Friday, April 20, 2007

Cerita tentang periksa...

Dua hari lepas, sewaktu abah mengawasi peperiksaan, abah berdepan dengan sekumpulan pelajar yang suka 'berkomunikasi' sesama mereka. Sepanjang abah mengawasi peperiksaan, inilah pertama kali abah berjumpa dengan sekumpulan pelajar yg macam itu. Selalunya antara 2 orang sahaja berkomunikasi, ini tidak. Ada dalam 7 orang yang berbuat macam itu.

Nak tak nak, terpaksalah abah berdiri depan mereka semua itu, bagi mengelakkan mereka 'berkomunikasi". Alhamdulillah, berkesan juga kaedah yang abah buat tu.

Ada seorang pelajar siap tulis besar2 atas kertas, dan mengangkat tinggi2 supaya kawan sebelah boleh baca. Abah ada dibelakang dia masa tu, tapi abah cuma tengok je apa dia buat. Tahu dia tulis apa? Dia tulis "Soalan no. 2 tu aku ikut logik saja". Hehe. Nasib baik dia tulis macam itu, kalau dia tulis jawapan, tak pasal2 abah kena rampas kertas tu. Aduihhhh.

Yang abah kesalkan adalah kerana mereka ini semuanya cikgu-cikgu sekolah. Abah sangat yakin yang disekolah, merekalah orang yang mengajar budak2 sekolah supaya tidak meniru sewaktu peperiksaan. Tetapi bila mereka sendiri yang menduduki peperiksaan, mereka pulak yang 'cakap tak serupa bikin'. Agak memalukan sebenarnya abah nak menerima hakikat macam itu.

Bercakap ttg berkomunikasi dan meniru sewaktu peperiksaan ni, abah rasa ianya satu perkara yang biasa dimana-mana pun. Cuma tahap saja yang berbeza. Ada yang bawa masuk nota dalam dewan exam, ada yang main pass kertas jawapan, ada yang menjeling2 jawapan kawan, etc. Abah pun tak tahu sebenarnya kenapa jadi macam itu. Sebab kalau ditangkap meniru, macam2 alasan yang kurang logik yang diterima. Tak cukup masa belajarlah, sehari sebelum exam demamlah, dan macam2 lagi. Aduihhhh, apalah nak jadi.

Tapi kan, abah dulu waktu SPM pun pernah buat macam itu. Siap pass-pass kertas jawapan lagi tu. Tapi abah pass sebab kesiankan kawan2 yang dah dok jeling2 pandang2 kat abah ala-ala Tan Sri S.M. Salim jeling Datuk(ke Dato' ?)Siti Nurhaliza. Dan abah berkongsi kertas jawapan pun sebab abah yakin dengan jawapan abah. Tapi itu pun untuk kertas Pengetahuan Agama Islam sajalah. Kertas lain abah tak berani sebab abah tak yakin dgn jawapan abah. Lucu juga bila diingatkan gelagat kami meniru sewaktu SPM dulu. Tapi syukur pada Allah, ketua pengawas waktu itu tidak terlalu 'strict' walaupun abah tahu dia nampak kami passing kertas jawapan. Hehe. Agaknya kalau tertangkap waktu dulu, abah pun mungkin takkan dapat jejakkan kaki ke universiti.

Oklah dulu setakat ni, abah nak kena jaga peperiksaan sesi petang pulak sekejap lagi, harap2 kali ni, takdelah lagi yang meniru2.

Selamat berhujung minggu untuk anda semua.

No comments: