Tuesday, May 23, 2006

Cerita tentang Kuching...

Hari Sabtu lepas, abah terbang ke Kuching. Abah cuma pergi sorang saja, sebab ada kerja sikit pada hari Ahad, dan kebetulan Muizz tidak sihat. Ummi dan Muizz hantar abah ke airport, lepas kami pergi ke Nilai 3 sekejap pada pagi tu.

Ini kali kedua abah ke Kuching, kali pertama pada 2003 hari tu bersama Ummi dan Muizz. Banyak jugalah perubahan yang abah tengok berlaku di Kuching. Banyak kawasan dan bangunan-bangunan baru dibina dan banyak juga yang masih dalam pembinaan. Kebetulan masa abah pergi tu, hari pilihanraya. Nampak happening sikit la.

Abah tak sempat berjalan sangatpun, cuma sempat jalan2 cari makan, which at last, makan di fast food restaurant juga. Sugar Bun la, apa lagi. Itu je yg abah cari kalau ke Sarawak.

Hari Ahad abah kerja the whole day, cuma petang tu ada kawan satu bengkel dengan abah bawak abah pergi cari ikan terubuk masin di Satok. Beli jugalah beberapa ekor. Hehe, untuk bang long sikit, untuk abiumar sikit, dan untuk abah makan sikit. Kebetulan gaji tak masuk lagi masa tu, so, takleh beli banyak. Hehehe.

Hari Senin, abah berkejar2 juga ke airport, sebab satu pagi habiskan masa cari kedai yg jual Laksa Sarawak. Last2 tak makan pun sebab abah sikit skeptikal dengan kedainya. Kedai cina, tapi menurut depa yang jual tu Islam. hehe, tapi sebab abah dah was-was kan, so, last2 balik makan pagi di hotel saja la.

Makan punya makan, oh, sebelum tu, makanan pagi di Hilton boleh tahan juga, walaupun abah tak makan banyak. Satu yg sedap: muffin. Hehe. Sekali sedar masa dah lambat, cepat2 abah naik bilik gi ambik beg dan check out. Dan sebab kalut itulah, charger HP abah tertinggal. Aduihhhh.... Sampai diairport, abah cuak lagi, sebabnya dah la sampai lambat, sakit perut lak tetiba. Hahahaha.

Nak tahu apa sambungan, nanti petang abah sambung. Sebab abah nak gi melawat jenazah ibu ofismate abah yg meninggal malam semalam. Sambung karang.

Sambungan...

Takde apa cerita sangat pun, cuma beberapa perkara:-

1. Jalanraya dibandaraya Kuching tidak setaraf dengan gelaran bandaraya. Abah bukan nak menghina, tidak. Cuma sikit pelik, sebab sebuah bandaraya punya sistem jalan yg tidak sebaik bandaraya lain. Di Kelantan pun abah rasa, jalan rayanya lebih elok. Tanah luas, tapi jalannya semua satu lorong, dan menurut pemandu teksi disana, kesesakan trafik berlaku hampir setiap hari.

2. Masa balik ke KL, abah naik Airbus A330, besar juga. Mula tu seronok la dapat naik flight besar, tapi yg tak seronoknya bila part menunggu untuk masuk dan keluar pesawat. Lama. Tunggu bagasi pun lama. Sebabnya, ramai sangat penumpang. Tapi yg abah tertarik dalam flight itu ialah bila abah pertama kalinya mendengar Kapten kapal memberi salam pada penumpang. Alhamdulillah. Sebelum ni abah tak pernah dengar lagi ucapan salam dari kapten atau ketua krew kabin. Kapten itu juga kata, "Kita akan mendarat diKL, pada ...., insyaAllah." Abah tak kenal Kapten kapal itu siapa, tapi abah bangga dengan dia. Dan sebelum keluar dari perut kapal, sempat juga abah dengar kapten tu ucapkan terima kasih kepada semua anak kapal atas kerjasama mereka, dan dia sempat juga ucapkan selamat bertemu lagi pada semua anak kapal, walaupun selepas MSS nanti. Hehe, ketua macam inilah yang kita hendak. Berkuasa, tapi masih menghormati orang bawah.

Semalam abah menziarah jenazah ibu pada ofismate abah. Arwah meninggal kerana barah, dan abah agak sedih mendengarkan cerita ofismate tersebut, yang barah arwah ibunya hanya dikesan bila dah diperingkat serius. Selepas itu, pihak hospital saling menyalahkan satu sama lain kerana gagal mengesan penyakit tersebut diperingkat awal. Abah rasa hospital di Malaysia dah maju, tapi itulah, sebetulnya maju hanya dari segi kepakaran dan peralatan, dari segi mentaliti pekerja, masih tetap sama. Datang kerja kerana duit gaji bulan2 semata-mata. Niat untuk membantu sesama manusia itu macam dah luput je dari hati pekerja2 hospital ni. Ramai yg bagus, tapi ramai juga yang tidak. Sebab itu ada doktor dan nurse boleh tengking-tengking pesakit, dan ada doktor boleh cakap, "Cucu makcik ni bodoh", pada seorang nenek yang cucunya menghidapi Down Syndrome.

3 comments:

Anonymous said...

abahmuizz, terima kaseh yam leaf ...terubok masin... goreng je sodap tu. Di Kucing memang biasa org melayu makan dikedai kepunyaan org cina ... muhibbah malaysian hehe

abiumar said...

Terima kasih juga dari abi sekeluarga atas ingatan abah... mesti ummi suka sangat. Dia memang peminat ikan masin tak kira ikan apapun...

Abi tak suka sangat ikan masin..

Tq

Anonymous said...

abahmuizz, terimakaseh banyak2 kerana menghantar ikan terobok masin sarawak semalam...nanti bang long balas apa yg patut hehe