Tuesday, January 09, 2007

Cerita tentang banjir...

Semalam abah sempat tonton Buletin Utama setelah sekian lama abah tak dapat tonton berita TV. Kisah utamanya - banjir. Agak teruk juga kelihatan banjir dinegeri Kelantan. Di Trg abah nampak macam ok sikit. Harap-harap tidak akan ada berlaku kejadian yg tidak diingini, memandangkan banjir berlaku hampir saban tahun.

Tiap kali tengok dan baca berita tentang banjir, tiap kali itu jugalah abah akan teringat kisah-kisah dulu. Pengalaman dengan banjir juga lah antara perkara yang masih ada dalam kotak fikiran abah, dan alhamdulillah, ianya pengalaman manis. Masakan tidak manis, waktu itu abah masih budak. Bayangkan bangun tidur saja, abah nampak air mengalir dibawah rumah. Rumah abah rumah papan masa itu, masih boleh intai apa ada bawah rumah melalui celah-celah lantai papan. Dan abah juga sempat saksikan bagaimana air banjir perlahan-lahan mengalir kearah rumah abah, dan tidak sampai sejam pun, air dah mencecah setengah tiang rumah. Waktu itu, mandi air bah sajalah yang abah reti. Banjir juga bagi abah satu rahmat, kerana dengan banjir jugalah abah boleh menahan pukat hanya ditepi jalan. Dan untuk mendapat ikan-ikan tidak sesukar biasa.

Waktu itu juga jalanraya utama terpaksa ditutup, maka bersidaianlah kenderaaan yang tidak mampu nak kemana-mana. Dapat jugalah mak beranak-angkatkan 3-4 orang kakak-kakak maktab yang stranded kerana banjir.

Banjir juga pernah buat abah saksikan bagaimana sebuah rumah perlahan-lahan runtuh dan dihanyutkan air ke laut. Hanya tinggal bahagian dapur sahaja. Alhamdulillah, waktu itu, tiada kemalangan jiwa. Alhamdulillah, kebelakangan ini, kampung abah tidak dilanda banjir lagi. Setakat air naik sikit-sikit tu adalah. Walaupun rindu nak tengok banjir dikampung, tapi abah syukur, kerana tidak ada banjir. Rahmat bagi abah belum tentu lagi satu keseronokan pada orang lain.

Pada mangsa-mangsa banjir, abah harap mereka akan bersabar dan hadapi dengan tenang.

Entah bila agaknya, Muizz dapat alami pengalaman dengan banjir seperti yang abah alami. Susah agaknya dia nak lalui perkara sama, kerana dunia kami membesar sudah sangat jauh berbeza.

Hingga jumpa lagi...

P/S: Sejuk hati abah tengok rata-rata wanita diTrg dan Kelantan yang ditemuramah TV3 semalam, bertudung. Alhamdulillah. Dan rawan juga rasa hati, bila abah dikhabarkan tentang orang-orang yang pernah rapat dengan abah satu ketika dulu, kebanyakannya telah mula membuka tudung, atas alasan yang abah sendiri pun tidak pasti. Moga mereka semua akan masih terus diberi hidayah oleh Allah.

No comments: