Wednesday, January 31, 2007

Cerita tentang sedih...

Sekarang ni waktu bekerja, tapi sebab nak mengepek juga, abah curi la sikit waktu kerja untuk mengepek kat blog nih. Bukan benda urgent sangat pun, tapi kalau tak tulis, lupa lak nanti, ya lah, dah tua, semua benda dah mudah lupa.

Hari Sabtu baru-baru ni, abah ke Zoo Negara. Kebetulan Ikhwan, anak saudara Mi[singkatan utk Ummi](dan abah juga) ada datang habiskan cuti pertengahan semester dia kat rumah. Kesian kat dia sebab tak pergi mana-mana pada weekdays, sebab kami kerja, jadi abah bawak la dia jalan-jalan ke Zoo Negara. Tapi bukan cerita Zoo yang abah nak mengepek.

Lepas penat ronda2 Zoo, kami ke Taman Melawati makan nasi ayam. Sambil-sambil makan, ada la seorang hamba Allah datang jual VCD. VCD yang dijual menarik juga, iaitu VCD yang bertajuk Jangan Bersedih atau La Tahzan ikut Bahasa Arab. Dan Dr. Badrul Amin yang sampaikan tajuk tu dalam bentuk tazkirah dan zikir. Tapi abah tak sempat nak tengok sepenuhnya lagi. InsyaAllah, cuti Hari Wilayah esok, abah akan cuba tengok sampai habis VCD tu.

Dr. Badrul Amin kata sebab manusia bersedih ada banyak, dan salah satu yang abah boleh tangkap ialah Manusia bersedih kerana kesilapan yang telah dibuat.

Kebetulan pula IKIM.fm pagi tadi, sentuh sikit tentang perkara yang sama, jadi abah nak le menulis tentang itu sikit pagi ni.

Memang betul pun, bila kita buat silap, atau buat dosa, kita selalunya akan rasa sedih bila teringatkan kesilapan atau dosa yang kita dah buat. Kalau dosa kecil tu mungkin tak sangat rasa sedihnya, tapi kalau dosa besar, abah rasa mana-mana orang yang masih rasa beriman pada Allah pasti akan rasa sedih.

Bersedih boleh, asalkan dengan bersedih itu, akan mampu mendorong kita berbuat sesuatu untuk membetulkan kesilapan, atau paling tidak memohon ampun atas dosa yang kita buat. Tapi kalau bersedih, dan terus bersedih tanpa ada apa-apa, abah rasa, baik tak payah. Buang air mata dan masa saja.

Itu kata Ustaz Dr. Badrul Amin, jangan bersedih atas dosa yang kita dah buat. Kerana manusia ini memang lumrahnya tidak akan lepas dari buat silap dan dosa. Tak ada manusia yang tak pernah buat silap dan dosa, hatta Nabi-nabi pun (Kalau abah salah bab ini, tolong perbetulkan ya kawan2). Kenapa kita tidak perlu bersedih setelah kita berbuat silap dan dosa? Kita tidak perlu sedih kerana, Allah itu Maha Pengampun dan Maha Mengasihani. Kalau betul kita silap, kita salah, kita berdosa, mohon ampun pada Allah. Mohon dengan iklas, berjanji tidak akan ulangi lagi, insyaAllah, dosa-dosa kita akan diampunkan Allah. Abah pernah dengar ada Ustaz kata, Allah sangat menyukai hambanya yang berbuat silap, dan kemudian memohon ampun atas kesilapan tersebut. Dan kegembiraan Allah itu, lebih besar dari kegembiraan orang yang kehilangan unta di padang pasir, dan kemudian berjumpa semula dgn unta yang hilang itu.

Jadi, kalau kita semua rasa sesal dan sedih atas kesilapan dan dosa yg kita dah buat, mohon ampunlah dgn Allah. Jangan bersedih lagi. Allah sangat mengasihi hambaNya yang mengasihiNya. Dan satu pesanan penting ustaz diIKIM.fm pagi tadi, sentiasalah jadikan istighfar itu satu amalan. Daripada melatah benda bukan2, apa kata jadikan istighfar itu latahan kita(ini abah kata, bukan ustaz kata). Dan jangan mulut saja istighfar, hati pun sekali. InsyaAllah.

Oklah, dah lama abah ambil masa bekerja. Abah undur diri dulu. Minggu depan abah akan sibuk dengan bengkel selama seminggu, mungkin tidak sempat nak update blog. The next week pulak, abah mungkin kena terbang ke Kota Kinabalu lagi, ada kerja sikit nak kena buat kat sana. Kalau nak tempah gelang kristal, boleh le? Hehehe.

Selamat bercuti hari wilayah untuk orang wilayah.

No comments: