Monday, June 18, 2007

Cerita tentang paparan TV...

Paparan TV? Hehe. Abah bukan nak bercerita tentang paparan TV HD, Plasma atau apa, walaupun semalam abah berkesempatan jalan2 kat Kedai Sony Style di The Curve. Membeli belah kot tingkap je la yang mampu, sebab tgk harga tv yang cantik2 tu, berkali ganda gaji sebulan abah. Hehe.

Kisahnya malam semalam, sewaktu sedang menikmati makan malam sedap yang Ummi masak (hehe, apa lagi, Lamb Chop ler), abah tonton Edisi Siasat di NTV7. Abah memang suka program ni dulu, waktu Wan Kamaruddin jadi hos. Bukan setakat suka tgk paparan ttg masyarakat kita yang makin sakit ni ditayangkan dalam program ini, tapi abah suka juga dengan 'trademark' Wan Kamaruddin - "Apa ke jadahnya!". Hehe, tapi janganlah anda dok sebut2 macam tu, huduh benar bunyinya. Wan Kamaruddin je yang sedap sebut ayat tu.

Semalam, dipaparkan tentang kes penagihan air daun ketum dan 'spray' untuk kecederaan sukan. Bagi abah, itu perkara baru yang abah tak tahu pun selama ini. Tak pernah terlintas difikiran abah bahawa 'spray' yang selalu digunakan untuk sembur pada bahagian badan yang cedera sewaktu bersukan itu sebenarnya boleh digunakan untuk buat manusia jadi khayal, seperti gam basikal.

Dan semalam NTV7 memaparkan dengan jelas akan isu tersebut, bukan setakat jelas untuk beritahu masyarakat akan kegiatan tidak sihat anak2 muda melayu islam sekarang ini, tetapi pihak Edisi Siasat juga berjaya menunjukkan dengan jelas akan cara-cara bagaimana untuk melakukan perbuatan itu. Kalau tak silap abah, untuk minum air daun ketum, daun direbus dahulu, dan kemudian diambil airnya. Air tersebut akan lebih 'power' bila dicampurkan dengan air coca-cola, dan sedikit air arak. Lepas tu minum la barang 2,3 gelas untuk mendapatkan kesannya.

Untuk spray tersebut pula, caranya mudah saja, beli atau curi spray tersebut difarmasi, harganya dalam linkungan RM18-20 sahaja. Ambik satu tuala, semburkan spray tersebut pada tuala, dan hidulah baunya. Ulang beberapa kali sehingga kita terasa 'high'. Apabila sudah ketawa seorang diri tanpa apa2 sebab, itu menunjukkan ia telah berjaya meng'high'kan si pelaku.

Itulah yang ditunjuk malam semalam, tak ubah seperti Chef Wan menunjukkan cara-cara memasak kat dalam TV. Untuk abah, insyaAllah, abah takkan buat la benda2 tak cerdik macam itu, tapi bayangkan kalau anak2 remaja yang tak pernah tahu akan perkara itu, tiba-tiba terasa nak membuat benda2 itu. Senang saja nak buat, sebab Edisi Siasat dah tunjuk caranya satu persatu.

Abah tak salahkan NTV7, sebab pada abah, boleh kalau nak bongkarkan, cuma tak perlulah tunjuk satu persatu kaedahnya. Itu bukan rancangan masakan. Takut nanti, ada orang yang terikut, tak ke parah. Nanti ditanya mana belajar hisap spray nih? Jawab depa, "NTV7 yang ajar".

Itu sajalah nak mengepek hari ni, epekan kosong sahaja...

P/S: Harap2 takda la remaja2 rempit yg baca entry abah kali ni dan mencuba apa yg abah tulis tu.

No comments: