Friday, August 18, 2006

Cerita tentang 'stupidity'...

Kebelakangan ni, banyak juga terbaca laporan akhbar dan emel menceritakan kisah aktress terbaik Malaysia dan juga tentang Siti.

Minta maaf la, dah terbanyak sangat baca kan, jadi terrajin la pulak nak mengepek.

Tak nak komen banyak pun, cuma macam terkilan dengan apa yang cek mek kecik molek yang dapat anugerah tu. Pada abah la, what makes her look stupid is when she said those precious words: "I sound stupid if I speak Malay". Abah tahu pun depa jenis cakap orang putih sama family, sebab abah pernah jumpa dia ngan mak dia kat 1-Utama satu ketika dulu, dan memang dia speaking london(kata bang long) pun.

Abah terima kenyataan dia bahawa dia tak berniat buruk pun bila kata macam itu, tapi itulah, macam mana niat pun, kata2 itu memang nampak buruk pada orang yang mendengar. Sama la macam manusia jenis cakap sesedap rasa saja, pada dia, no harm is done, tapi pada yang mendengar???

Abah pun bukan tak pernah tersilap cakap, selalu. sebab itu abah boleh faham macamana susahnya bila kita tersilap cakap, walaupun apa yg kita nak cakap tu betul.

Dan ttg kes kahwin Siti dan Khalid. Tak habis2 kecoh satu Malaya hal kahwin. Siap masuk TV3 lagi berceritakan tentang rahsia depa. Haha, tapi takleh salahkan TV3 juga, sebab ada berjuta orang melayu yang ternanti2kan rancangan macam itu. Cakap banyak pun tak guna juga, sebab memang melayu macam itu. Orang lain nak kawin, kita yang kecoh lebih2. Kalau kecoh yang membahagiakan semua orang, alhamdulillah. Ini semua kecoh yang menjahanamkan(maaf cakap). Tak percaya, bacalah emel2 yang beratus2 yang berlegar2 itu cerita tentang Siti. 90% bercerita negatif saja. Sapa yang tulis? Sapa lagi kalau bukan orang melayu Islam kita. Siti ini, siti itu, Datuk K ini, Datuk K itu.

Bukan la abah kata Siti tu betul semua, cuma abah nak cakap: Buat apa la orang2 kita ni dok sibuk2 kecoh2 cerita tentang Siti. Biarlah dia kahwin, itu hak dia. Kita dok kecoh2 dalam emel pun cerita buruk2 tentang dia, cuma mengundang dosa saja, berganda2 pulak tu. Mahu tak berganda, beribu2 orang baca. Terima saja itu jodoh dia, dan doakan moga depa bahagia dan hidup di landasan agama yang betul. Bukan dengan kecoh2 sebarkan cerita yang kita pun tak tahu betul tidaknya.

Abah secara peribadinya, tak berminat sangat pun nak tengok segala macam kisah kat TV yang cerita tentang Siti, but still, kalau TV3 ada tayang majlis kahwin dia, abah nak juga tengok[hehe], kalau dah takde keja apa nak buat. Dan abah doakan Siti dan Datuk K akan hidup bahagia sebagai pasangan suami isteri, dan dengan perkahwinan itu nanti, hidup mereka berdua, akan jadi lebih baik, dan mereka akan hidup sebagai orang Islam yang sepatutnya. Azmil Mustapha berubah, Ustaz Akil pun berubah, Kak Ogy pun alhamdulillah berubah, belum campur lagi Dayangku Intan, Norkumalasari, Raja Mazian dan beberapa orang artis lagi. Sama-sama la kita doakan.

Oklah dulu, abah nak sambung kerja pulak. Jumpa lagi.

Ini ada satu lagu yang Bob AF2 nyanyi, yang abah suka. Punya la lama cari, hari ni baru terjumpa.

1 comment:

~comei~ said...

senin ni dia nikah kan? ada kuar tv ke? abah amik cuti ke? manalah tau nak tgk kat tv. hehe.. ke tgk ramai2 kat opis kan??

masa dia berarak tu pun sure abah tak balik keje lagi coz nak tgk dia kat tv eh??

*** mcm2 citer skrg ni..