Thursday, July 30, 2009

Cerita tentang pemergian dan solat...

Selepas makan tengahari tadi, abah dan 2 sahabat bersembang2 kosong. Antara isu yang dikeluarkan oleh sahabat, "Lama dah tak baca posting AbahMuizz." Hahaha, jangan tak percaya, sahabat di ofis abah pun baca epekan abah yang ntahhapahapa tu.

Jawab abah, "Itulah. Rasa nak berhenti mengepek pun ada. Entah kenapa sekarang ni sudah tidak ada rasa nak mengepek lagi."

Dan dalam itupun, keluar juga posting yang ini. Hahahaha, abah..abah, cakap tak serupa bikin betul la.

Tapi posting ini sekadar nak merakamkan bahawa 2 malam lepas, antara orang yg cukup abah hormati di ofis abah ini, pergi meninggalkan abah, dan anakanda2 lain. Meninggal dipejabat, tanpa disedari oleh sesiapapun. Itu yg buatkan ramai anakanda2 disini terkilan.

Kali terakhir abah jumpa arwah, adalah pada 2 minggu lepas. Itupun sebab abah mintak bantuan arwah edit surat abah. Dan dalam masa sama, bantu arwah selesaikan sikit masalah komputernya. Dalam waktu itu juga, arwah tunjukkan satu buku baru yang diterbitkan, ditulis oleh beliau. Walaupun bukan bidang abah, abah beli juga, dan minta arwah tandatangan di dalamnya. Dan arwah waktu itu, sibuk menceritakan betapa seronoknya dia dapat menulis buku, dan berkongsi ilmu yang ada dengan pembaca2 bukunya. Tak abah sangka, itu perjumpaan terakhir abah dengan arwah. Dan abah akan ingati saat2 itu.

Satu kehilangan buat ramai insan2 di ofis abah ini, yang pastinya akan sukar kami lupakan jasa dan nasihat2 arwah pada kami. Semoga Allah mencucuri rahmatNya buat Allahyarham PM Dr Alias Mohd Yatim dialam barzakh sana.

Hari ini, abah tertarik dengan satu artikel berkaitan kelebihan bersolat untuk jasmani kita. Antara petikan yang penting untuk abah kongsi dengan anda:

1. mereka yang mengamalkan solat yang sempurna mempunyai tahap kesihatan yang lebih baik berbanding mereka yang tidak melakukannya dengan sempurna.

2. solat lima kali sehari semalam selain ibadah dapat mengurangkan lemak dalam badan.

3. kedudukan tulang belakang lurus melintang ketika rukuk melambatkan proses penuaan, tisu bertambah aktif, proses imbangan air dalam badan lebih baik dan melancarkan fungsi buah pinggang.

4. kedudukan seperti rukuk, sujud dan duduk membantu memberikan keadaan rehat kepada jantung.

5. ibadat solat menghasilkan keadaan tenang kepada otak manusia dan menunaikan solat amat baik dalam mengekalkan tahap kestabilan mental dan emosi seseorang.

dan yang paling menarik perhatian kaum sejenis abah khususnya,

6. Solat fardu yang dilakukan lima kali sehari di samping solat sunat serta sunat tahajud sebagai pelengkap ibadah merupakan satu terapi yang memberikan kesan positif ke atas sistem andrologi dan kekuatan tenaga batin lelaki.

Dan kita??? masih sibuk mencari alasan untuk tidak bersolat.

3 comments:

Adliff said...

Janganlah berhenti mengepek. Tak seronok abah tak ada. Pasti rindu.

arsaili said...

salam..Al Fatihah may ALLAH grant him Al Jannah...

Abah sihat? pejam celik dh nak masuk ramadhan tak lama lagi,,

Abah teruskan la menulis...ramai pasti yg merindui tulisan abah nanti

Anonymous said...

Assalamualaikum abah. Saya Adlina, anak sulong arwah Dr. Alias. I tend to google my fathers name and i found your blog online. The letter you indicated that you asked my dad to check, he gave to me to re-draft. He wanted to see if i could do it better. In a way, that was the last email i got from my father.

And yes, the family is very sad that my dad was left alone in his office without anyone noticing him gone. But Allah has his ways.