Wednesday, August 23, 2006

Cerita tentang cara bersahabat...

Baru2 ni mengepek tentang kawan, hari ni pun nak mengepek tentang kawan. Sebabnya: ada permintaan dari seorang sahabat, yang nak tahu apa pandangan abah tentang isu yang dia ketengahkan.

Kisahnya tentang bagaimana kita sebagai seorang manusia, berkawan. Kalau abah tanya "Penting ke kawan-kawan ni dalam hidup?", abah rasa ramai akan kata ya.

Abah sendiri akan kata, ya, penting. Mereka paling tidakpun, adalah sama pentingnya dengan orang2 lain dalam hidup kita - ahli keluarga dan saudara mara. Hampir kebanyakan masa kita, akan kita ketemu dengan kawan. Tak kisah la apa jenis kawannya, tapi abah rasa anda akan setuju jika abah kata, 2/3 daripada masa kita sehari-hari kita akan bertemu dengan kawan: kawan-kawan yg dari pelbagai kategori - kawan ofis, kawan sekolah, kawan sama U, kawan siber, kawan kepada kawan, kawan area2 rumah kita tinggal, kawan pada isteri/suami kita, etc.

Yang abah nak sentuh kat sini ialah peranan kita dalam memilih kawan dan bagaimana kita nak menjadi kawan orang lain.

Kawan macammana yang perlu dikawan? Susah nak jawab. Sebab lain orang lain jawapannya. Ada yang berkawan dengan jenis orang2 tertentu sahaja, ada yang berkawan dengan semua orang. Itu lumrah kehidupan. Hari ini anda jadikan seorang manusia lain sebagai kawan, esok lusa, anda pula dijadikan kawan oleh manusia lain. Dalam kata ringkas, kita kadang2 tidak berpeluang pun nak memilih siapa kawan kita.

Abih kalau tak boleh pilih, susah la kan? Kena yang tak berapa berkenan, takkan nak kawan juga? Teringat pada satu sahabat abah masa belajar dulu yang kata pada abah: "Dalam hidup ni, kita akan jumpa dengan lima jenis manusia yang kenal kita: kenalan, rakan, kawan, teman, sahabat. Kita kena tahu orang mana duduk pada tahap mana!" Dan berdasarkan inilah selalunya abah pandukan hubungan abah dengan orang lain.

Abah berkawan dengan semua orang, setakat ni la. Tak kisah siapa diri dia, asalkan dia nak berkawan dgn abah, akan abah jadikan kawan. Tapi selalunya ia akan melalui fasa yang lima tadilah. Maksud abah, semua kawan abah akan bermula dengan sekadar jadi kenalan, tapi ada yang akan berubah jadi rakan, dan sesetengahnya jadi kawan. Ada sebahagian kecil yang jadi teman abah, dan beberapa orang yang jadi sahabat.

Abah tak tahulah anda macam mana, tapi itu apa yang abah buat. Dan alhamdulillah, setakat ini, abah tidak ada masalah besar dalam memilih kawan, teman atau sahabat abah. Dan kebanyakan mereka yang tergolong dalam kelompok itu, bukanlah mereka yang tidak abah senangi.

Tapi kadang-kadang, ada ketikanya, abah silap percaturan. Dan abah rasa kebanyakan dari kita pun. Kita berkawan dgn dia, dan kita rasa dia dah naik taraf jadi teman atau sahabat. Anda faham-faham sajalah, kalau kawan dah jadi sahabat, bagaimana rupanya hubungan itu. Banyak benda dikongsi bersama. Hobi, kisah hidup, kejadian yg berlaku, masalah, hal kerja, banyaklah. Tapi sayang, rupa-rupanya keputusan kita silap. Tidak semua orang boleh jadi sahabat kita. Orang yg kita anggap sahabat itu sebenarnya bukanlah sahabat yang sebenarnya.

Dan kalau kita berada pada kedudukan sebagai kawan pada orang lain. Kena pandai2lah nilai, siapa sebenarnya kita pada diri orang itu. Ada orang takkan kata, "ko sahabat aku". Tapi dari gaya perhubungan, kita akan tahu, samada kita ini sahabat, teman, kawan, rakan, atau sekadar kenalan.

Kalau dirasakan kita ini teman atau sahabat, kena pandai2 jagalah perhubungan itu. Sebab apa? Sebab satu kesilapan yang kita buat, besar sungguh kesannya pada diri dia, dan juga kita.

Macam abah juga, kalau setakat rakan atau kawan bercakap yang menyakitkan hati, abah tak ambik port pun. Tapi bila teman atau sahabat buat macam itu, abah takleh tipu kata abah OK, abah cool. Dan abah rasa anda pun macam itu juga.

Eh, melalut-lalut la abah ni.

Ringkasannya:

Kita sebagai diri kita :
- Kenalilah siapa kawan kita. Kalau betul kita nak berkawan baik dengan dia, belajar kenali dulu diri dia, sebelum kita angkat darjatnya jadi sahabat baik dalam hidup.
- Jika dia bukan sahabat, jangan sewenang-wenangnya berkongsi kisah kita dengan dia, terutamanya masalah peribadi.
- Berusahalah jaga hati teman-teman dan sahabat-sahabat yang kita ada. Kehilangan seorang sahabat takkan sama dengan kehadiran seribu kawan.

Kita sebagai sahabat orang :
- Jagalah persahabatan sebaik mungkin.
- Andai perlu menegur dan mengkritik, kritiklah sebaiknya untuk kebaikan bersama.
- Berlaku jujurlah pada dia. Apa yg dicerita atau dikongsi pada kita, itu hanyalah untuk kita, bukan untuk dikongsi dengan orang lain.
- Sentiasa letakkan apa saja tindakan kita untuk dia: ikhlas kerana Allah.

Itu sajalah kot sikit tips dari abah. Kalau berguna, ambil dan amal. Kalau tak, lupakan saja. Dan ini, ada Panduan Bersahabat dari Imam Syafie yang abah rujuk dari Al-Azim.com.

P/S: Nak sambung tips 'A Father's Instruction for Life' - Watch sunrise at least once a year.

No comments: