Tuesday, August 22, 2006

Cerita tentang sikap dan hati...

Alhamdulillah, Siti telah selamat dinikahkan dengan Datuk Khalid. Itupun abah sempat tengok masa Buletin Utama paparkan sikit segmen tentang perkahwinan Siti. Dan abah seperti biasa, no komen! Abah cuma harapkan moga depa berdua akan hidup bahagia seperti pasangan mukmin yang sepatutnya (faham maksud abah kan?).

Dan bercerita tentang Siti kahwin ni, abah pun nak ucapkan tahniah pada kawan sekerja abah yang melangsungkan perkahwinan pada hari Sabtu itu hari. Sempat la juga abah ke kendurinya di Sunway Semenyih. Kebetulan hari tu tengah lapar, apa lagi, bertambah la 2 pinggan nasi. Ekekeke. Iswan, tahniah dan Selamat jadi pengantin baru! Abah tak berupaya nak ke kenduri di Sandakan, tapi abah harap kenduri di Sandakan nanti akan meriah seperti Karnival Jom Heboh. :-)

Dan bercakap tentang tahniah ini juga, abah nak ucap tahniah pada Anim kerana telah dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Teknologi Maklumat oleh UKM pada 17 Ogos yang lepas. Abah bangga kerana seorang lagi 'adik' abah telah berjaya dalam akademiknya. Dan moga dengan ilmu dan pengalaman yg diperolehi sepanjang belajar, akan Anim gunakan sebaik mungkin, insyaAllah.

Semalam juga abah sempat berborak sekejap dengan seorang kawan pejabat. Katanya, dia sekarang jauh hati dengan seseorang. Dan abah faham pun kenapa dia jauh hati dengan orang itu. Dan kes macam ini biasa berlaku dalam hidup kita pun.

Pernahkah anda mengenali orang yang semasa berada dengan anda, mereka lah sebaik2 manusia. Cakapnya berhemah, budi pekertinya baik. Tapi bila depa bersama ahli keluarga atau orang2 rapat, mereka tidak seberhemah dan seberbudi pekerti yang baik. Terutamanya dengan isteri, anak2, adik2, etc.

Abah pernah jumpa dengan orang macam ini. Dan abah kenal sangat-sangat siapa dia.

Dan itulah yang terjadi dengan kawan abah tadi. Dia jauh hati kerana seseorang itu berbuat macam itu pada dia. Dengan rakan taulan dan jiran2, cakapnya cukup baik, senyumnya tak pernah lekang. Pendek kata, orang akan kata dia orang yang baik. Tapi dengan kawan abah tadi, bercakapnya macam ambil syaray saja, tinggi suara perkara biasa, etc.

Apa penyelesaiannya??

Pada abah, kalau betul terasa hati, bagitahu pada orang terbabit. Kena terbuka. Untuk sesetengah orang, mungkin susah, tapi itu cara paling baik abah rasa. Harap2 dengan kita cerita tentang perasaan kita, dia boleh faham, dan terima, dan perbaiki, supaya perhubungan akan jadi baik, atau lebih baik. Tetapi kalau dia tidak berubah juga, kita kena terima hakikat bahawa dia adalah dia. Dan itulah ketikanya kena tanya diri kita juga, boleh ke kita tolerate dgn sikap dan keadaan macam itu. Kalau boleh, then, tidak perlulah sentiasa berjauh hati sekiranya dia macam itu juga. Dan kalau tak boleh nak tolerate, carilah satu alternatif yang dirasakan baik. Sebab dalam hidup ini walaupun memang perlu difikirkan hati dan perasaan orang, jangan pula sering mengorbankan hati dan perasaan sendiri.

Dan satu ingatan untuk anda, dan abah juga, sekiranya berdepan dengan cerita macam itu, samada kita yang jauh hati, ataupun kita yang buat orang jauh hati, carilah satu jalan penyelesaian yang baik untuk kedua-dua pihak. InsyaAllah, berkat keinginan, dan kesungguhan kita untuk menjalani hidup yang lebih baik, sementara kita masih bernyawa ini, Allah akan bantu kita perbaiki diri dan keadaan.

1 comment:

bang long said...

Abahmuizz, baik sangat saranan di perenggan akhir tu...samaada kita jauh hati ke or orang yg jauh hati ke, eloklah cari jalan penyelesaian yang baik untuk kedua dua pihak...kalau kedua dua berdegil habis lah nanti sebab sudah tiada lagi hati masing2...hidup ni kena lah macam tu rasanya, apa omputih kata give & take hehehe