Thursday, August 18, 2005

Cerita tentang hak...

Semalam jenguk blog Am, baca satu entry berkaitan hak. Hmmm, bercakap tentang hak atau rights ni, abah rasa sama la macam bercakap hal poligami (poligami lagi...hmmm, abah ni minat betul hal poligami :-) ).

Memang kalau mengikut Pertubuhan Hak Asasi Sedunia, setiap individu mempunyai hak, tetapi abah fikir, hak itu bukan lah hak mutlak. There is no such thing as 'total right' for anybody. Kenapa abah kata macam itu? Sebab pada abah, selagi kita hidup dalam masyarakat, kita takkan ada hak mutlak, sebab hak yg ada itu perlu dikongsi dengan orang lain, samada kita sedar atau tidak, mahu atau tidak.

Kalau kita sedar yang itu, alhamdulillah, tapi kalau yang tak sedar, itu yang kadang keluar ayat2 seperti, "ikut suka akulah nak buat apa, diri aku, bukan kacau ko pun", ataupun "I have my own rights to my ownself". Anda mungkin ada pendapat sendiri, abah tahu. Ini cuma pendapat abah. Sebab pada abah, kalau kita jenis manusia yg fikirkan kita ada hak mutlak diri sendiri, then akan timbullah isu2 seperti dosa peribadi. Anda mungkin pernah dengar istilah dosa peribadi atau maksiat peribadi ini.

Contoh macam minum arak la, org kata, itu hak individu. Atas dia la nak minum ke tak nak minum ke, sebab dia tak kacau orang. Memang betul, tapi bagaimana kalau dgn sebab minum dia mabuk, bawak kereta, terlanggar orang lain? Adakah itu hak individu juga untuk melanggar orang? Kita sendiri pun kadang2 akan ambil pendekatan, "alah, biarlah dia tu nak buat apa pun, rasuah ke, zina ke, apa ke, asal dia tak ganggu orang lain sudah.". Betul ke pendekatan kita tu? Betul ke maksiat2 peribadi yang mereka buat tidak 'kacau' orang lain?

Abah nak dengar juga pendapat anda?

Pagi esok abah nak bertolak ke Terengganu...hehe balik kampung. Tapi kena bertolak seawal 4 pagi la, sebab sepupu abah akan kahwin pada esok hari. Abah kena sampai sana by pukul 8 pagi, sebab rasanya rombongan akan bertolak sekitar pukul 9, ke utara Terengganu (abah di selatan Trg). Tapi sedih sikit, sebab abah kena balik sorang. Ummi tak boleh ikut, sebab ibu ummi ada dirumah, dan ibu tak boleh berjalan jauh. So, ummi kena duduk rumah jaga ibu dan Muizz. Anda doakan moga perjalanan abah selamat. Hehe, abah bukannya biasa sangat drive sorang2 ni kalau balik kampung. Pernah sekali terlelap, sedar2, abah dah masuk lane bertentangan, nasib baik abah terjaga bila driver belah sana hon. Syukur alhamdulillah, Allah jaga abah dan Ummi masa tu.

Kita jumpa lagi minggu depan...

1 comment:

~comei~ said...

semoga selamat dalam perjalanan..