Friday, January 05, 2007

Cerita tentang korban...

Tuannya bercuti, blog pun menyepi. Hehe, tapi tak sepi juga pun, sebab ada juga kawan2 blog yang rajin singgah blog abah dan tinggalkan ucapan, pesan mahupun doa. Terima kasih atas tanda ingatan anda.

Nak kata lama bercuti tu idak la sangat, cuma nak mengepek tu macam tak ada apa nak diepekkan.

Hari Raya Korban abah dan keluarga sambut macam biasa juga. Kali ini diKelantan. Dan menurut Ummi, bermula 2007, hari raya haji cuma disatu lokasi sahaja, sebab cuti tak panjang.

Di Kelantan, raya korban cuma meriah dengan sesi korban. Alhamdulillah, Ummi dan abah dimurahkan rezeki untuk sama-sama berkorban lembu pada tahun ini. Dan tahun ini juga satu pengalaman baru bagi abah. Sebelum ni abah cuma banyak memerhati, sebab ramai orang yang terlibat. Tapi kali ini, orang yang terlibat tidak ramai, kerana ada banyak tempat korban dikampung. Abah pun terpaksa turut sama melapah lembu. Alhamdulillah, penat, tapi seronok. Sepanjang hayat abah, belum pernah abah buat kerja-kerja itu, alhamdulillah kali ini, Allah berikan abah peluang untuk berkorban dan turut sama membantu dalam proses penyembelihan dan pembahagian daging korban.

Tapi rasa seronok tu tak lama, sebab menjelang malam abah demam. Bukan demam sikit2, demam yang jarang2 abah jumpa. Nak kata sebab lapah lembu, tidak juga. Agaknya sebab berhujan kot. Tapi tak apalah, sakit itu mungkin untuk menyuci dosa2 kecil abah.

Sebelum balik ke KL, abah sempat pergi berurut dengan seorang pakcik dikampung. Mak mertua abah dan ummi yang sarankan. Alhamdulillah, abah sangat berpuashati dengan urutan yang diberi. Memang betul la kata orang, tukang2 urut diKelantan memang bagus-bagus. Bukan setakat urut sahaja, banyak ilmu dan petua yang dicurahkan pada abah, walaupun abah tidak minta. Tapi kebanyakannya petua orang lelaki la. Tapi tak salah pun abah ambil ilmu dan petua yang diajar, asalkan tidak menyalahi ajaran Allah.

Muizz pun dah mula bersekolah semula. Hari pertama dia ponteng, sebab kami masih dikampung. Semalam adalah hari pertama, dan dia nampak gembira kerana masih bersama dengan beberapa orang kawan sekelas dia yang dahulu. Dan sekarang ni makin banyak cakap la pulak. Penat juga rasanya nak melayan. Tapi tak apalah, memang budak umur macam itu akan suka bercakap. Cuma kalau abah rasa tak larat melayan tu, abah suruh juga dia berhenti sekejap bercakap. Kalau dirumah kurang la sikit dia bercakap, sebab ada TV, tapi kalau didalam kereta atau diluar, susah nak berhenti.

Oklah dulu, cukup takat ini. Abah nak ke masjid untuk Solat jumaat. Hingga jumpa lagi, insyaAllah.

Opss, sebelum terlupa, abah nak ucapkan Selamat Tahun Baru Masihi 2007 pada anda semua - Am, Muzem, PB, Irman, Bang Long, Kak Hajjah, Anim, Zamdee, Yun, Aarin, Hana, Niezam, Ustaz Muda, Aba-Muiz dan yang lain-lainnya. Abah doakan moga tahun ini, kita akan lebih diberi peluang untuk lakukan yang terbaik buat diri sendiri, keluarga, dan orang2 disekitar kita. Moga kita antara orang2 yang dipilih Allah untuk dilimpahkan kurnia dan rahmatnya senantiasa, insyaAllah.

No comments: