Friday, March 24, 2006

Cerita tentang lelaki idaman...

Hari tu abah dok paparkan kisah2 wanita berumahtangga, yang lebih kepada menceritakan keadaan suami masing-masing yang tidak berapa sedap dibaca, tapi masih perlu dibaca. Dan kali ni, abah nak menulis sikit tentang pandangan abah berkaitan komen2 itu. Abah tak tahu anda setuju atau tidak, tapi ini antara perkara-perkara yang perlu kita orang lelaki tengok dan kaji.

Abah fikir, orang perempuan ini begitu dambakan lelaki/suami yang mempunyai ciri-ciri yang berikut:

1. Lelaki yang jaga agamanya dan agama keluarganya.
Isteri tidak expect lelaki yang bertaraf ulama atau ustaz untuk jadi suami mereka, tapi kalau dapat agi bagus. Tapi isteri hendakkan suami yang tahu tentang agama, dan amalkan apa yang dia tahu. Cukuplah suami yang buat apa yang Allah suruh, dan tinggal apa yang Allah larang. Dan suami juga beratkan tentang hal agama isteri dan anak-anak. Ajar isteri dan anak-anak apa yang mereka perlu tahu. Kalau ada benda yang rasa tak tahu, sama-samalah belajarlah.

2. Lelaki yang "sama-sama susah, sama-sama senang".
Seorang suami yang boleh bersama isteri dalam segala keadaan. Kalau susah, sama-sama hidup susah, dan kalau senang, sama-sama hidup senang. Maksudnya kat sini, isteri nakkan suami yang boleh sama-sama menanggung beban. Bukan melepaskan banyak benda atas bahu isteri. Kalau ada anak, sama-sama jaga dan didik anak. Kalau ada kerja, sama-sama bekerja mencari rezeki untuk keluarga. Isteri pun manusia biasa, yang ada limitasi dari segi kudrat. Suami kena bantulah mana yang terdaya. Kalau senang pun, biarlah senang sama2, bukan berkongsi kesenangan dengan perempuan lain yang tak ada kaitan dengan kita.

3. Lelaki yang jujur.
Isteri juga perlukan suami yang jujur dalam berumahtangga. Walaupun orang kata, sesetengah perkara perlu dirahsiakan dari pasangan, tapi sebolehnya, dalam berahsia itupun, cubalah bersikap jujur dengan isteri. Kongsilah banyak perkara dengan isteri. Bukan dikongsi dengan perempuan lain ATAU lelaki lain yang lebih berunsurkan benda-benda tak elok[kena faham betul2]. Jujur dalam ertikata, bincang dengan isteri dan bagitahu isteri apa yang tak kena, apa yang silap. Isteri mungkin terlepas pandang satu2 perkara, dan dia harapkan kita suami ini yang menegur. Tapi banyak kes, sebab isteri buat silap, kita alihkan perhatian pada perempuan lain yang tidak ada kesilapan itu.

4. Lelaki yang mampu - zahir dan batin.
Isteri juga dambakan suami yang mampu dari segi keperluan zahir dan batin. Tidak perlu bergaji besar berkereta mewah. Isteri cuma perlukan suami yang boleh menyumbang kepada keperluan ekonomi keluarga. Kalau pendapatan tidak besar pun, hiduplah seadanya. Janji isteri nampak suami ada komitmen dalam menanggung kehidupan berkeluarganya. Dan isteri pun abah rasa, tidak kisah kalau mereka turut sama terpaksa menyara keperluan keluarga. Dari segi batin pun kena mampu. Isteri perlukan suami yang boleh memenuhi keperluan batin mereka, bukan suami yang lebih berselera pada orang2 pelik.

5. Lelaki yang tidak cemburu buta.
Isteri akan cukup gembira jika dia tahu suaminya sangat menyayanginya dan cemburu pada sesetengah perkara, tapi bukan cemburu yang keterlaluan dan cemburu membabi buta.

6. Lelaki yang hormati keluarga isteri.
Orang kata, bila berkahwin, kita bukan sekadar mengahwini pasangan, tapi kita secara tidak langsung "mengahwini" keluarga mereka. Dan bila dah terjadi macam itu, suami macam kita hendaklah boleh hormati dan sayangi keluarga itu sepertimana kita menghormati dan menyayangi keluarga. Memang susah nak layan keluarga isteri exactly sama seperti kita layan keluarga kita, tapi paling tidak pun, hormatilah keluarga mereka. Sebab kita pun akan sejuk hati tiap kali nampak isteri melayan mak ayah dan adik beradik kita dengan cukup baik. Kenapa kita tak boleh buat benda yang sama?

7. Lelaki yang penyabar.
Isteri juga perlukan suami yang penyabar. Sabar dalam perkara yang patut la. Sebab kadang orang perempuan ni ada ketikanya dia akan buat benda2 yang silap, yang dia sendiri pun tak tahu kenapa dia buat. Ada masa-masa dia akan jadi lebih moody, etc. Dan dikala ini, dia sangat berharap supaya suami akan sabar dengan karenah dan tingkahlakunya. Begitu juga dengan anak-anak. Perlukan ayah yang sabar dalam mendidik mereka. Tidak mudah naik marah, tidak bengis, tidak baran, dan sepertinya.

Itu sajalah yang abah terpikir, tak tahulah kot2 ada lagi ciri2 lelaki pilihan isteri yang abah tertinggal. Dan ini bukan nak komen atau kondem sesiapa, abah menulis sekadar untuk mengingatkan diri abah, dan anda semua[kalau boleh]. Abah bukan lelaki yang terbaik, tapi abah akan cuba juga untuk jadi apa yang ummi harapkan.

Nanti kalau ada masa, abah nak tulis juga sikit tentang ciri2 isteri yang lelaki harapkan.

3 comments:

Faizah said...

8. Lelaki yang boleh masak .. hik hik hik

bang long said...

faizah

bahaya ... nanti dia tak renti2 nak masak...walaubagaimanapun chef wan & chef ismail available...huk huk huk

ajim said...

Yang pentingnyer wahai wanita wanita berdoalah kepada Allah.. apa jua yang ditentukan oleh Allah ada hikmah dn nikmat nyer.

Bukan semua dan kena ingat Kalau lelaki tak terfikir untuk kawin lebih dari satu bermaksud "something wrong" pada lelaki tuh hehehe, bersedia paling baik (jangan marah wahai wanita)