Friday, May 26, 2006

Cerita tentang kahwin misyar...

Sehari dua ni panas juga suratkhabar dengan isu kahwin misyar. Mula2 abah dengar, abah ingat Misha awek abah tu nak kawin, rupanya kahwin misyar - perkahwinan antara perempuan yg berkemampuan dari segi harta dengan lelaki yang kurang mampu dari segi harta, bagi memenuhi tuntutan batin.

Ramai betul nampaknya yang menentang. Hehe, dan abah respek la pendirian dan pendapat mereka atas penentangan yang ditunjukkan. Tapi bak kata Prof Mahmood Zuhdi, kalau masyarakat boleh beri sikit ruang untuk satu idea baru dibincangkan, sebelum di'terajang' awal-awal, abah rasa betul juga.

Abah tak tahu nak komen banyak, sebabnya abah tak baca atau dengar lagi satu istilah dan penerangan tepat tentang kahwin misyar ni. Ideanya bagus, cuma kena dijelaskan lagi akan perlaksanaannya. Ramai yg menentang sebab tak faham sangat apa konsep sebenar kahwin misyar ini.

Abah belum menyokong atau menentang idea ini, tapi secara dasar, abah rasa bagus juga dibincangkan akan idea ini.

Yang menentang mungkin yang tak mahu la kan, tapi kalau ada mereka yang betul2 memerlukan, abah rasa tak sepatutnya jadi satu isu. Asalkan wujud persetujuan kedua2 belah pihak.

Ini bukan soal menjatuhkan maruah wanita, tapi kalau dipandang lebih pada membantu wanita, dan lelaki juga, abah rasa tak jadi satu masalah.

Apapun, abah tunggu juga apa hasil perbincangan yang sedang dibuat tentang isu itu, dan abah nak tengok apa hasilnya. Hehehe, isu menarik pada abah ni. hahaha. Jangan fikir bukan-bukan ya!

No comments: