Friday, July 03, 2009

Cerita tentang hantu...

Malam tadi waktu abah teman Muizz buat kerja sekolah dia, mata dok jeling2 TV. Terpandang la satu iklan TV yang buat abah rasa tertarik. Rasanya sebelum ni pernah tertengok juga, tapi sebab tak beri perhatian, maka tak rasa benda tu menarik sangat. Cuma malam tadi, sebab tengok dan beri perhatian, menarik pulak iklan tu.


Cuma yang jadi masalahnya bila Muizz tanya, "Apa benda tu bah?" Hahaha, soalan simple, tapi nak jawab supaya dia faham tak sesimple itu. Yalah, abah bukan pandai sangat nak terangkan "apa itu 'cupid?'". Malaikat ke, hantu ke, manusia ke, robot ke? Budak sekarang tak boleh salah jawab. Bukan sebab takut dia lebih banyak tanya, tapi sebab takut dia salah faham. Macam cerita Ceplos yang ditayangkan ditv9 itulah. Mula2 abah tak berapa kisah sangat Muizz tengok Ceplos. Tapi bila dia mula ceritakan bahawa kawan2 sekolah dia ramai tengok Ceplos, dan pada mereka, Ceplos itu hantu baik. Dan abah rasa nak kena betulkan persepsi Muizz tentang konsep "hantu baik" itu.

Abah tak tahu samada perlu atau tidak sebenarnya abah ambil kisah pasal itu. Sebab ada orang kata, "Alah, budak2, awal2 dia tak nampak benda tu, bila dah besar dia faham sendiri la apa benda tu." Mungkin betul juga. Tapi abah dan ummi memilih untuk terangkan juga, supaya anak abah itu dapat cakap pada kawan2 sekolahnya, bahawa dalam dunia ini tidak ada istilah "hantu baik". Sebab hantu itu sebenarnya syaitan, dan tidak akan ada syaitan yang baik pada manusia. Semua syaitan, tidak kira apa nama dan kastanya, kerjanya cuma satu - menyesatkan manusia supaya dapat ikut mereka ke neraka Allah.

Dan abah pun tidak pasti nak cakap Ceplos itu apa. Hantu? Jin? Dan itu abah akui pada Muizz. Sebab dalam dunia ni bukan hanya manusia dan binatang saja makhluk ciptaan Allah. Makhluk2 yang kita tidak nampak pun ada, antaranya syaitan dan jin. Syaitan semuanya jahat, dan jin ini pula ada yang baik sebab dia Islam, dan ada yang jahat. Abah tak tahu la Penerbit cerita Ceplos tu kelaskan Ceplos sebagai apa, jin atau syaitan. Tapi yang pastinya, selain dari lawak, ia juga mengelirukan kanak2 yg masih baru nak kenal apa itu dunia dan cerita2 didalamnya.

Bukan abah tidak setuju dengan cerita2 sebegini. Mungkin niatnya baik, tapi kena fikir juga siapa yang tonton. Ramai kanak2 tonton cerita hantu ni, yang macam2 ada kat TV skrg ni. Tak faham juga abah kenapa perlu banyak sgt cerita2 hantu di TV. Entahlah, tak reti pulak nak komen yg ini.

Balik pada iklan Digi tadi tu, susah juga nak terangkan pada budak sebesar Muizz akan apa itu cupid. Yang kononnya adalah Dewa Cinta, yang ideanya dtg dari kepercayaan orang2 Roman dulu kala. Dan skrg pun dipercayai oleh ramai orang lagi. Paling baik abah boleh terangkan, itu cuma khayalan orang2 bukan Islam. Tidak pernah ada Cupid dalam dunia ini, sama seperti tidak pernah adanya Tuhan orang2 bukan Islam. Alhamdulillah, dia tidak banyak tanya lagi selepas itu. Sebabnya, kerja sekolahnya masih belum siap. hahaha. Selamat abah.

Oklah, abah berhenti sini dulu. Sambung lagi minggu depan insyaAllah.

Selamat berhujung minggu buat anda dan keluarga. Semoga akan tetap dalam rahmat dan kasih sayang Allah sentiasa, insyaAllah.

1 comment:

ummihakimi said...

saya setuju sgt..