Monday, May 15, 2006

Cerita tentang transkripsi...

Ini perbualan hari Khamis lepas dengan Yun.

Yun: "Ko dah dengar ke Transkripsi?"

Abah: "Transkripsi? Abende tuh?"

Yun: "Ler, ko nih, Album baru Siti la"

Abah: "Oh, ya ke! Belum"

Dan 10 minit lepas tu, abah dah boleh dengar lagu2 album baru siti.

Dan Siti, seperti biasalah, tidak pernah gagal berikan yang terbaik untuk peminatnya. Abah secara peribadi rasa ini adalah album yang baik. Banyak lagu-lagu yang abah dan ummi suka dari album ini, cumanya bila dah dengar banyak kali. Sekali dengar, tak rasa best, bila 2,3 kali dengar, baru rasa lagu tu best.

Transkripsi - Menurut DBP, transkripsi ialah:-
1. (penyediaan) skrip atau teks yang penuh atau lengkap berdasarkan catatan-catatan trengkas dll atau daripada rakaman ucapan dll; 2. penukaran bahan bertulis drpd sesuatu bentuk ke dlm bentuk lain (mis yang menggunakan sistem fonetik, huruf dlm abjad lain, dll);

2. mentranskripsikan membuat (menyediakan) transkripsi (sesuatu).

Ini abah letak dua lagu yang abah suka dengar. Ini cuma promo saja, sebab Siti marah betul dengan hal2 MP3 dan cetak rompak ni, walaupun dah jadi jutawan. So, kalau nak semua lagu-lagu siti dari album baru, belilah CD original. Itu kata Siti, kata abah...[anda faham2 sajalah]. Hehehe. Tapi berbaloi la kalau anda nak beli, abah tak tipu. Kalau beli album-album Hijjaz lagi berbaloi, hehehe.








Semalam balik dari Paka, abah sampai Sungai Buloh dalam pukul 7 ptg. Tapi abah kena habiskan kerja abah yang belum siap lagi tu. Sambil buat kerja, sambil tengok Astro Ria, cerita Rashid Sibir yang ditayang khas untuk Hari Ibu, tapi abah lupa lak tajuk dia. Cerita yang simple, tapi air mata abah gugur banyak kali juga semalam. Mahu tak gugur, abah sensitif betul kisah2 anak2 dan mak ayah ni. Hehehe, nasib baik Ummi kat dalam bilik masa tu, so, takdelah segan sangat kan. :-)

8 comments:

~comei~ said...

rasanya lagu siti mmg sumer cam tu. dgr dua tiga kali baru best.

abah.. napa lagu siti tersekat2 ni?

YuN said...

cerita rashid sibir...ada jalil hamid sbg ayah yg garang, tp tetap sayangkan anak. Zulhuzaimi...takyah komen...dia pelapis baru yg bagus hasil drp ASK. Eman Manan...no comment gak. Last2, penyudah yg common dlm drama Rashid Sibir. Satu lagi kesukaan aku ler...rashid sibir pandai pilih lagu tema utk drama2 nya...semuanya sedap2 dan mengembalikan nostalgia...

Faizah said...

jiwang abah nih .. hehe

zamdee said...

siti ker?? arghhhhhhhhhh, tidakkkkkkkk..

Abah Mui'zz said...

Hehe, jiwang tu tidak la Faizah. Tapi memang abah suka pun dengan lagu-lagu Siti, walaupun abah takde la berminat sangat tentang empunya suara tu. Abah bukan pakar muzik, tapi abah fikir, vokal dan lagu2 siti sedap didengar.

Zamdee, apa yg tidakkkk tuh? Agaknya selera telinga abah tak sama dengan Zamdee tuh.

crimsonskye said...

Sekeras Kerikil ke tajuk drama tu abah?

Abah Mui'zz said...

Abah tak sure la crimsonskye. Abah rasa bukan, sebab tajuknya ada 4 patah perkataan juga rasanya.

Tapi kisahnya lebih kurang macam sekeras kerikil la. Kisah antara mak ayah dan anak2.

jiwakitamerdeka said...

malu lah letak foto bini orang...