Friday, June 30, 2006

Cerita tentang kisah di media...

Hari ni tak banyak yang abah nak mengepek, cuma nak komen tentang cerita2 dalam akhbar kebelakangan ni.

Kisah pertama tentang Dr. Mahathir yang kebelakangan ini agak lantang juga mengomen tentang kerajaan sekarang. Dan abah perhatikan, ramai juga yang menyokong apa yang dikomen. Tak tahulah menyokong sebab ikhlas menyokong, atau sekadar menangguk diair keruh, atau memang sokong tapi tak tahu apa-apa. Orang kata ya dia kata ya, orang kata tak dia kata tak.

Pada abah la secara peribadi, perbuatan Dr. M yg dapat liputan meluas media, pasti akan menjejaskan imej kerajaan Malaysia sekarang dimata negara lain. Memang la kita tidak seteruk Timor Leste, tapi kalau dia berterusan bising macam itu, susah la. Cakap sekali sudah la, tak perlu nak beria-ia menegakkan pandangannya. Abah setuju dengan pandangan Anwar Ibrahim yang mengatakan bahawa Dr.M berbuat begitu atas sebab kepentingan peribadinya. Bukan sebab kepentingan rakyat atau Malaysia. Kalau betul Dr. M ikhlas buat untuk kebaikan rakyat, dia tidak akan bising yang melampau, komen itu dan ini. Zaman dia pun banyak benda yang orang komen, tapi tak pulak dibesar2kan. Teringatkan zaman Anwar Ibrahim dipecat hari tu pun dah buat abah tak berkenan dengan sikap Dr. M yang satu nih, apatah lagi bila dok dengar cerita2 tentang Proton dan GLC2 lain. Kebanyakan ceritanya memang menyakitkan hati.

Ok, tutup bab Dr. M.

Kisah kedua tentang Siti Nurhaliza(Siti lagi). Hehe, maaflah, abah nak komen juga tentang Siti. Heboh satu Malaya cerita tentang Siti Nurhaliza nak kahwin, baik akhbar, tv, radio, majalah2 murahan, semualah. Dan Siti pulak cuma berdiam diri saja. Hehe. Abah pelik la. Apa sangat la kisah Siti nak kahwin tu? Siapa sangat la Siti tu, sampai hal dia nak kawin pun mesti kecoh satu Malaya? Biarlah dia nak kahwin dengan sapa, dan bila. Itu hak dia. Dia pun manusia juga. Sampai masa dia kahwin, semua orang akan tahulah nanti. Tak payah nak kecoh2 sebab nak lariskan jualan akhbar atau majalah. Itu semua cerita sampah yang tak perlu nak ditulis panjang2 dalam akhbar atau diulas dalam berita TV. Itu baru Siti berdiam diri, bayangkan kalau Siti bagi komen dan beritahu sesuatu, abah takkan rasa reporter ni akan diam saja, confirm akan heboh lagi dengan pelbagai persoalan lain. Sekadar nak lalaikan bangsa Malaysia yang memang dah lali dan lalok sikit skrg nih dengan kisah2 picisan macam itu.

Dan semalam tertengok cerita Dunia Baru (ke apa ntah) kat TV3. Aduhaiiiii, kenapalah cerita macam itu ditayangkan kat TV. Kisah tentang budak universiti, tapi sepanjang abah tengok semalam, balik2 cerita cinta sesama pelajar, ko minat aku, aku suka dia. Belum cerita tentang pakaian pelajar yang mengalahkan penari kelab malam agaknya. Memang la orang akan kata itu realiti kehidupan sekarang, tapi kenapa nak ditonjolkan dalam TV sampai tahap macam itu. Megah sangat ke kita dengan budak2 melayu yang melakonkan watak pelajar universiti, yang pada abah, tak layak masuk universiti pun. Percakapan, rupa, agenda mereka seolah2 macam hidup ni sekadar hari ini dan esok saja.

Tapi itulah kan, dah penonton suka cerita2 macam itu, TV nak buat macamana. Tayang cerita2 serius kang, orang tak tengok. So, baik tayang cerita yang orang suka tengok, walaupun cerita tu memang 'insulting' minda orang-orang yang menonton, cuma mereka tak sedar.

Hehehe, oklah, banyak lak berleter pagi Jumaat nih. Abah pun banyak kerja nak disiapkan. Nanti kalau ada masa, abah berleter lagi dalam diari Internet abah ni.

1 comment:

PB said...

wah...serius nyer abah pagi pagi jumaat nie...

tapi dlm bab siti tu, PB setuju dgn abah. Kenapalah nak bising atau kepo ttg pilihan siti tu. Kalau dah jodoh dia , dia tetap akan kawin. Dan sebagai peminat (sorry PB tak minat sgt Siti), doakan jelah agar dia bahagia dan PALING penting biar jodoh dia berkekalan hinggan ke hujung usia. Jgn jadi macam Era dan Yusri...wedding of the year, tapi.....?????