Monday, June 05, 2006

Cerita tentang rezeki dan takdir...

Hari Sabtu hari tu, abah ada hari Keluarga di Taman Wetland Putrajaya. Walaupun hari keluarga, tapi abah pergi sorang saja, sebab Ummi ada bowling company buat di 1-Utama. Dan Muizz, dengar je 1-Utama, terus nak ikut ummi. Dan tak larat la juga nak menjawab soalan kawan2 ofis "Mana family?". Hehe, tapi tak salah pun depa tanya, sebab nama lagi family day. OK juga Taman Wetland tu, itu ka pertama kali abah sampai situ. InsyaAllah, kalau berkesempatan, abah nak bawak juga Ummi dan Muizz ke situ naik bot nanti. Balik dari Wetland, abah kerumah keluarga angkat abah diKajang. Lepas mandi, sembahyang, dan makan, abah telan panadol, terus terlelap sampai petang. Entah kenapa rasa macam tak larat je petang tu. Lepas maghrib, baru abah balik Sungai Buloh.

Dan semalam, abah ada bengkel di Serdang. Tahan jugalah sampai pukul 1, cuma yg tak tahan, pukul 7.30 dah kena keluar rumah. Lepas bengkel, abah ke rumah rakan baru abah di Semenyih. Sebabnya: dia nak belanja abah makan nasi ayam. Hehehe. Abah ok je la, walaupun abah tak sangka jalan ke Semenyih akan jem. Itulah kali pertama abah jejak kaki ke Semenyih. Lepas makan, abah lepak kat rumah dia, dan kebetulan masa abah nak balik, adik kepada kawan abah tadi sampai ke rumah tu. Borak punya borak, rupanya junior abah masa matrik dulu. Tapi kami tak kenal pun masa dulu, biasalakan, abah ni manusia yg orang susah nak kenal, sebab suka duduk bawah tempurung. Hehe.

Seronok jugalah bersembang ngan junior satu tempat belajar ni. Dan dalam borak2 tu keluar juga la isu tentang rezeki dan takdir masing2. Yelah, bila dah keluar U ni, dan sesekali jumpa, nak gak tahu apa yang jadi kat depa semua. Kerja apa, duduk mana, anak dah berapa, etc. etc. Dari situlah abah dapat cerita tentang kawan2 yang dah cukup berjaya dalam karier, orang besar situ, orang besar sini, pegawai itu, pegawai ini. Hehe, abah pun orang besar juga - besar perut. Ekekekeke. Dan ada ramai juga yang berjaya dalam karier tu, adalah kawan2 yang agak sederhana masa belajar dulu. Yang excellent masa degree dulu pun, ada yang biasa2 saja kerjayanya.

Itu yang kami simpulkan, itu semua rezeki dan takdir hidup masing2. Cemerlang atau tidak masa belajar bukan kayu pengukur sangat akan kejayaan masa hadapan. Tapi itu bukan bermakna tak perlu nak usaha untuk cemerlang. Cuma jangan jadikan kecemerlangan masa belajar itu jaminan untuk kerjaya yang cemerlang, walaupun pada hakikatnya, ramai yg cemerlang ini yang bagus juga dalam kariernya. Tapi faktor rezeki dan takdir ni lebih kuat.

Apa-apapun, abah bersyukur dengan keadaan abah hari ini, walaupun masih belum berpuashati. InsyaAllah, kalau dilapangkan masa, dan dimudahkan Allah, abah nak juga ubah sedikit kehidupan abah sekarang ini, kepada kehidupan yang lebih baik pada masa hadapan, baik kehidupan untuk dunia, dan juga kehidupan untuk akhirat. Anda doakanlah abah. :-)

4 comments:

Bang Long said...

abahmuizz...cerita rezeki & takdir ...itulah yg membuatkan HIDUP & KEHIDUPAN kita manusia lebih bermakna...sehat & sakit...senang & susah...suka & duka...kawin & cerai...dah banyak lagi kalau nak dikupas satu persatu...hakikatnya manusia jarang bersyukur melainkan bila ditimpa musibah...wallahualam

~comei~ said...

anim doakan abah berjaya dunia akhirat.. aminn..

Najma said...

syukurlah dengan segala apa yang dikurniakannya...
Sesungguhnya Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo'a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir..Surah Al-Baqarah Ayat 286.

crimsonskye said...

Pengakhirannya kena kembalikan semuanya kepada Allah juga...