Sunday, April 22, 2007

Cerita tentang cinta nan mekar...

Sambil-sambil jaga exam pagi ni, abah sempat juga membelek-belek satu majalah yang abah pinjam dari rakan pejabat disini. Banyak artikel menarik dalam majalah tersebut, dan abah akan cuba kongsikan dengan anda, tapi dalam pemahaman dan ayat abah sendiri la kan.

Artikel pertama berkisar tentang bagaimana keadaan hubungan anda dan pasangan, terutamanya pasangan suami isteri. Ada beberapa perkara yang dibangkitkan untuk kita sama2 menilai akan kedudukan hubungan kita, serta dari situ, jika kita rasa aa yang tidak lengkap dalam hubungan kita, bolehlah diambil idea yang diberi itu sebagai satu kaedah untuk kita bangkitkan dan kekalkan rasa cinta kita pada pasangan. Untuk yg sudah berumahtangga, abah rasa anda pun tahu, yang rasa cinta itu ada masanya mekar, ada masanya layu. Sebab itu kena berusaha senantiasa untuk memastikan ia sentiasa mekar.

Antara beberapa perkara yang perlu kita semak:-
1) Keinginan kita untuk berbicara dengan pasangan sering ada.
Pasangan yg bahagia selalunya akan sering ada keinginan untuk bercakap2. Walaupun kadangkala, tidak ada topik khusus untuk dibualkan, tetapi dalam minda memang akan sering ada rasa nak berbual2. Tetapi ada ketikanya, kita akan terasa untuk duduk diam sorang diri, terutamanya waktu kita marah. Tak apalah macam itu, lelaki memang akan ada ketikanya nak bersendiri, tak mahu diganggu. Tapi kalau dah sepanjang masa tak nak diganggu isteri, tak betul la macam tu.

2) Kita selalu ingin berada bersama dengan pasangan.
Walau dimana kita berada, pasti akan ada ransangan untuk kita senantiasa berada bersama pasangan. Haha, yang ini terkena pada abah. Sebab abah jenis kalau ummi tak ikut, abah rela tak pergi ketempat yang abah nak pergi - kecuali dah terpaksa. Abah lebih selesa berada bersama-sama dengan Ummi, terutamanya jika diluar rumah.

3) Ungkapan kata-kata manis pada pasangan sering kita ucapkan.
Yang ini rasanya wajib buat pasangan manapun. Siapa yang tak suka kalau orang lain bercakap dengan kata-kata yang baik dan manis dengan diri dia. Cakap lembut, berhemah, mesra. Tapi kalau tgh nak marah tu kan, susah juga nak maniskan kata2 dan lembutkan suara. Sesekali takpe, jangan selalu.

4) Senantiasa memberi salam.
Ucapan salam itu mampu melahirkan kecintaan tanpa nafsu, kerana dengan memberi salam, kita telah membuatkan si isteri rasa si suami senantiasa mendoakan kesejahteraannya.

5) Sentiasa bertanya khabar.
Terutamanya jika berjauhan. Memang sangat perlu. Kadang kita tahupun isteri sihat, tapi tak salah tanya juga. Mungkin nampak remeh, tapi kalau dibuat, silap2 hari-hari isteri masak sedap-sedap untuk kita. Kan Mi? Hehe.

6) Saling mengucapkan terima kasih.
Kedua-dua kita ada peranan dan tugas harian untuk keluarga. Dan kerana tugas yang ada dan dilaksanakan itu, rajin2lah ucapkan terima kasih. Terima kasih pada isteri kerana memasak, kerana melayan kehendak kita, kerana jaga anak-anak dengan baik, dan paling penting, terima kasih kerana dia menyanyangi dan mengasihi diri kita sepenuh hati dia.

7) Bergurau senda sentiasa.
Abah kadang2 jeles tengok ada pasangan berumur yang selalu bergurau senda sesama mereka. Bahagis sungguh nampak pasangan yg macam itu. Hehe, abah pun nak kena tiru jugalah. Sekarang ni dah boleh la bergurau melawak ngan Mi skit2. Walaupun Mi sesekali terkeluar "Abang bodoh!", tapi abah tak kisah, sebab abah tahu mi suka dengan gurau lawak abah itu. Betul tak mi?

8) Beri sanjungan dan pujian ikhlas.
siapa yang tak suka dipuji. Baik suami, baik isteri, baik anak-anak, semuanya suka jika disanjung dan dipuji. Tapi dalam memuji, berpada-padalah. Jangan puji yang tidak realistik. Pujilah walau sedikit, tetapi kerap, walaupun atas perkara yang kecil. Isteri pakai baju cantik, isteri masak sedap, isteri kemaskan rumah, isteri basuh dan gosok baju kita. Itu semua ruang untuk kita beri pujian, walaupun mereka tidak mengharapkannya. Memang la depa tak harap pujian, tapi kalau dipuji, kembang semangkuk jugalah agaknya.

9) Memanjakan pasangan.
Inipun antara yang boleh menambahkan rasa sayang pasangan juga kalau dibuat. Bukan manjakan apapun, tapi kalau isteri selalu memasak utk kita, apa kata sesekali ajak dia pergi makan kat luar, tempat yg best sikit. Atau tak pun, panggil isteri dengan nama manja yang dia suka. Ataupun kalau isteri penat buat kerja rumah, tawarkan diri untuk urut isteri ke. Hehe, abah cakap je ni, abah pun liat juga sebenarnya nak buat macam itu.

10) Berani berbohong demi menjaga perasaan pasangan.
Ini bukan bohong apalah, tapi berbohong yang tidak memudaratkan. Tak salah kata isteri masak sedap, walaupun tak berapa sedap sebenarnya. Begitu juga jika ada benda yang isteri tidak sepatutnya tahu, tak salah berbohong. Sebab kalau terlalu telus dan tulus yang akan melukai hati isteri, simpanlah dalam diri sendiri, atau berbohonglah seadanya.

Itu sajalah dulu hari ni. Nanti abah kongsi artikel berkaitan bagaimana untuk bertengkar dengan pasangan. Hehe, bagus juga artikel tu. InsyaAllah, esok abah kongsi dengan anda.

No comments: