Monday, August 07, 2006

Entry lama: Cerita tentang Kuching...

Semalam 31 Julai, abah cuti. Dan kesempatan hari cuti ni, setelah sekian lama tak dapat bercuti, abah gunakan untuk melawat kampung salah seorang kawan abah di Kota Samarahan.

Amir jemput abah dalam pukul sembilan lebih, dan perjalanan ke kampung Mang adalah dalam kurang lebih 20 minit. Kampung Mang adalah sebuah kampung di kawasan Kota Samarahan yang terkenal dengan tanaman nenasnya. Abah pergi sana pun sebab nak tengok kebun nenas bapa Amir.

Rumah orang2 di Kampung Mang cantik, dan tinggi tiangnya sebab rumah2 mereka betul2 ditepi Sg. Samarahan. Cantik sungguh pemandangan disini. Duduk berehat dipondok kecik tepi sungai, dengan angin yang best je bertiup, hehe, terasa macam nak duduk lama2 je kat situ.


Tapi sebab masa tak panjang, duduk kejap rumah amir, terus dia bawak abah ke kebun limau dan nenas milik ayahnya. Seronok juga dapat petik buah limau dari pokok dan makan dikebun tu terus. Nyaman..hehe, kata orang sarawak, yang maknanya, sedap. Mau tak sedap, dah la limau manis, free lak tuh.



Sempat la juga ambik gambar buah2an yang ada kat kebun tuh.



Balik dari kebun, Amir buat jus nenas yang memang pure jus nenas. Subhanallah, nyamannya jus tuh. Kena lak mak amir masak macam2 benda sebab nak jamu abah. Hehe, sud tulang ada, ikan bulu(atau mulu) goreng, buah engkalak, udang galah..perghhh memang nyaman. Ikan bulu ni yang hanya hidup di Sungai Samarahan ni sedap juga rasanya. Dan agak terkenal dikalangan orang2 Kuching.

Balik dari rumah Amir, abah ronda2 area Bandar Kuching kejap, cari barang2 yang Ummi pesan. Lepas maghrib, abah, amir dan abangnya pergi ke MyVillage Baruk, sebab abah ajak kawan2 yang tolong abah jaga exam diKuching ni, makan2 di situ. Ada dalam 13 orang semuanya.

Makanan kat situ macam biasa la, memang nyaman. Kena lak dengan kerenah masing2 yang tak abis2 buat lawak, memang kecoh la jugak, sampaikan orang lain pun jeling 2,3 macam jek. Tapi tak apalah, janji depa enjoy.

Itu sajalah agaknya pengalaman yang agak syok juga di Kuching nih.

Yang tak syok, sebab asyik dok dengar orang2 tempatan sini, yang majoritinya memang tak berkenan dengan Taib Mahmud dan kuncu-kuncunya. Apa yang abah boleh kata, Taib memang sangat kaya. Rumah saja entah berapa juta harganya, belum ditambah lagi rumah anak beranaknya yang macam mansion mewah saja.

Kalau diikutkan kata2 orang tempatan sini, melayu di Sarawak mundur sebab Ketua Menteri sendiri sibuk dok kayakan diri dan kerabat2nya sendiri. Dan memang ya, abah memang nampak la rumah2 mewah, dan bangunan2 milik orang2 besar ini. Memang betul la kot apa yang orang2 biasa ni kata.

Jalan raya di Kuching memang kureng sikit keadaannya. Dan ada juga jalan yang kena tol. Orang2 yang kaya kebanyakannya orang bukan melayu, dan kalau ada melayupun, memang orang2 yg baik dengan KM. Kawasan perumahan baru memang agak banyak dibangunkan, tapi rata2nya rumah 200K keatas, yang pastinya bukan dalam jangkauan bangsa melayu islam disini. Abah tak nampak pulak ada projek perumahan kos rendah yang dibangunkan.

Sedih juga dengar cerita2 rakyat2 jelata ni. Tak ubah juga macam cerita2 di Semenanjung, cuma di Semenanjung keadaannya tidak begitu ketara.

Abah pun tak tahu nak komen apa, tapi dengarkan kata-kata sorang pakcik bila abah kata tentang banyaknya tanah dia sebab kebunnya luas dengan macam2 jenis tanaman, kata dia," Ini semua tanah Taib, bukan pakcik punya. Bertahun2 pakcik mintak, sebab dah lama pakcik usahakan tanah ni, tapi tak pernah dapat. Malas la nak cakap banyak tentang ni, buat menyakitkan hati saja."

Itulah sikit sebanyak cerita tentang Kuching dan Sarawak setakat yang abah amati dan dengari sepanjang 3 minggu ini. Harap2 bila abah kesini semula nanti, benda2 tak best tu akan berubah jadi best, walaupun hati abah kata, memang macam mustahil nak jadi macam itu.

1 comment:

bang long said...

...bang long akan tunggu buku catatan pengembara dari abahmuizz di satu ketika/waktu nanti...rasanya udah byk catatan abahmuizz kan...
buat jgn tak buat, rugi jerk pengalaman kalau tak di bukukan.