Thursday, March 29, 2007

Cerita tentang hidayah...

Abah sebenarnya nak mengepek tentang isu eksekutif muda muflis, tetapi bila terbaca akhbar BH hari ni, abah tertarik dengan satu artikel berkenaan dengan salah seorang personaliti TV yang abah minati - Raja Mazian Raja Mohamed.

Abah tertarik dengan perenggan pertama artikel tersebut berbunyi: “Siapa anda untuk bercakap mengenai agama?” Itulah mesej pesanan ringkas (SMS) yang diterima penerbit dan pengacara program Al-Hidayah, Raja Mazian Raja Mohamed, ketika mula meneraju program berkenaan tujuh tahun lalu."

Abah tidak pelik kalau RM mendapat SMS sebegitu, kerana abah secara peribadinya pernah berjumpa beliau di R&R Rawang, kalau tak silap abah, 8 atau 9 tahun yang lalu. Dan RM waktu itu, bukanlah personaliti TV yang abah minat. Tengok gaya berpakaian dan perwatakan, tidak pelik kalau nama beliau tidak pernah menarik minat abah. Dan abah fikir orang yang hantar SMS itu, pun mungkin sebab dia masih mengingati RM yang dahulu.

Tetapi pada abah, hidayah mencari Allah boleh hadir dalam jiwa sesiapa sahaja, pada bila-bila masa, dengan kehendakNya. Abah percaya, RM telah mendapat hidayahnya. Seperti juga personaliti 'glamour' yang lain. Dan adalah sangat tidak adil jika kita menghukum mereka berdasarkan diri mereka yang kita kenal satu ketika dahulu. Siapa sangka Noorkumalasari akan jadi seperti sekarang. Ustaz Akil Hayy, Mel, Kartina Aziz, dan beberapa nama lagi, siapa pernah menyangka depa akan jadi seperti sekarang.

Tapi itulah besarnya kuasa Allah. Alhamdulillah, abah bersyukur kerana mereka jadi spt mereka sekarang. Dan kalau ada yang cuba juga menilai berdasarkan apa yg mereka pernah jadi dulu, adalah sangat tidak adil. Manusia mana yg tidak pernah buat silap. Terima sajalah mereka yang dahulu itu sebagai kesilapan mereka.

Dan bercakap tentang hidayah pada orang2 terkenal ini, abah nak ambil satu video dari laman web turntoislam. Anda tontonlah video ini, dan dengarlah apa yang dikata. Maha Suci Allah, betapa sucinya nur Islam. Betapa luhurnya agama Allah ini. Saudara2 baru seperti Iman(Monica) dalam video itu saja yang boleh gambarkan keadaan itu. Kita yang Islam sejak bayi ini, abah fikir agak susah untuk menceritakan keadaan itu.





Memetik kata Iman, yang abah terjemahkan: "Umat Islam yang ada tidak menunjukkan kehebatan agamanya. Muslimah yang bertudung pun tidak nampak menariknya, mungkin kerana bertudung itu adalah amalan sejak kecil, bukan bertudung atas kesedaran agama yang tinggi. Yang muslimin pun sama, tiada bezanya dengan lelaki agama lain. Tidak nampak apa kelebihan mereka beragama Islam berbanding orang agama lain."

Dan waktu dia berkata begitu, abah terfikirkan diri abah dan orang2 sekitar abah. Betul juga apa yang dikata. Kita adalah orang Islam yang tidak menampakkan kehebatan agama Islam pada penganut agama lain. Agama yang sangat syumul ini, tidak kita tunjukkan dalam diri kita.

Dan kerana itu, kita tidak membantu menarik orang agama lain untuk mendekati Islam, untuk lebih mengenali apa Islam ini.

Bercerita tentang menarik orang kepada Islam ini, teringat kata-kata Sdr. Ridhuan Tee dalam satu artikel [terima kasih Pak Ngah] di Utusan, kata beliau: "Sebenarnya bilangan orang yang masuk Islam jumlahnya terlampau sedikit dalam tempoh 50 tahun negara merdeka. Kenapa? Inilah yang perlu difikirkan oleh pihak berkuasa sedangkan ditempat lain agama Islam begitu cepat berkembang. Jawapannya, sebab kita tidak serius dalam kerja dakwah dan memberi kefahaman Islam selain menjana saudara baru yang berkualiti."

Abah mengepek ni utk abah. Dan untuk sesiapa yang sudi nak tujukan apa yang abah sebut ni pada diri sendiri.

Ya Allah, berilah kami kekuatan. Kekuatan untuk memiliki sifat2 keislaman sejati. Kekuatan untuk senantiasa menyanjungiMu ya Allah. Dan ya Allah, bukakanlah pintu hati mereka yang lain. Engkau limpahkanlah hidayahMu pada kami, dan pada mereka yang lain disekitar kami ini juga ya Allah. Sesungguhnya, Engkaulah Tuhan sekalian alam.

No comments: