Thursday, June 28, 2007

Cerita tentang lemahnya kita...

Semalam dalam grup SIM yang abah langgan, ada rakan bertanya dan minta dibincangkan isu "mengapa umat islam sekarang lemah?"

Pada abah, persoalannya menarik, yang sepatutnya difikirkan oleh kita semua. Sebab ada pun yang tak pernah terfikir persoalan macam ini.

Apapun, abah nak kongsi sikit kupasan abah pada isu sebegini. Ini cuma pandangan abah, mungkin salah, mungkin betul.

Pada abah, kekuatan satu umat adalah apabila bersatu teguhnya ummah(masyarakat). Umat Islam di negara kita, dan dinegara lain juga abah fikir, tidak begitu maju dan gemilang, kerana perpaduan tidak utuh. Kenapa perpaduan tidak utuh? Sebabnya, tak lain dan tak bukan, individu didalam ummah itu tidak kuat iman dan peribadinya. Kalau kita lihat mana-mana bangsa dan mana-mana tamadun yang gemilang itu pun, semuanya berpunca dari perpaduan dan kesatuan umat mereka yang cukup teguh. Orang melayu dulu-dulu sendiri pun pernah kata, "bersatu teguh, bercerai roboh". Kita dimalaysia ini memang secara luarannya nampak bersatu, tapi hakikatnya tidak.

Tak perlu ambil kes semua rakyat malaysia, kita ambik kes umat islam melayu sahajalah. Bersatukah kita? Sepakatkah kita? Saling menyokongkah kita? Abah rasa jawapannya - TIDAK.

Rata2 rakan group SIM kata, kita skrg ini tidak melaksanakan hukum dan cara hidup Islam sepenuhnya. Betul, abah cukup setuju. Kita belajar, diajar dan kita tahu bagaimana cara hidup orang Islam seperti yang diterangkan dalam Al-Quran dan Hadis2 Rasulullah s.a.w, tapi kita tak amalkan. Kenapa kita sbg individu tidak mengamalkan sepenuhnya carahidup yang kita belajar itu?

1 - Sebab kita sudah selesa dengan gaya hidup kita yang senang (atau susah) skrg ini.

2 - Kita telah berjaya dilalaikan oleh dunia kita.

3 - Kita rasakan bahawa hidup kita telah cukup Islamik.

4 - Paling teruk, kita mungkin rasa ada perlaksanaan Islam tidak boleh digunapakai dalam era kehidupan kita sekarang. nauzubillah.

Kalau abah tanya berapa ramai dari kita ini yang sering berusaha yang terbaik untuk hidup sebagai seorang muslim mukmin sejati setiap hari, abah rasa boleh kira berapa kerat yang akan kata Ya. Abah sendiri pun tidak berani nak kata Ya. Kita sebagai individu muslim, tidak kuat. Kita leka dengan dunia. Apa yang Allah kata Haram, Jangan buat itu pada awalnya kita sedaya upaya elakkan, tapi bila dah lama2, kita anggap ianya perkara biasa.

Satu contoh paling mudah - aurat. Berapa kerat kita ini yang jaga betul2 benda itu, walaupun Allah kata wajib tutup aurat? Anak isteri kita keluar rumah buka aurat, kita pandang itu kosong. Walaupun kita tahu itu berdosa.

Kita ber'interaksi' dengan Allah hanya 5 waktu sahaja dalam sehari, itupun ramai yang gagal penuhi. Dr Fatma Al-Zahraa kata membaca Al-Quran dengan cara yang betul sebenarnya adalah satu interaksi kita dengan Allah. Tapi berapa kerat dari kita yang buat tiap2 hari? Kita tak reti baca Al-Quran, berapa ramai yang pergi belajar?? Hatta yang reti baca pun, berapa kerat yang baca dan faham apa yang dibaca?

Islam ajar kebersihan, tapi cuba lihat berapa ramai individu Islam yang pengotor. Islam ajar kasih sayang dan berhubungan baik sesama manusia, tapi lihat berapa ramai yang mengumpat mengata dan bergaduh antara saudara islam sendiri? Islam suruh bekerja menuju kejayaan, betulkan kerja kita hari2 itu kerja yang menuju kejayaan? Masuk kerja lambat keluar awal, claim pun selalu tipu.

Itu sedikit dari contoh yang boleh dilihat. Tidak perlu lihat pada isu luas seperti ekonomi, politik, pendidikan yang banyak lagi ruang yang perlu diperbaiki. Kita lihat isu kecil dalam diri kita sebagai individu ini saja dulu. Itu yang paling penting diselesaikan.

Jangan nanti kalau satu hari anak cucu kita kencing berlari kita marah, sebab kita pun kencing berdiri. Kita tak nak itu berlaku, tapi kita sekarang secara perlahan2 merelakan ianya berlaku.

Kuatnya individu dalam melaksanakan agama Allah ini, nescaya akan kuat umat Islam seluruhnya.

Sampai bila kita cuma sekadar mengangguk2 bila baca kitab dan buku atau mendengar kuliah. Kita angguk sebab kita setuju, tapi bila bab perlaksanaan, kita gagal. Kita setuju kalau dikatakan remaja Islam melayu makin parah, kan? Tapi jangan
setakat setuju saja. Perlu berbuat sesuatu, dan berbuat sesuatu itu adalah dengan memperkuatkan diri dan iman kita sendiri dahulu, insyaAllah.

Abah menulis ni untuk diri abah dan anda juga. Abah manusia lemah, sebab itu bila tiba perlaksanaan, abah kadangkala gagal. Moga2 Allah kuatkan hati dan iman abah dan anda juga, untuk sama2 memperbaiki diri, dan seterusnya mendidik dan cuba memperbaiki keluarga, dan masyarakat, insyaAllah.

- Sekadar pandangan abah saja, tiada niat negatif, kalau salah tolong perbetulkan.

No comments: