Thursday, April 26, 2007

Cerita tentang filem...

Semalam abah menonton dua filem. Haha, dua filem dalam satu malam. Filem pertama, Hotel Rwanda, abah muatturun dari Internet, dan filem kedua, Tornado, abah tonton dipawagam.

Abah sebenarnya dah lama nak tengok Hotel Rwanda, sejak abah tahu kewujudan cerita ini. Tapi sebab kerja dan terlupa, kebelakangan ni saja abah teringat untuk muatturun cerita tu. Dan sememangnya, abah tidak kecewa dengan cerita ini. Kisah benar yang berlaku saat kegentingan perang saudara di Rwanda antara puak Hutu dan Tutsi. Hampir sejuta manusia terkorban sepanjang 3 bulan persengketaan itu. Dan dalam cerita itu, banyak yang dipaparkan. Abah tak bercerita sangat tentang kisahnya, abah cuma nak komen dari segi apa yg abah nampak dari filem itu.

Terlalu banyak rasa dalam cerita itu, benci, dendam, kasih sayang, perikemanusiaan, iri hati, kekejaman, kehinaan, keegoan - semuanya ditunjukkan dalam cerita hampir 2 jam itu. Betapa hinanya satu bangsa pada bangsa yang lain seperti disatu babak,

COLONEL OLIVER: We think you are dirt, less than dirt, worthless.

PAUL: I don't understand.


COLONEL OLIVER: You're fucking black! You're not even a nigger, you're African! They're not staying to stop this thing. They're gonna fly right out of here with their people.


Kata2 itu digambarkan kepada nilai orang2 kulit hitam Rwanda kepada negara2 kuasa besar seperti US. Hina sungguh bunyinya, tapi itulah hakikat yang kita semua tahu.

Dan betapa filem itu mampu buat abah bergenang airmata banyak kali. Abah tidak boleh bayangkan andai abah berada diKigali pada ketika itu. Betapa yang lemah ketakutan, betapa yang berkuasa begitu rakus membunuh. Paul, seorang individu yang kelihatan agak 'selfish' seperti mana kita hari ini, bertukar menjadi seorang yang sangat membantu, walaupun pada banyak ketika, terpaksa merasuah orang2 tertentu, hanya atas alasan menyelamatkan ratusan manusia lain dari dibunuh. Abah tidak terkilan kalau rasuah dilakukan atas sebab kritikal sebegitu, tidak seperti yang berlaku ditanah tumpah kita ini - rasuah hanya untuk membesarkan perut sendiri sahaja.

Apapun, kalau ada masa, carilah dan tontonlah Hotel Rwanda ini. Pelajarilah erti kemanusiaan dalam cerita itu.

Filem Tornado pulak, hehe, sangat mengecewakan. Kalau anda belum tonton, dan rasa nak tonton, abah kata - lupakan saja niat anda. Tunggu sajalah VCD cetak rompak keluar kalau nak tengok, dan tak rugi pun kalau tak tengok.

Selamat bercuti untuk anda semua, sempena hari pertabalan YDP Agung yang baru. Abah sebagai anak terengganu jati, tumpang gembira juga atas pertabalan Sultan Mizan menjadi Agung. Moga akan terus menyumbang kepada kebaikan rakyat dan negara.

Dan bagi penduduk Sandakan, hari ini adalah hari mereka berduyun-duyun keluar mencari air. Dari bapa, ibu hinggalah anak2 kecil, membawa botol kosong bagi mencari air. Bekalan air sering terganggu dibandar kelahiran KM Sabah ini. Sangat menyedihkan sekali abah tengok. Seolah-olah abah berada dinegara miskin. Bukan menghina, tapi itu yg abah nampak. Pakat mandi ramai2 tepi jalan dengan air dari bukit, dan masing2 mencari sumber air untuk kegunaan harian. Teringat waktu air takde dikampus dulu, hingga menyumbang pada kematian seorang rakan matrikulasi abah.

Hingga jumpa lagi, insyaAllah.

2 comments:

jeff said...

salam. abah ..

boleh bagi perbandingan berapa bintang antara Tornado compare dengan Twister ?

and .. dari tgganu jauh ke sandakan ? dah braper lama di sana tu ..

Abah Mui'zz said...

Salam Jeff.

Twister abah bagi 3 bintang, Tornado cuma 1 bintang saja.

Trg tanah tumpah darah abah. KL tempat abah mencari rezeki, dan Sandakan adalah antara tempat yg abah kena selalu pergi atas urusan kerja.

Abah duduk 3 minggu diSandakan kali ni.