Friday, June 29, 2007

Cerita tentang kuliah...

Petang semalam, abah sempat hadiri satu sesi bercakap teh a.k.a 'tea talk'. Kebetulan ada seorang Profesor dari Australia datang kepejabat abah, maka kami minta dia berikan sedikit input pada kakitangan disini.

Topik yang dibentangkan mudah, tapi menarik hati abah. Topiknya berkisar kepada bagaimana menggunakan powerpoint dalam menyampaikan kuliah dengan berkesan. Dan tips yang diberi cuma 1 - Jangan guna powerpoint dalam kuliah.

Pelik kedengarannya, apatah lagi oleh kami yang sememangnya telah terbiasa menggunakan slaid powerpoint sewaktu menyampaikan kuliah. Usia powerpoint sudah hampir 20 tahun, dan sekarang ini ianya telah menjadi satu alatan mengajar yang paling banyak digunakan diserata dunia.

Betul juga idea-idea Profesor Russel semalam itu. Kuliah yang baik adalah kuliah yang tidak menggunakan powerpoint, sekiranya powerpoint itu disalahguna.

Abah rasa anda yang pernah ada pengalaman mengikuti kuliah samada dikolej atau universiti, pasti akan tahu keadaan dalam satu-satu dewan kuliah. Pensyarah kadang-kadang menggunakan powerpoint dengan cara yang salah, dan hasilnya, kuliah dia menjadi kuliah paling membosankan dalam dunia. Dan bercakap tentang bosannya kuliah, teringat kata kawan baik abah satu ketika dulu. Kata beliau, lebih kurangnya "kita boleh mati kebosanan sebab mengikuti kuliah pensyarah ni".

Abah pun faham kalau anda kata kebanyakan kuliah oleh pensyarah2 membosankan. Walaupun ada banyak kuliah yang bagus dan cemerlang, tapi lebih banyak yang membosankan. Kenapa kuliah itu membosankan?

1. Pensyarah guna powerpoint, dan sepanjang masa kuliah, dia cuma ulang balik atau baca apa yang tertera pada slaid powerpoint beliau.

2. Pensyarah cuma cerita apa yang pelajar boleh baca dalam buku.

3. Pensyarah tidak ada idea bagaimana nak menarik minat pelajar pada kuliahnya.

4. Pensyarah sudah hilang kemahiran menerangkan sesuatu pada pelajar.

Dan ada beberapa sebab lain lagi.

Abah rasa kalau ditanya pelajar, kuliah macam mana yang mereka prefer, rasanya semua orang akan jawab, "Kuliah yang mana, pensyarah boleh menerangkan sesuatu topik dengan baik dan jelas, menolong pelajar memahami satu2 konsep sukar, pandai menghidupkan suasana kuliah dengan humor dan cerita2 menarik, serta pensyarah sangat berpengetahuan dalam bidang yang diajarnya." Betul? Hehe, abah rasa betul la kot, sebab abah sendiri pernah jadi pelajar satu ketika dulu, dan abah tahu bezanya kuliah yang menarik dan kuliah yang membosankan.

Abah bukanlah seorang pendidik yang baik, tapi abah percaya pada kaedah pengajaran yang baik untuk pelajar. Sebagai tenaga akademik, abah akan cuba cara yang terbaik untuk pelajar2 abah, insyaAllah. Banyak kemahiran yang perlu dikuasai oleh seorang pendidik, dan kemahiran itu tidak akan dapat diperolehi dikedai2, dan untuk mendapatkannya pun, memerlukan masa.

melalut la pulak, berbalik pada cerita powerpoint tadi. kesimpulan perbincangan semalam, pensyarah boleh guna powerpoint dalam kuliah, tetapi perlulah dengan cara yang betul. pensyarah perlu pastikan tumpuan pelajar adalah pada dia, dan bukan pada slaid powerpoint. Tidak guna bersyarah panjang lebar, kalau pelajar asyik dok catit apa yang dipaparkan pada slaid.

itu sajalah dulu kot untuk hari ni, abah nak kena siapkan satu kerja ni.

Jumpa lagi nanti, insyaAllah.

2 comments:

sue said...

hehe tingat zaman kuliah ngan abah dulu2...kat shah putra mana pakai power point..abah yg garang dalam kelas c...abah yg kelakar dalam kelas discrete math..& abah yg sangat sporting dalam outdoor activities...

Abah Mui'zz said...

Haha, sue..sue, ingat lagi rupanya karekter abah. Tapi part outdoor activities tu yang abah takleh lupa, terutamanya masa berkayak kat Sg Pahang, dan program kat Taman Pertanian, best giler. Hehehe, sampai skrg dok ingat lagi.