maaf awal2. Bukan nak tuduh atau mengata kaum sendiri, tapi realitinya itulah yg berlaku. Abah tidak kata 100% masalah rumahtangga berpunca dari lelaki a.k.a suami, tapi abah fikir (dan abah rasa anda pun fikir yang sama), bahawa kebanyakan kes yang melibatkan keluarga dan rumahtangga adalah disebabkan oleh diri lelaki, suami, ketua keluarga. Banyak juga kes rumahtangga berpunca dari wanita, ibu, timbalan ketua keluarga, tapi abah tak nak usik dulu dari sudut itu. Sebabnya, abah nak sedarkan diri abah sendiri dulu, kerana abah ini lelaki, yang juga suami, dan ketua pada keluarga abah.

Masalah rumahtangga mungkin banyak jenis dan pesen, tapi abah rasa, akar pada permasalahan yg timbul dan ditimbulkan, adalah kerana kita tidak menghayati, memahami dan mengamalkan suruhan2 Allah dengan sebaiknya. Soal cinta, nafsu, duit - itu semua berpunca dari kegagalan kita sebagai ketua keluarga dalam menghidupkan diri kita dan keluarga kita dengan kehidupan yg Allah dah beritahu kaedahnya.

Abah faham kalau anda kata, kita bukan Nabi, kita juga bukan Rasul. Betul, abah dan anda adalah manusia biasa yang akan sentiasa buat silap dan dosa. Tapi abah fikir, kalau kita berusaha untuk hidup dijalan Allah, Allah pasti akan bantu mudahkan. Banyak benda yang kita sebagai suami ini perlu fikirkan, dan usahakan dalam membentuk keluarga kita menjadi keluarga bahagia. Bermula dengan diri kita sendiri sebagai ketua keluarga, banyak yg perlu diusahakan untuk menjadi ketua keluarga mukmin sejati. Cara hidup kita bagaimana, hati kita bagaimana, akhlak kita bagaimana? Isteri kita, bagaimana dia? Sudah berusahakah kita mendidik dia kejalan Allah? Anak2? Sudahkan kita berusaha sebaiknya mendidik mereka jadi anak2 soleh dan solehah2 seperti yg kita idam2kan selama ini?

Atau kita terlalu sibuk fikirkan kenapa isteri tak hormat kita, kenapa isteri tak nak layan kita, kenapa anak2 degil, kenapa itu, kenapa ini, tanpa bertindak dan berusaha apa2. Atau mungkin kita berusaha, untuk lari dari persoalan2 itu. Isteri tak best, kita alihkan perhatian pada wanita lain. Anak2 degil dan tak dengar cakap kita, kita cuma, "Lantaklah ko nak jadi apa. Tak larat dah ayah nak ajor ko."

Abah tak nak ngepek lebih banyak. Sekadar nak bagi sikit point untuk abah dan anda semua fikirkan. Tentang betapa kita sebagai ketua keluarga, masih banyak hak2 isteri dan anak2 yg kita tidak penuhi. Kita mungkin agak sibuk memikirkan kenapa isteri dan anak2 tidak memenuhi hak kita sebagai ketua keluarga sahaja.

Tapi abah juga yakin, anda semua adalah lelaki2 dan suami2 baik, yang senantiasa berusaha menjadikan keluarganya dan kehidupannya, sebagai sebuah keluarga yg bahagia dan hidup dalam kerahmatan Allah sentiasa.

Untuk yg bakal menjadi suami, pesan abah, "Perkahwinan dan pembentukan keluarga bukan sekadar cinta dan keduniaan semata2. Tanggungjawab anda besar, laksanakanlah ia dengan sebaiknya. Mudah2an dalam menjaga agama Allah, dan membentuk keluarga yg dicintai Allah, anda akan diberi kebahagiaan hidup yang tidak putus2, sebagai seorang suami dan ayah. Jangan takut untuk berkahwin. Perkahwinan itu sangat membahagiakan. Cuma kena sentiasa perbaiki diri dan tanggungan, berusaha sebaiknya memahami dan menghidupkan Islam dalam kehidupan anda sekeluarga."

Abah berhenti dulu. Nak kena siapkan beberapa kerja. Malam ini abah perlu memandu ke Kuala Terengganu pula, sebab ada kerja sikit disana sehingga Ahad. Anda doakan keselamatan perjalanan abah, kerana doa2 sahabat semua, adalah doa2 yg abah harapkan. Dan abah juga mendoakan supaya anda semua akan tetap dalam rahmat kasih sayang Allah SWT.

Wednesday, June 10, 2009

Cerita tentang 'rasa seronok'...

Malam tadi, abah dapat 1 sms dari seorang sahabat abah, kata dia, "Wah, ajak masuk paper la." Pelik la sikit sebab seingat abah, takde pulak ada mana2 wartawan suratkhabar dtg interview abah. Tapi sebab nak tahu juga, maka pagi ni abah semak arkib Berita Harian, maka terjumpalah artikel yang dimaksudkan itu -Ibu bapa perlu peka perisian.

