Friday, June 12, 2009

Cerita tentang suami...

Salam sahabat, semoga semuanya sihat ceria hari ni, walaupun abah tahu ada sahabat yg tak berapa ceria. Biasalah kan, hari2 dalam hidup kita takkan senantiasa hari2 kita cerah mempesona. Pelik la pulak kalau tiap2 hari dalam hidup adalah hari2 yang membahagiakan. Kaunselor dan Penceramah motivasi yg sentiasa nampak bahagia itupun belum tentu setiap hari dalam hidupnya dia tersenyum bahagia sokmo.

Sebut pasal kaunselor ni, dan kalau anda rajin baca Berita Harian (opsss, wah3x, dah makin pro BH lak abah ni), pastinya anda akan perasan kolum Kaunselor Anda. Abah kalau berkesempatan baca BH, mesti abah akan cari dan baca kolum ini. Bukan sebab seronok baca, tidak sangat. Tapi sebab abah nak tahu apa saranan2 kaunselor2 ini pada permasalahan yang dikemukakan, untuk dijadikan panduan dan ilmu dalam diri, insyaAllah.

Tapi...bukan itu yang abah nak mengepek hari ni. Yang abah nak mengepek adalah permasalahan yang dikemukakan oleh pembaca. Abah letak sedikit tajuk permasalahan yang pernah diutarakan dikolum itu kebelakangan ini.
Kalau anda lelaki, dan rasa tak sedap hati membaca, abah mintak maaf awal2. Bukan nak tuduh atau mengata kaum sendiri, tapi realitinya itulah yg berlaku. Abah tidak kata 100% masalah rumahtangga berpunca dari lelaki a.k.a suami, tapi abah fikir (dan abah rasa anda pun fikir yang sama), bahawa kebanyakan kes yang melibatkan keluarga dan rumahtangga adalah disebabkan oleh diri lelaki, suami, ketua keluarga. Banyak juga kes rumahtangga berpunca dari wanita, ibu, timbalan ketua keluarga, tapi abah tak nak usik dulu dari sudut itu. Sebabnya, abah nak sedarkan diri abah sendiri dulu, kerana abah ini lelaki, yang juga suami, dan ketua pada keluarga abah.

Masalah rumahtangga mungkin banyak jenis dan pesen, tapi abah rasa, akar pada permasalahan yg timbul dan ditimbulkan, adalah kerana kita tidak menghayati, memahami dan mengamalkan suruhan2 Allah dengan sebaiknya. Soal cinta, nafsu, duit - itu semua berpunca dari kegagalan kita sebagai ketua keluarga dalam menghidupkan diri kita dan keluarga kita dengan kehidupan yg Allah dah beritahu kaedahnya.

Abah faham kalau anda kata, kita bukan Nabi, kita juga bukan Rasul. Betul, abah dan anda adalah manusia biasa yang akan sentiasa buat silap dan dosa. Tapi abah fikir, kalau kita berusaha untuk hidup dijalan Allah, Allah pasti akan bantu mudahkan. Banyak benda yang kita sebagai suami ini perlu fikirkan, dan usahakan dalam membentuk keluarga kita menjadi keluarga bahagia. Bermula dengan diri kita sendiri sebagai ketua keluarga, banyak yg perlu diusahakan untuk menjadi ketua keluarga mukmin sejati. Cara hidup kita bagaimana, hati kita bagaimana, akhlak kita bagaimana? Isteri kita, bagaimana dia? Sudah berusahakah kita mendidik dia kejalan Allah? Anak2? Sudahkan kita berusaha sebaiknya mendidik mereka jadi anak2 soleh dan solehah2 seperti yg kita idam2kan selama ini?

Atau kita terlalu sibuk fikirkan kenapa isteri tak hormat kita, kenapa isteri tak nak layan kita, kenapa anak2 degil, kenapa itu, kenapa ini, tanpa bertindak dan berusaha apa2. Atau mungkin kita berusaha, untuk lari dari persoalan2 itu. Isteri tak best, kita alihkan perhatian pada wanita lain. Anak2 degil dan tak dengar cakap kita, kita cuma, "Lantaklah ko nak jadi apa. Tak larat dah ayah nak ajor ko."

Abah tak nak ngepek lebih banyak. Sekadar nak bagi sikit point untuk abah dan anda semua fikirkan. Tentang betapa kita sebagai ketua keluarga, masih banyak hak2 isteri dan anak2 yg kita tidak penuhi. Kita mungkin agak sibuk memikirkan kenapa isteri dan anak2 tidak memenuhi hak kita sebagai ketua keluarga sahaja.

Tapi abah juga yakin, anda semua adalah lelaki2 dan suami2 baik, yang senantiasa berusaha menjadikan keluarganya dan kehidupannya, sebagai sebuah keluarga yg bahagia dan hidup dalam kerahmatan Allah sentiasa.

Untuk yg bakal menjadi suami, pesan abah, "Perkahwinan dan pembentukan keluarga bukan sekadar cinta dan keduniaan semata2. Tanggungjawab anda besar, laksanakanlah ia dengan sebaiknya. Mudah2an dalam menjaga agama Allah, dan membentuk keluarga yg dicintai Allah, anda akan diberi kebahagiaan hidup yang tidak putus2, sebagai seorang suami dan ayah. Jangan takut untuk berkahwin. Perkahwinan itu sangat membahagiakan. Cuma kena sentiasa perbaiki diri dan tanggungan, berusaha sebaiknya memahami dan menghidupkan Islam dalam kehidupan anda sekeluarga."

Abah berhenti dulu. Nak kena siapkan beberapa kerja. Malam ini abah perlu memandu ke Kuala Terengganu pula, sebab ada kerja sikit disana sehingga Ahad. Anda doakan keselamatan perjalanan abah, kerana doa2 sahabat semua, adalah doa2 yg abah harapkan. Dan abah juga mendoakan supaya anda semua akan tetap dalam rahmat kasih sayang Allah SWT.

No comments: