Monday, October 31, 2005

Cerita tentang cuti raya...

Semalam abah bertolak balik ke kampung dalam pukul 10 pagi. Kalau ikut perancangannya, seawal subuh dah bertolak, tapi sebab Ummi tak larat nak kemas barang2 untuk dibawa balik, kami bertolak lewat sikit.

Perjalanan agak lancar, sehinggalah abah tiba ke Gua Musang, trafik agar sibuk sedikit. Kereta banyak. Sebab itu abah tiba kerumah dikampung dalam pukul 9 malam. Itupun sebab hantar kawan Ummi yang balik sekali dengan kami kerumah dia di Pasir Mas. Berbuka puasa kat Tanah Merah, sedap juga makan bila dah lama tak makan lauk kampung.

Hari ni tak banyak aktiviti, kecuali ke BSN untuk setelkan beberapa perkara, itupun kena menunggu dalam 2 jam juga. Takpelah, semua orang nak berurusan dibank, sebab esok dah cuti.

Pergi ke pekan Jelawat agak mengecewakan juga. Hehe, bukan nak komen apa, cuma abah masih belum faham mentaliti orang kelantan bila dijalan-jalan. Berhenti sesuka hati, berhenti dan berborak dgn org lain walaupun dibelakang dah panjang queue, bawak kereta ikut speed yg mereka suka, dna banyak lagi lah yang buat abah kadang gelihati, kadang terpaksa juga abah honkan. Bukan tak sabar, tapi terpaksa. Itu belum lagi cerita orang berjalan kaki yang berlagak seolah-olah kereta dijalanraya tidak wujud.

Tapi satu perkara yg abah salute kat orang kelantan, sepanjang jalan malam semalam, abah perhatikan hampir semua masjid penuh dengan kereta-kereta, hingga ada yang parking sejauh 500 meter dari masjid. Alhamdulillah, abah bersyukur dengan pemandangan sebegini.

Hehe, abah ni sempat juga nak update blog, sambil2 menunggu waktu berbuka.

Esok cuti Deepavali, Ummi dah bagi hint nak ajak abah ke Kota Bharu. Adalah tu plannya yang abah pun tak tahu.

Nanti abah ceritakan lagi percutian raya abah dikampung.

Selamat bercuti! dan beraya!

No comments: