Tuesday, April 24, 2007

Cerita tentang bertengkar...

Hari tu abah ada janji nak kongsikan dengan anda artikel yg abah baca berkaitan bagaimana nak bertengkar dengan pasangan kan. Maaf, hari ni baru sempat nak mengepek sikit.

Sapa la yang tak pernah bertengkar dengan pasangan kan? Nama lagi dua manusia yang berbeza. Hatta bila dah kahwin pun, kita masih dua manusia berbeza. Tidak kiralah betapa kita ni nampak secocok atau sesesuai manapun sebagai pasangan, akan ada perbezaannya. Dan oleh kerana perbezaan inilah, ditambah pula dengan faktor lain seperti emosi, maka akan pasti ada ketikanya kita akan bertengkar. Takkan ada rumahtangga yang aman damai seratus peratus. Ada ketikanya kita akan bermasam muka, marah, bertengkar dan sebagainya.

Kata pakar kaunseling rumahtangga, bertengkar antara pasangan adalah baik sebenarnya. Kerana dengan bertengkar, kita meluahkan perasaan kita kepada pasangan. Ia baik juga kerana dengan bertengkar la, pasangan akan lebih mengenali diri kita dengan lebih baik. Pasangan yang tidak bertengkar tidak bermakna mereka berpuashati dengan pasangan mereka. Tidak bertekak tak bermaksud setuju semuanya dgn apa yang berlaku. Mereka cuma pendamkan apa saja ketidakpuasan hati. Bagus dari satu segi, tapi tidak bagus juga dari segi yang lain.

Dengan pendamkan ketidakpuasan hati, pasangan kita mungkin tidak kecil hati atau marah. Tetapi untuk diri kita, perasaan marah yang tidak keluar itu pasti akan membuatkan kita mencari jalan alternatif menyalurkan perasaan ini keluar. Itu yg orang kata, marahkan suami, anak-anak jadi mangsa. Justeru itu, bertengkarlah, sebagai satu terapi untuk menyembuhkan luka dihati tatkala itu.

Tapi yang paling penting, kena bertengkar dengan cara yang betul. Bukan bertengkar yang makin memudaratkan keadaan. Jika anda bertengkar atau ingin bertengkar dengan pasangan, ingat ini:-

1) Bertengkar perkara yang pokok. Jangan perkara2 lain atau yang telah lepas diungkit dan ditengkarkan.

2) Jangan sekali-kali kaitkan pertengkaran dengan ibu bapa atau ahli keluarga pasangan. Ini kerana masalah anda tidak ada kaitan dengan mereka. Jika anda buat juga, pasti akan buatkan pasangan anda jadi benci pada anda. Jika ya ada kaitan dengan mereka, salurkan marah itu dengan cara yg baik. Ingat, anda kenal pasangan cuma beberapa tahun, pasangan anda kenal ibubapa dan ahli keluarganya dah bertahun2.

3) Jangan memanggil nama atau ber'aku' 'ngko' ketika bertengkar. Ini akan membuatkan rasa hormat pasangan pada anda akan berkurangan.

4) Jika perlu meninggi suara, lakukan. Asal saja jangan melampaui batas.

5) Ketika bertengkar, jangan melarikan diri, merajuk atau mendiamkan diri.

6) Setelah selesai keluarkan apa yg perlu diluahkan, dan masing2 sudah boleh terima dengan apa yang ditengkarkan, berdamailah. Peluklah pasangan anda untuk menyatakan bahawa anda sudah berdamai.

Itu cuma saranan dari artikel itulah. Apa yang elok, anda ambil. Dan ubahsuai la ikut keadaan semasa. Anda lebih mengenali pasangan anda. Ada sesetengah saranan tidak sesuai untuk sesetengah situasi. Yang penting, guna akal, guna budi. InsyaAllah, moga pertengkaran kita dan pasangan akan lebih membuatkan kasih sayang kita akan semakin kuat dan kukuh, yang pastinya akan membentuk anak2 yang pengasih dan penyayang, dan anak2 yang kuat emosi positifnya.

Jumpa lagi dalam epekan yang lain.

Hehe, ada 4 hari lagi abah berada di Sandakan ini. Tak sabar dah nak balik Sungai Buloh.

No comments: