Tuesday, August 11, 2009

Cerita tentang Bengkok...

Salam sahabat, semoga anda semua tetap dalam rahmat kesihatan dan kasih sayang Allah SWT.

Sekadar nak bercerita sikit pasal trip abah ke Bangkok baru-baru ini. Ini adalah apa yg abah nampak dan perhatikan sepanjang 5 hari disana. Mungkin abah salah nampak.

1. Airport - Cantik, walaupun tidak sehebat KLIA, tapi hebat jugalah. Yang slack sikit bila pegawai Imigresen Thai tidak berapa mahir berbahasa Inggeris. Terkial2 abah nak terangkan pada dia bahawa abah nak cari kaunter untuk ambil barang abah yang dikelaskan sebagai 'hazardous'. Hahaha, ini lagi satu cerita. Abah lupa langsung dalam tepak sirih yg abah bawak, ada kacip. Dan kacip itu dikelaskan sebagai senjata. Nasib baik la kakak Imigresen kat KLIA tu baik. Dilepaskan juga, cuma abah takleh bawak masuk dalam flight tu dengan abah jer. Staff flight yg pegang.

2. Jalanraya - Sesak. Kalau diKL abah dah rasa lemah dengan kesesakan jalanraya, di Bangkok, lebih-lebih lagi lah. Dan atas jalan, hampir 70% kereta yang abah nampak adalah kereta Toyota. Honda dan Nissan adalah juga, cuma tidak banyak. Gen2, Persona dan Savvy, ada juga terjumpa beberapa buah. Ingat nak try tuk-tuk, tapi tak beranilah. :-)

3. Hotel - Tidak mengecewakan juga. Kecuali tang makan jer. Sepanjang 5 hari breakfast di hotel, abah cuma ambik buah dan jus saja. Tak berani nak ambik makanan lain.

4. Shopping center - Memang banyak. Sangat banyak. Memang tak mampu nak pergi semua la. Dan barang2nya agak murah juga pada pandangan abah. Sebab tu la tak sedar beli baju anak2 sampai 10 pasang. Semuanya nampak menarik pada abah. Kualiti juga boleh diterima. Kalau anda kesana, abah cadangkan anda ke JJ Mall di area Chatuchak tu, atau sekadar di Indra Square. Dan bawak la duit lebih, kalau anda memang nak membeli belah.

5. Manusia - Keseluruhannya, abah rasa orang Thai jenis yang melebihkan tetamu. Walaupun depa tak berapa boleh berbahasa Inggeris, tapi tutur kata mereka tetap sopan dan lembut. Dan abah rasa mereka ini jenis serius dalam melakukan sesuatu kerja. Yang ini abah nampak sewaktu abah melawat 2 buah universiti disana. Depa begitu profesional. Abah nak kena tiru la.

6. Makan - Bila kami ke tempat makanan halal, makanan memang sedap. Memang bertambah2 la makan. Walaupun makanannya abah boleh cari di KL ni, tapi lain rasanya bila makan disana. Lebih sedap. Agaknya sebab waitress dia cun2 kot. Hahahaha.

Umumnya, puashati jugalah untuk trip kali pertama abah ke Bangkok ni. Walaupun abah tidak ada peluang untuk pergi ke tempat abah nak pergi, tapi masih abah rasa beruntung dibawa oleh boss ke Bangkok. Selain abah boleh kenal tempat orang, abah ada peluang jadi orang suruhan. Kena buat itu ini, tapi abah ikhlas membuatnya. Bukan sebab nak bodek boss2 atau apa. Sebab yg abah tahu, bila boss bagi kerja, I will deliver the best I could. Dan alhamdulillah, depa bagi credit juga pada abah, yang dah bertahun2 lamanya abah tak dengar dari boss.

Hingga bertemu lagi. Dan nanti nak cerita pasal kisah abah tertarik dengan satu mak nyah kat sana. Hahahaha, rahsia dulu utk masa ni, nanti baru leh citer. Boleh?

1 comment:

Adliff said...

Salam,
Abah,

Wah...seronok gi Bangkok tu. Aliff belum ada kesempatan lagi. Hmm... Bila bos puji maknanya abah buat kerja dgn baik dan cemerlang. Tahniah.