Wednesday, January 17, 2007

Cerita tentang didik dan hukum...

Bosan tengok TV tadi, abah tukar-tukar channel, alhamdulillah tertekan RTM1 yg jarang abah berminat nak tengok. Me’lekat’ jugalah abah sejam depan TV tengok rancangan Isu Semasa. Isu yg dibincang: Ulama dan kehidupan masa kini. Tetamu jemputan: Mufti Perlis. Sudah lama abah nak tengok Dr. Mohd Asri Zainul Abidin menjelaskan idea2nya, dan pandangannya. Alhamdulillah, abah puashati dengan penjelasan, tentang beberapa isu kontroversi – isu tangkap khalwat, isu perubahan pemikiran dan beberapa isu lain.

Disentuh juga, bab-bab penentangan dan kritikan yg diterima. Dan abah perasan pun dalam yahoogroups yang abah langgan, ada yang terang-terang menunjukkan penentangan pada Dr. Asri. Mulanya penentangan idea, tapi merebak kepada menentang Dr. Asri sebagai individu pulak. Abah pun tak faham la dengan sekelompok orang melayu islam kita itu.

Abah tak ada hubungan saudara pun dengan Dr. Asri, tapi idea-idea beliau adalah idea yang banyak betulnya. Abah bukan ustaz ataupun ahli agama yang boleh tafsirkan dengan mendalam apa yang Dr. Asri kata, tapi setakat ilmu agama yg ada sikit ini, abah fikir yang idea-idea Dr. Asri banyak yang kena difikirkan dan ditimbangkan serta dipraktikkan.

Ambil satu contoh, isu tangkap khalwat. Kata Dr. Asri, kenapa perlu tekankan pada tangkap khalwat, sedangkan kita tidak mendidik pun orang akan dosa zina. Kenapa perlu Islam itu dipakejkan sebagai agama yang menghukum, sedangkan Islam itu satu agama yang banyak mendidik. Tapi untuk yang menentang, macam-macam alasan yg diberi. Tak salah mengkritik, tapi kritikan orang kita ini, banyak kritikan yang meruntuhkan. Bukan sikit yg abah baca komen orang tentang Dr. Asri nak bawa fahaman itu dan ini di Malaysia, Dr. Asri jadi alat UMNO, Dr. Asri itu dan ini.

Abah akui abah kadangkala lurus bendul juga orangnya. Tapi abah pelik sangat2 bila orang2 kita ni terlebih prejudis pada banyak benda. Orang buat itu, dikatakan ada udang disebalik batu. Orang buat ini, dikatakan ada helah politik, dan macam-macam. Abah tak tahu kalau-kalau Dr. Asri itu ada agenda lain disebalik idea2 dan komen2nya, tapi kalau ada pun, abah tak pandang itu. Abah pandang pada apa yang dikata. Dan abah yakin, Dr. Asri ikhlas dalam apa yg diperjuangkannya.

Dah lama abah tertanya-tanya, kenapa kita diMalaysia ini, lebih pada nak mengamalkan Islam yang menghukum. Orang Islam kita sangat senang menghukum. Mendidiknya ada, tapi tak sehebat menghukum. Kita akan lebih sokong kalau orang yg buat dosa dihukum seberatnya, tapi kita tak akan kisah sangat dengan idea untuk mendidik orang supaya tak buat dosa.

Ambil sajalah kes pelacur2 dan penagih2 dadah yg ada diserata tempat. Apa yang kita buat? Menghina adalah perkara pertama yg selalu orang buat. Menangkap dan mendenda ialah perkara kedua. Jarang sangat kita mendengar orang mendidik dan menarik orang2 ini kembali ke jalan Allah. Dan yang pentingnya, kita tidak mendidik sebetulnya orang2 yg melanggan pelacur itu supaya kembali kejalan Allah juga.

Abah sangat meyokong idea2 yang menyarankan kita supaya mengambil pendekatan yang lebih penting dalam memastikan syiar islam itu akan terus kukuh.

Mengantuk la pulak, nantilah abah sambung. Ada lagi idea nak mengepek isu ini.

Sikit lagi nak cakap, hehe, abah teringin nak dengar Dr. Asri beri komen tentang kerajaan yang perlu melakukan sesuatu pada media TV dan radio diMalaysia ini. Sebab abah nampak, TV kita tidak banyak mendidik. TV kita hanya banyak menyimpangkan orang melayu dari Islam dengan mendekatkan kita ini pada kemodenan, kononnya. Kenapa anak-anak dara suka pakai seksi2, sebab TV mendidik mereka supaya seksi. Kenapa anak2 melayu sibuk nak masuk AF, Mentor, bintang itu ini?? Sebab TV kita galakkan. Tak cukup dengan TV luar yang menghampirkan kita dengan benda2 itu, TV tempatan kita pun turut sama berbuat demikian. Semua klasifikasi U, 18SX, dan macam2 jenis lagi itu sudah tak nampak mana relevannya, sebab anak didik Inul goyang gerudi pun dikelaskan sebagai U. Tak pelik la nanti, kalau ada anak2 kita seawal 4-5 tahun sudah pandai goyang gerudi.

- Abah,
14/1/07
Marco Polo Hotel Tawau

2 comments:

Anonymous said...

Salam...

Tahniah. Artikel yang sangat menarik. Cuma kadangkala terpikir juga kenapa manusia sering bersungut bila bertemu dengan hukum Allah... tapi akan redha dengan hukuman manusia... Rela je kena bayar kalau kena cekup dengan kamera polis... hehe.

Tapi bila nak jaga kemaslahatan kita sebagai Umat Islam banyak sangat pok petnya...

Terima kasih atas idea... Nak dengar komen abah di sebalik malam tu... tak sabar!!!

Abah Mui'zz said...

Takdelah menarik mana pun anony. Abah mengepek saja. Tapi betul la kot dak, manusia skrg ni suka betul cipta kerenah kalau tiba bab kemaslahatan umat Islam sendiri. Ada je yg tak kena.

Abah dah komen dah ttg Sebalik Malam tu. Tapi setakat itu sajalah, komen di blog. Harap-harap abah takde la kena masuk court macam 2 orang blogger yang kena saman ngan NSTP hari ni.