Hehe, best juga dapat baca nama sendiri dalam suratkhabar ek! Sebelum ni tak pernah lagi nama dan kata2 abah dimasukkan dalam suratkhabar. Minta maaf, bukan abah nak bangga diri, tidak sama sekali. Cuma nak berkongsi rasa seronok dapat baca kata2 sendiri dalam akhbar. Itu saja.

Moga2 abah akan lebih rajin untuk mencari ilmu bermanfaat dan dikongsikan dengan orang ramai akan ilmu itu selepas ini, insyaAllah. Moga Allah permudahkan.

Itu sajalah kot untuk hari ini, sebab abah tengah cuti, dan tak berapa sihat sangat hari ni. InsyaAllah ada masanya nanti, abah mengepek lagi. :-)

Monday, June 08, 2009

Cerita tentang cuti...

Salam sahabat,

Lama abah menyepi. Hahaha, tau takpe. Bukan sengaja, tapi sebab bercuti lama, dan Internet brobang dikampung pun slow satu macam saja, maka blog inipun turut menyepi. Tapi tak boleh menyepi lama sangat, nanti sahabat2 semua akan lari. Ada ke?

Sekadar menceritakan tentang kisah peribadi.

1. Abah dan keluarga bercuti selama 1 minggu di Kelantan. Dah 6 bulan tak balik sana, rindu Ummi pada mek tak dapat ditahan lagi. Alhamdulillah, percutian kali ini agak terisi. Bukan terisi apa pun, perut abah yang terisi. Rasa dah makin maju sgt perut abah ke depan nih. Mahu tidak, kenduri merata tempat. Itupun tak semua dapat dipenuhi. Sampai ada satu hari tu, ada 3 kenduri pada hari yg sama, dan jarak antara ketiga2 kenduri tersebut cuma 100 meter sahaja. Nak buat macamana, ini memang musim nasi minyak.

2. Sempat 2 kali ke Kota Bharu. Makin sesak, dan makin membangun KB nih. Cuma satu je yang abah masih ralat. Tahap kebersihan bandar KB, agak menyedihkan. Bandaraya Islam, dan Islam sangat mementingkan kebersihan. Tapi di KB dan kawasan2 lain di Kelantan, nampak macam elemen kebersihan itu tidak berapa diambil berat. Abah tidak mengutuk, tidak. Sekadar meluahkan rasa, sebab sayang pada negeri ni, walaupun bukan negeri kelahiran abah. Orangnya baik2, dan come lote (opsssss!), tapi sayang, sampah merata2 tempat ada. Kadang naik kembang tekak melihatnya. Tapi waktu bersantap di Restoren Cikgu, kena lupakan seketika sampah merata2 ni, kalau tak, tak enjoy makan. :-)

3. Semalam abah bertolak balik ke Sungai Buloh. Ingatkan tak jem, rupanya trafik slow juga. Bukan slow sebab banyak sangat kereta atas jalan, tapi sebab ada banyak driver2 yang lembab a.k.a selfish. Kereta bersusun2 kat belakang dia, masih juga bawak kereta sambil control ayu (walaupun jauh daripada ayu). Sakit hati jugalah dibuatnya. Hasilnya, bertolak pukul 3 petang, sampai Sg.Buloh pukul 1 pagi.

4. Hari ni masih lagi bercuti, sebab ada banyak benda nak diuruskan. Esok masuk ofis, confirm banyak kerja menanti. Tapi takpe, nama lagi kerja, kan?

Abah tinggalkan anda disini dulu hari ini. Sebelum abah lari, nak berkongsi satu benda baik, sebab 4 benda kat atas tu takde yg boleh dijadikan panduan hidup. :-)

Sebelum tidur, lakukan empat perkara ini:
1. Bacalah Surah Al-Ikhlas 3 kali.
2. Selawat untuk Nabi Muhammad SAW 3 kali.
3. Beristighfarlah 3 kali.
4. Bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir jugalah sebanyak 3 kali.

Thursday, May 14, 2009

Cerita tentang Ulangtahun...

Lagu dulu, cerita akan menyusul kemudian. Tapi hari ni juga insyaAllah.

Banyak benda nak diceritakan, tapi yang ni penting untuk diutamakan, kala ini.

Ummi, selamat ulangtahun. Lirik lagu ini tidak berapa kena dengan isi hati abah, tapi abah suka melodi waktu part - Selamat ulangtahun sayang...

Yang tulus ikhlas
Ingin sekali sekala dirinya dibalas
Walau hanya dengan dakapan di angin lalu

Yang selalu memberi
Ingin sekali sekala jadi penerima
Cukup dengan salam dan manis doa

Aku ingin kau merasakan hebatnya cinta
Dan leburkan saja serpihan calar derita

Selamat ulang tahun sayang
Kini kau bersayap, pergilah terbang
Rentaslah langit cita cita mu
Harap nanti kita ‘kan bertemu

Selamat ulang tahun sayang
Janganlah engkau tak terbang pulang
Ku nanti penuh kerinduan
Selamat tinggal, selamat jalan

Aku hanya inginkan engkau setia
Kerana setia yang mencipta bahagiamu

to be continued...

