Thursday, January 11, 2007

Cerita tentang boleh II...

Minta maaf la pada rakan pembaca yang tersinggung dengan post abah semalam. Hehehe, abah pun pelik dengan apa yg abah tulis, tapi abah masih lagi maknakan apa yg abah tulis.

Bang long kata, tutup mata sajalah. Boleh bang long, memang sangat boleh untuk tutup mata, dan tutup mulut. Abah mengepek kat blog ni pun, sebab abah pun selalu tutup mata dan tutup mulut sebelum ini. Orang kita pun bukan tak biasa diajar tutup mata dan mulut. Kita selalu diajar benda itu. Nampak apa yang tak berapa betul, "Alah, diamkan ajelah, buat-buat tak nampak". Tak pun, "ler, biarlah dia. kita takyah bising-bising, tu kan hal kecik aje." Tapi yang bagusnya sekarang ini, kalau masuk tandas, mesti akan ada sticker atau nota yang kata, "Sila flush selepas guna". Zaman hari tu tak ada, sebab orang semua tutup mata dan tutup mulut saja bila masuk tandas yg tidak diflush oleh orang sebelumnya. Ada juga nota yang kata "Sila duduk, bukan bercangkung" dalam tandas duduk. Hahaha, kelakar juga bunyinya, tapi itulah kenyataan. Ada pernah jadi mangkuk tandas duduk di opis lama abah pecah, akibat ada orang yang gunakan seolah2 guna tandas cangkung. Pihak pentadbiran terpaksalah keluarkan memo dan notis, sebab benda dah pecah. Kalau setakat retak je tu, abah rasa, mereka pun akan tutup mata dan tutup mulut seperti yg bang long sarankan.

Tapi betul bang long, abah pun selalu tutup mulut. Bukan sebab tak sakit hati, sakit juga mata dan hati, tapi sebab abah rasa kita ini memang macam itu. Cuma sekarang ini, bila Muizz tanya, "Kenapa orang tu buat motor dia bunyi bising(macam yg mat rempit selalu buat)? atau bila dia tanya, "Kenapa orang tu hisap rokok?", atau beberapa soalan lagi, jawapan abah dan ummi ialah "Orang itu sakit otak. Ahmad jangan buat macam itu nanti, tak baik buat macam itu, Allah marah." So, sekarang ni bila dia tgk budak-budak rempit naik motor ataupun tgk orang hisap rokok, dia sendiri akan mengomen, "Sian orang tu sakit otak kan bah!".

Hana kata nak kena bagi masa untuk ubah mindset orang kita. Betul juga tu. Tapi rasanya dah banyak masa diberikan. Daripada pelajaran Ilmu Sivik diperkenalkan hinggalah pada Sivik & Kewarganegaraan, rasanya sama juga. Yang buat benda2 pelik itupun bukan orang tak sekolah, sekolah pun. Ada yang masuk U lagi. Tapi macam itu juga. Nak kata tak diajar, rasanya diajar, tapi tak tahulah kot-kot masa orang ajar, dia sibuk belajar benda lain.

Abah pun tak reti nak bagi saranan apa, cuma kalau kita ni mak ayah, pastikan anak2 kita dilatih dengan perkara-perkara itu. Kita orang Islam - Islam ajar kebersihan, Islam ajar kebaikan tingkah laku, Islam ajar erti tanggungjawab dalam bekerja, Islam ajar segalanya. Pastikan anak-anak kita itu terajar dengan benda-benda itu. Adab guna tandas, adab buang sampah, adab bercakap dengan orang, adab berpakaian. Supaya satu hari nanti, InsyaAllah anak kita tidak akan mengotorkan tandas, anak kita tidak akan buang sampah merata-rata, anak kita tidak akan buat kerja sambil lewa, anak kita tidak akan berpakaian yang tidak patut, etc.

Oklah, cukuplah mengepek bab ini. Abah nak siapkan kerja sikit. Jumpa lagi minggu depan, insyaAllah. Esok abah akan ke Sandakan, dan kemudian ke Tawau - atas urusan kerja. Doakan abah selamat dalam perjalanan.

P/S: Sebelum abah lupa, nak tunjukkan hasil kerja tangan Ummi untuk majlis p
ertunangan anak pengasuh Muizz baru-baru ni. Ummi minta komen, kot-kot boleh dia baiki lagi skill, insyaAllah.


2 comments:

~comei~ said...

ummi pandai ngubah ye? sirih tu cantik..

Suhaimi said...

caya lahh ... nasib baik dah selesai 6 tahun yg lalu kalau dak bole gak suh tolong gubahkan 2-3 set.