Monday, January 22, 2007

Cerita tentang CINTA...

Cinta...
Cinta itu apa?
Ada orang tahu,
ada orang yang tak tahu,
ada yang buat-buat tak tahu,
lagi parah, tak tahu tapi buat-buat tahu.

Cinta itu sering buat kita
tercari-cari
tertanya-tanya
termimpi-mimpi
tertunggu-tunggu
terbayang-bayang...

Cinta itu bahagia
cinta itu juga derita

Cinta itu mengasyikkan
Cinta itu juga menyiksakan

Cinta itu perjuangan
Cinta itu juga pengorbanan

Cinta itu memiliki
Cinta itu juga melepaskan pergi

Cinta itu menerima
Cinta itu juga memberi

Cinta itu madu
Cinta itu jugalah racun

Cinta itu suka
Cinta itu jugalah benci

Cinta itu rindu
Cinta itu jugalah dendam

Cinta itu pengertian
Cinta itu jugalah salahtafsiran

Cinta itu ketawa
Cinta itu jugalah airmata

Cinta itu kebenaran
Cinta itu jugalah kepalsuan

Cinta itu syurga
Cinta itu jugalah neraka

Tidak kira apa pengertiannya
Cinta itu kemestian
Kerana itu doa dipohon
Dipohon moga diketemukan
Dipohon moga tidak kehilangan
Dan apapun ia dihati kita
Moga-moga cinta itu
Cinta yang diredhai olehNya.

Haha, apa yang pepagi Isnin ni dah merepek tentang cinta ni. Entah, abah pun tak tahu. Kat atas tu pun abah tak tahu nak panggil apa, sajak bukan, puisi pun tak, sementelah lagi seloka atau syair gurindam.

Bukan apa pun, petang semalam, lepas abah balik kerja, dan selepas menikmati mee kari dan lamb chop yang ummi masak, abah melepak la sekejap, sambil-sambil tengok cerita Cinta. Tak sekejap juga pun, boleh tahan lama juga melayan cerita jiwang itu.

So, apa komen abah? Cerita tu menarik pada abah, menarik kerana jalan ceritanya, menarik kerana lakonannya, menarik kerana sinematografinya (cewah, sejak bila lak pandai menilai bab2 sinematografi nih!). Tapi yang paling abah puji, jalan ceritanyalah. Ringkas, tapi digarap dengan cukup cantik. Banyak pengertian cinta yang diberi oleh cerita tu, dan sebahagian besarnya dah abah repekkan dalam kata-kata diatas tu.

Malam semalam juga sempat menonton AJL21 dan Tanah Kubur di Astro Ria. Sayangnya masa tayangan sama, jadi, abah main tukar-tukar saluran sajalah, sekejap AJL sekejap TK. AJL21 tak banyak kejutan jugalah. Bukan kejutan dari segi sapa menang, sapa kalah, tidak. Tapi kejutan dari segi persembahan dan tayangan percuma yang diadakan.

Artis2 wanita masih juga sibuk menayang dada masing2, yang sesetengahnya menampakkan lurah didada pun. Nak kata tak perasan, tak mungkin la kan, sebab baju tu dah dicuba berkali-kali. Artis lelaki pun sama juga. Dengan fesyen yang orang utan pun segan nak pakai, ditambah lagi dengan ucapan2 yang tidak membangun minda, kata hati abah, habis punah ranah semuanya. Ada juga yang menyanyi sambil selak kain tayang peha. Belum lagi dicampur dengan goyang gerudi artis Indonesia. Dan dalam AJL21 jugalah, Zahid mengalunkan kalimah suci Allah. Dalam itu jugalah satu ayat dari satu surah dibacakan pada penonton, Yasin dan Too Phat juga begitu asyik mengalunkan Alhamdulillah. Apa maknanya? Apa kesannya? Anda fikirkan dan nilaikan sendirilah.

Pada yang tahu menilai dan memilih apa yg baik dan apa yg tidak, alhamdulillah. Tapi pada jutaan lagi yang kurang bijak menilai dan memilih, harap2 mereka tidak terikut2 lagak-lagak yang bisa meruntuhkan itu.

Oklah, takleh nak merepek lagi, sambung lain kali, insyaAllah.

2 comments:

bang long said...

Abahmuizz, kwn baik n sgt rapat ngan bang long kata camni:
...Celine Dion kata: love doesn't ask why, it comes from the heart and never explains...mungkin terjemahan dlm bahasa lebih kurang camni...cinta itu buta ...hehe

...tentang AJL21 tu terpulang ler kpd individu2 yg nak menafsirkannye, yg sudah pastinye peneraju2 TV3 tu byk yg sudah bertitle HAJI ...nasib baik jugak Hajjah Deja Moss tak menyanyi mlm tu...

Abah Mui'zz said...

Bang long, ada juga cinta yang 'comes from the eyes', pastu baru pergi ke heart. Cinta itu memang kadangkala buta, tapi yang tak larat tu, hati pun jadi buta sebab berjangkit dari kebutaan cinta, kononnya.

AJL - no further comment, tapi bila bang long sebut Hajjah Deja Moss, teringat pada Ogy Ahmad Daud, yang nampak semakin galak dan semakin ranggi. Berbeza sungguh dengan penampilan dia waktu mengumumkan persaraan dari Melodi satu ketika dulu. Waktu itu, hati abah kata "Alhamdulillah". Skrg bila tgk Ogy, abah kata, "Apalah nak jadi dunia ni".