Ini sambungannya...

Semalam hari ulangtahun kelahiran ummi. Cuma kali ni istimewa sikit, sebab tahun ini, diwaktu ini, ummi sambut ulangtahun kelahiran dengan satu berita gembira. Berita gembira untuk kami sebenarnya. Ummi disahkan hamil lagi. Syukur pada Allah atas nikmat rezeki yang diberi. Dalam waktu abah berdoa untuk dikurniakan paling tidak seorang lagi zuriat, Allah mendengar doa abah. Dan semoga kali ini, Allah berikan abah dan ummi baby girl yg kami idam2kan selama ini, insyaAllah.

Dan kerana kehamilan ini juga, 2 hari lepas ummi terpaksa ditahan dihospital kerana berlaku sikit pendarahan. Alhamdulillah tidak serius, tapi masih perlu berehat dan berjaga2. Abah dah plan nak surprisekan ummi dipejabatnya pada hari semalam, tapi sebab ummi sedang berehat dirumah, maka terpaksa la surprise dibuat dirumah saja.

Surprisenya hanyalah sekadar kek yang abah tempah khas dari kak mis. Abah tunjukkan disini kek tersebut, bukan untuk menunjuk-nunjuk, tidak, tapi sekadar memaparkan hasil kerja kak mis yang selalu abah kagumi. Kak Mis, ayat pertama yang keluar dari mulut ummi waktu dibuka kotak kek tersebut, "Cantiknyaaaaa, abah tempah dgn kak mis ke nih? Cantikkkkk..." Terima kasih banyak2 kak mis, sebab berjaya sampaikan perasaan abah pada ummi dengan hasil kerja kak mis. Thanks for the birthday gift too.

Kebetulan harijadi sahabat baik abah juga kurang lebih sama dengan Ummi, maka abah tempah dengan kak mis, satu kotak cupcake utk G for his 29th birthday, dan juga babynya Fatin (bakal menantu abah nih) yg sambut 1st birthday tempohari. Dan abah paparkan juga disini, untuk promosikan hasil kerja Kak Mis.

Ini sajalah dulu untuk makluman sahabat semua, berita2 lain akan abah ceritakan kemudian nanti. Sebab banyak benda yg berlaku kebelakangan ini.

Semoga sahabat2 semua dalam lindungan dan kasih sayang Allah sentiasa. Itu doa abah untuk anda semua, dan abah pohon doa anda semua juga, untuk kesejahteraan keluarga abah.

Monday, May 11, 2009

Cerita tentang MMS...

Salam sahabat,

Semoga sahabat semua sihat ceria dihari Isnin ini, yg pada sesetengah orang adalah hari hitam. Pada abah hari apa pun, sama saja, putih hitamnya bergantung pada diri kita, tapi hari khamis tetap hari favourite. Sebab? Rahsia. Hahaha.

Dan hari ni nak memetik sesuatu dari emel lagi. Harap sahabat semua tidak bosan kerana abah asyik memetik. Nak mengepek tak ada idea, jadi memetik sajalah idea orang. Cerita tentang 3 makhluk - kita, malaikat dan syaitan. Bacalah (kalau sudi)...

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - Bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ....
Syaitan - Alahhhhhh, kejap lagi lah, ngantuk lagi ni....zzzzzzzz


Manusia - Nak makanlah, lapar...
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah... .
Syaitan - Ahh, tak payah la... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa ..

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panas la skang nih, pakai yg short je ler!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah

Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa... rilex lah..awal lagi nieii.

Manusia - Eh, eh..... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia. .
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang beb, lantaklahh dia kan ..

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatilah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2 sendiri lah...

Manusia - Banyaknya dosa aku...
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun...
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda lagi....rugila...

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu ....
Syaitan - Jangan bimbang, takde orang tahu...Jommmmm...

Manusia - Uuhhh? Letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNya, kebahagiaan didunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Bro, rileks la dulu. Kalau tak sempat, leh qadha kan???

Banyak juga terkena kat batang hidung abah. Nak salahkan syaitan pun, tak boleh sepenuhnya, sebab syaitan tu cuma menghasut, tapi yang membuat keputusan, diri sendiri gak. Tapi kalau syaitan yang betul2 syaitan menghasut, boleh faham lagik, yang jadi tak faham, bila manusia2 sekeliling yang jadi tukang sampaikan dialog2 si syaitan. Parah.

Takat ni dulu. Esok pagi abah ada ujian, anda doakan semoga akan boleh lalui dengan jayanya ujian tersebut. Kalau lulus, insyaAllah abah akan kongsikan dengan sahabat semua tentang ujian itu. Doakan abah ek!