Tuesday, August 30, 2005

Cerita tentang memilih kawan...

Ahad lepas abah ada terima emel dari seorang kawan siber abah, katanya "Sebenarnya, macam2 kawan aku ada. Ada yang gangster, ada yang rock, ada alim-alim, ada funky2, ada yg sosial2, ada biase2 je, adik2 junior lagi nak kena layan. Ramai jugak la kenalan aku sampai aku tak terlayan. Macam2 lah. & aku join je semua tu."

Alhamdulillah syukur, bahagia hidupnya ada kawan seramai itu.

Sebab kenapa abah sertakan excerpt dari emel kawan abah tadi ialah kerana abah nak sentuh sikit tentang isu kawan. Abah tahu ramai kita diluar sana yang boleh saja berkawan dengan siapa saja, dan ada juga yang memilih kawan. Masing2 ada pendapat dan abah rasa dua2nya betul.

Kita boleh nak berkawan dgn siapa saja, dan kita juga boleh nak memilih kawan kita, dan pada abah, abah lebih memilih pada gabungan kedua2 pendekatan tadi. Maknanya, abah boleh nak berkawan dengan siapa saja yang nak berkawan dengan abah, dan dalam masa yang sama, abah menilai juga kawan tadi, samada betul boleh abah buat kawan, atau perlukah abah lupakan niat berkawan itu.

Bukan sebab abah pilih bulu atau apa, tidak. Pada abah, dan pernah abah dengar orang berkata "kalau kita nak jadi baik, berkawanlah dengan mereka yg baik" sebab "kalau kita berkawan dgn org yang tidak baik, paling tidak pun, sedikit tempias ketidakbaikan kawan tadi akan terkena pada kita juga".

Kawan macamana yg abah pilih? Abah bila dah berkawan, selalunya akan menilai samada kawan ini adalah kawan yang boleh membantu abah kearah kebaikan, ataupun abah boleh bantu dia kearah kebaikan juga. Ini bukan maksud abah akan cari orang2 yang baik saja.

Ada juga orang2 yang kurang baik, tapi bila timbul kesedaran, cuba untuk menjadi baik. Kalau beginilah orangnya, insyaAllah, akan boleh jadi kawan ataupun sahabat abah.

Tapi kalau orang yang kurang baik, dan tidak nampak ada usaha nak kearah baik, malah lebih teruk lagi, kalau dia itu boleh berbangga-bangga atas ketidakbaikannya, abah mintak maaf la, kalau abah terpaksa lupakan kawan2 sebegini.

Abah pun bukan manusia sempurna, sebab itu bila berkawan, abah berharap kawan2 akan tegur abah untuk jadi lebih baik, ataupun abah boleh tegur mereka untuk kebaikan mereka.

Dan alhamdulillah, setakat hari ni, kawan2 abah kebanyakannya jenis yg boleh jadi kawan abah, dan ada yg tahap menjadi sahabat abah. Dan ada juga 2,3 kes kawan yg abah terpaksa lupakan saja niat berkawan dengan mereka.

Ahad lepas abah ke rumah sepupu ummi. Dalam borak-borak, dia cerita tentang satu kursus kesihatan yg dia pergi. Doktor yng bagi talk tersebut kata sekali dalam setiap 3 bulan, kita seharusnya cuci usus kita. Ini kerana usus kita selalu digunakan untuk memproses sekian banyak benda yang masuk, dan semestinya pelbagai jenis. Adalah elok kalau kita boleh cuci atau detox usus kita untuk kesihatan yang lebih baik. Bagaimana nak cuci???

Ambil satu gelas yang biasa saiznya, isikan 1/3 gelas dengan Virgin Olive Oil, 1/3 lagi dengan jus grapefruit, dan 1/3 lagi dengan jus lemon. Kacau semua tu supaya bercampur. Kalau masam sgt, tambah sesudu kecil madu. Minum ramuan tersebut sebelum tidur, kerana ramuan tadi akan bekerja mencuci usus semasa kita tidur.

Abah dah pun beli lemon dan grapefruit semalam, ingat malam ni abah nak try. In case apa2 jadi, at least esok cuti merdeka. Cakap tentang merdeka..hmmmm, 31 Ogos lebih bermakna pada abah bukan sebab merdeka saja...31 Ogos adalah tarikh dimana abah terima tanggungjawab besar sebagai seorang suami...suami pada ummi. Anda doakan abah, ummi dan muizz senantiasa hidup dalam lindungan dan rahmat Allah.

Kita cerita2 lagi lepas cuti merdeka nanti.

Teringin nak petik kata2 Ibnu Sina: "Aku lebih rela hidup pendek yang penuh terisi, daripada hidup panjang yang kosong."

Merdeka...merdeka...merdeka.

p/s: merdeka tu apa ya? :-)

6 comments:

Pee Bee said...

SELAMAT ULANG TAHUM PERKAHWINAN YANG KE ??????

MOGA ABAH DAN UMMIE AKAN TERUS SAYANG DAN MENYAYANGI ANTARA SATU SAMA LAIN.

MOGA BY THE YEAR 2006, MUIZZ AKAN DAPAT ADIK POMPUAN...

SELAMAT SEGALA GALA NYA....

Abah Mui'zz said...

PB, moga Allah makbulkan doa PB utk abah. Abah teringin betul nak timang baby girl. InsyaAllah satu hari Allah makbulkan niat abah. Oh, btw, ulangtahun abah yang ke-5.

Am said...

hai sama pula ulang tahun perkahwinan kita ya Abah_muizz, bezanya cuma Am nikah pada 29 ogos, sanding rumah perempuan 30hb dan rumah Am pada 31hb

selamat ulang tahun dari Am dan selamat menyambut hari kemerdekaan

Abah Mui'zz said...

Am, selamat ulangtahun perkahwinan utk Am dan isteri, tapi bila ya? 29, 30 @ 31? Apapun, moga bahagia keakhir hayat.

Terima kasih atas ucapan. Selamat menyambut merdeka juga utk Am sekeluarga. Jom kita pakat2 bawa anak ke Putrajaya.

~comei~ said...

abah dah buat ke cuci usus tu? ok tak? hehe.

ada kawan penah dpt advice dr seorg doc. katanya utk kurus (mungkin ada kaitan dgn cuci usus juga - wallahu'alam) boleh amalkan minum teh tarik + limau. mcm pelik kan. tapi berkesan. tapi anim tak cuba. kwn anim tu cuba. hehe.

~comei~ said...

+ selamat ulangtahun perkahwinan yg ke 5. tahniah.