Wednesday, January 10, 2007

Cerita tentang Malaysia BOLEH...

Petang semalam, waktu abah sedang isi minyak kereta, Muizz dok main2 ngan tingkap kereta, dan hasilnya, tingkap tu dah rosak. Aduihhhh, sabar la hati. Bersebabkan itu, (atau mungkin sebab lain yg Allah saja yang tahu), pagi ni abah terpaksa guna komuter ke tempat kerja. Dan komuter pulak buat hal hari ni, lewat dari jadualnya. Aduihhhhh.

Terlanjur cerita tentang komuter lewat ni, nak la mengepek sikit tentang pengalaman kakak abah berurusan di sebuah pejabat majlis daerah di kampung. Kakak abah pergi ke pejabat tanah sebab nak perbaharui lesen perniagaannya. Bila sampai ke pejabat, kata pegawai kat situ "Kerani tak ada, dia MC". Hari lain pulak kakak abah ni pergi, pegawai tu kata lagi, "Kerani cuti hari ni". Dan hasilnya, lesen tak boleh diperbaharui gara2 kerani tak ada. Kata abah, "Selamat Datang ke Malaysia". Bukan nak kondem apa, tetapi memang banyak sangat cerita tentang perkhidmatan pelanggan yang tak berapa baik yang disediakan diMalaysia. Macam kes kakak abah tadi la. Abah rasa la kan, kalau la takdirnya kerani tu meninggal dunia, habis la kelam kelibut pejabat tu, sebab tak ada orang nak buat kerja. Pegawai-pegawai cuma tahu 'punch in' dan 'punch out' saja, selebihnya bergebang kat opis, dan buat2 sibuk kalau orang besar turun.

Abah fikir, bukan soal perkhidmatan saja, banyak lagi yang perlu diperbaiki di Malaysia ni. Semalam baca luahan pembaca diakhbar berkaitan keadaan tandas2 awam di Malaysia. Kata abah, tandas2 awam dinegara kita ni bukan manusia yang guna, lembu yang guna, sebab itu jadi macam itu. Ada jugalah manusia yang guna, tapi beberapa kerat je. Selebihnya, lembu-lembu dan monyet2.

Kasarnya bahasa ek! Haha, maaf la, bukan sengaja nak kasar, tapi memang terpaksa kasar. Orang kita dinegara tercinta ini adalah punca kepada banyak benda yang tak kena. Abah tak nak la komen banyak tentang orang-orang diatas yang macam dewa-dewa saja lakunya tu, tapi nak komen orang2 yang dibawah, yang macam kita semua ni.

Kat Malaysia ni la rasanya negara yang boleh tengok macam-macam benda. Bak kata arwah Pak Said (ke apa namanya ntah) Macam-macam Ada.

Boleh tengok sampah melayang keluar dari kereta semasa memandu ataupun keluar dari rumah sapa-sapa ntah dirumah yg bertingkat-tingkat.
Boleh tengok sampah berulat2 sebab takde lori datang kutip.
Boleh tengok pelanggan menunggu berjam-jam sebab kaunter yg bukak cuma satu.
Boleh tengok tandas yang "nak melepas pun boleh hilang rasa nak melepas".
Boleh tengok orang berebut2 nak masuk komuter atau bas.
Boleh tengok orang bergaduh2 dalam yahoogroups.
Boleh tengok kereta potong Q masa jalan sesak.

Dan macam-macam lagilah yang boleh tengok.

Sebabnya, MALAYSIA BOLEH. Rakyatnya semua boleh buat, baik buat benda yang baik dan bermanfaat, hinggalah pada buat benda yang tak senonoh dan tak berfaedah. Belum lagi pergi pada buat benda yang menyusahkan orang lain. Orang Malaysia serba boleh. Patut la slogan itu yang asyik disebut-sebut.

Oklah, cukup la mengepek hari ni. Sambung esok pulak. Hehehe. Pada yang dok fikir samada abah tgh marah atau tidak skrg ini waktu menulis entry ini - jawapannya: Abah tak marah.

1 comment:

bang long said...

Salam Abahmuizz,

...Abah tak marah, hehe TAPI ABAH PANAS JERK ...

Malaysia Boleh tu jgn lah dinegativekan... cuba fikirkan yg positive jerk kan bagus, hati tak panas, darah tak naik n kolesterol pun tak bertambah ( hah apa kaitannye ekk )...
...ntah2 pegawai di pejabat daerah tu sedara kita, sian dia kene kutuk...