Thursday, November 05, 2009

Cerita tentang pimpin...

Wanita bakal mendominasi pengurusan tertinggi negara jika lelaki terus bersikap malas dan sambil lewa dalam menimba ilmu pengetahuan serta kemahiran, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Itu antara benda yg abah dengar dalam IKIM.fm pagi tadi. Dan kerana ia dijadikan topik perbincangan, maka ramailah yg menelefon berikan pandangan mereka. Ada yg abah sependapat dgn mereka, dan ada juga yg abah tidak berapa setuju. Tapi adat la tu kan, sebab pendapat itu hak masing2. Selagi pendapat itu tidak memudaratkan iman dan akidah, insyaAllah, boleh saja diluahkan.

Pada abah, betul juga kata Tun M itu. Jika melihat situasi sekarang di Malaysia ini, memang itu yg akan berlaku sekiranya tiada apa-apa perubahan minda dan tindakan dipihak orang lelaki. Dan isu wanita mendominasi pekerjaan ini, tidak perlu dilihat sebagai satu ancaman pada lelaki, sebaliknya lihat itu sebagai satu cabaran dan panggilan kesedaran, supaya kita bergelar lelaki ini bangun dan cuba berusaha menjadi lelaki yang Allah kata kita perlu jadi.

Ini bukan soal perempuan tidak boleh jadi pemimpin. Sebab perempuan boleh dan perlu jadi pemimpin, jika lelaki-lelakinya tidak layak jadi pemimpin. Ini juga bukan soal, peluang kerja dipenuhi wanita sahaja, dan lelaki tidak dapat kerja. Abah fikir, wanita mana pun, jika diberi pilihan, tidak mahu jadi pemimpin pada lelaki. Sebab dalam Islam pun, lelaki itu sendiri diberi tanggungjawab menjadi pemimpin. Pemimpin keluarga, masyarakat, negara. Tapi kalau lelaki yang diberi tugas itu layu semacam saja, macamana nak letakkan mereka memegang tugas memimpin.

Wanita-wanita yang keluar bekerja itu pun pada abah, bekerja untuk membantu ekonomi rumahtangga, dan juga bekerja membantu membangunkan bangsa, melalui pengalaman dan ilmu yang mereka ada. Jika lelaki-lelaki harapan bangsa kita boleh diharap, dan boleh melakukan kerja2 itu semua, abah yakin, ramai ibu2 dan wanita2 ini lebih memilih untuk berada dirumah menguruskan rumahtangga dan keluarga.

Malaysia, dan kita semua ini, sebenarnya memerlukan lelaki2 yang mampu menjadi pemimpin yang baik dan adil. Memang ramai lelaki macam itu yg kita ada, tapi masih tidak cukup. Sebab generasi akan bertukar sentiasa, dan generasi muda yg moden hari ini, agak was-was juga abah dengan mereka. Ramai lelaki generasi muda ini yang pandai dan hebat, tapi dari satu sudut, mereka kekurangan perkara2 yang boleh jadikan mereka lebih hebat dan terpuji. Mereka kurang dari sudut meletakkan Islam itu ditempat paling atas.

Dan sebab Islam tidak dijadikan landasan dan tapak, maka sehebat manapun mereka, masih banyak yang akan tidak kena. Dan abah bercakap tentang diri mereka sebaya abah, juga adik2 serta anak2 kita yg hidup pada hari ini. Pada masa ini, lelaki-lelaki kita lebih suka bergaduh pasal politik, lebih suka fitnah memfitnah, tuduh menuduh. Lebih suka bertekak dan bergaduh, walau sesama Muslim. Anak2 kita pula hanyalah anak2 Ben 10, anak2 Mr Potato, anak2 Cartoon Network. Kalau ini lelaki2 yang kita harap dapat jadi pemimpin kita nanti, abah tidak tahu segawat mana masyarakat kita.

Abah tidak mengata siapa2. Abah pun termasuk dalam kelompok lelaki2 ini. juga Yang mungkin sudah selesa dengan apa yang ada. Degree dah ada, kerja pun stabil alhamdulillah, keluarga pun ada, cukup la tu. Nak apa lagi? Hahaha, banyak benda lagi bang.

Yang dah cukup tu kita kekalkanlah cukup, terutamanya benda2 duniawi. Masa depan yg perlu difikirkan dan diusahakan sekarang ini. Mari kita didik dan bentuk anak2 kita (lelaki dan perempuan) jadi pemimpin masa depan yang sebetul2nya pemimpin. Tak kisah la pemimpin apa, janji dia jadi pemimpin yang penuh dengan kualiti pemimpin Muslim sejati. Kalau kita rasa pemimpin sejati itu perlu menjaga agamanya, kita didik hero2 dan heroin2 kita kearah itu. Jika kita rasa pemimpin sejati perlu kuat sifat dan sikapnya, kita bentuk mereka jadi macam itu. Jika dirasa pemimpin sejati perlu juga menjadi pencuci pinggan, tukang masak, pengemas rumah dirumah sendiri, kita bentuk dan ajar mereka juga benda itu.

Apa yg jadi dimasa depan, kita adalah penyumbang utamanya. Sama2 lah kita berusaha dan berdoa, moga2 kehidupan kita dimasa depan, dipenuhi dengan lelaki2 (dan perempuan2) yang membawakan watak dan menjalankan tanggungjawab kepimpinan mereka, berkiblatkan Allah, insyaAllah.

Cukup sini dulu, kang abah sambung mengepek lagi. Lega rasanya bila idea2 mengepek dah datang semula, dan Allah beri sikit kelapangan waktu untuk ini juga.

Apa yg salah dan silap, abah mohon maaf dari sahabat semua. Apa yg abah ngepekkan tidak ada sikit pun niat negatif. Jika sahabat terasa ada yg negatif, mohon maafkan dan betuli abah.

"Kamu maju bukan dengan memperbaiki apa yang sudah terjadi
melainkan menggapai ke arah apa yang terjadi." - Khalil Gibran

No comments: