Tuesday, April 03, 2007

Cerita tentang tudung dan seksi...

Semalam abah tak masuk kerja, demam. Muizz pun demam. Semalam kerja abah keluar masuk klinik sajalah. Pagi abah ke klinik, lepas tu, abah berkejar ke Kelana Jaya untuk bawak Muizz ke klinik doktor kesukaan dia. Nak buat macamana, Muizz cuma sesuai dengan Dr. Cheng dan ubat2annya saja. Dah banyak klinik abah cuba, kat Dr. Cheng juga yang dia sesuai. Alhamdulillah, hari ni abah dah sihat sikit, cuma Muizz je masih demam lagi.

Abah nak bercerita tentang satu emel yang abah terima di grup SIM abah. Emel tu bertajuk - Wanita bertudung lebih seksi. Hehe. Mungkin untuk orang bertudung, pelik dengar tajuk macam itu, tapi untuk orang lelaki macam abah, tajuk itu ada betulnya. Betul bukan sebab orang bertudung itu seksi, tapi betul sebab, dia bertudung, tapi bahagian lain masih tetap terdedah, dan itulah yang dimaksudkan dengan seksi.

Bertudung litup, tapi masih pakai baju kebaya ketat yang menampakkan susuk badan, tak seksi ke? Pakai tudung, tapi kainnya masih setakat bawah sikit je pada lutut. Ataupun, bertudung, tapi leher yang putih itu masih juga tertayang kemulusannya(macam yang Ogy selalu pakai). Itulah maksud abah dengan bertudung tapi lebih seksi dari yang tak bertudung. Pernah jumpa orang yang bertudung, tapi rambut berceracak keluar dari tudung. Kes yg itu pada abah tak seksi la kan, seksa. Maaf cakap!

Awat buleh jadi lagu tu? Sebabnya mudah sahaja. Kerana wanita-wanita ini cuma mahu bertudung, tapi tidak mahu menutup aurat. Ada yang sudah tahu, ada juga yang tidak tahu. Yang abah kesian, adalah yang tidak tahu. Ramai lagi wanita yang abah fikir, mereka rasa bertudung itu sudah memadai untuk menutup aurat seperti yang Islam kehendaki. Mereka tidak tahu pun yang menutup aurat itu sebenarnya lebih dari sekadar menutup rambut.

Untuk yang tahu akan apa makna tutup aurat, abah kesian juga. Kesian sebab, dah tahu, tapi tak nak buat. Kerana apa, kerana nafsu lebih kuat dari tuntutan Islam. Bukan orang lainpun, abah pun sama. Kita manusia, memang selalu lebihkan nafsu diri dari memenuhi tuntutan agama. Orang dok azan, kita tetap tak nak berganjak dari depan TV, hanya kerana sayang dengan cerita yang tengah best ditayang. Siapa la tu ek, abah la tu! Ya Allah, lemahnya iman abah.

Oklah tak nak merepek lagi tentang aurat wanita. Cuma abah fikir, kalau muslimah kita semua bertudung dan menutup aurat, itu adalah lebih baik. Bertudung itu memang dituntut, tapi yang lebih dituntut ialah mentutup aurat dengan sempurna. Kalau rasa tak tahu, dan nak tahu, apa maksud menutup aurat dengan sempurna, baca Menutup aurat bukan diskriminasi wanita. Dan kalau nak baca penulisan yg lebih baik kupasannya, baca Nilai Tudung Wanita.

Abah ni mengepek bab aurat, terlupa la pulak, lelaki pun kena tutup aurat juga. Walaupun tidak sesukar wanita menutup aurat, tapi masih ramai juga yang memandang remeh akan keperluan itu. Itu setakat yang abah lihat di mana-mana tempat abah pergi. Sekarang ini pun macam dah jadi satu trend orang lelaki memakai seluar pendek paras lutut. Kalau dulu, nampak macam lekeh, tapi sekarang ni, dah jadi satu fesyen kegemaran pulak nampaknya.

Oklah dulu, abah nak kena siapkan banyak kerja. Kita jumpa lagi nanti, insyaAllah.

No comments: