Thursday, May 11, 2006

Cerita tentang kawan..dan rupa...

Dua tiga hari kebelakangan ini, abah dapat kenal seorang kawan baru. Camna kenal? Abah kenal sebab dia tersilap hantar emel. Dia nak hantar kat kawan dia, tapi tersilap tulis alamat emel abah. Abah balas je la, bagitahu yang dia silap. Memang itupun abah selalu buat bila orang silap hantar emel, sebab abah fikir, kesian org yang sepatutnya terima emel tu tapi tak terima, hanya kerana pengirim tersilap hantar kepada orang lain. Kalau orang tu jenis kawan yg tak fikir negatif tentang kawan, ok la, tapi yang jenis suka berprasangka pada kawan, tak ke susah. Yang si pengirim fikir, "Mana mamat ni tak balas2 emel aku". Yang si penerima sepatutnya pulak fikir, "Kenapa dia tak emel kat aku dah, dah lupa ke dia? Sibuk sangat ke? Kan ke dia dah janji nak emel kat aku".

Dan bercakap tentang kawan yang berfikiran negatif pada kawan ni, abah rasa semua orang ada melalui pengalaman kenal orang2 macam ini. Bukan la nak kata dia tu jenis berprasangka, tapi jenis dok fikir benda yang negatif. Bila kita lama tak call, dia fikir kita dah lupakan dia dan tak mahu berkawan lagi. Bila kita tersilap cakap, dia kata kita mengata atau menyindir dia. Bila kita berjauh hati, dikatanya kita marah dia. Bila kita takde mood nak bercakap dengan dia, dia kata kita dah boring dgn dia, dan dah ada kawan lain, etc. etc.

Dan itu belum lagi kalau jenis kawan yang suka dengar cerita orang lain, dan fikir yang bukan-bukan. Yang ini lagi bahaya. Bukan setakat kawan sajalah, suami isteri pun akan berperang besar bila salah seorang tu jenis suka dengar dan percaya cakap orang. Bukan la kata tak boleh dengar, tapi kena dengar dan nilaikan, dan pastikan kesahihannya, baru boleh buat kesimpulan atau tanggapan. Sebab cakap2 orang ni banyak yang tak betulnya. Kadang memang betul, tapi ditambah2 pulak ceritanya. Tengok isteri kawan keluar makan dengan kawan-kawan lelaki, direportnya kat si suami kata "aku nampak bini ko keluar makan dengan lelaki lah", padahal si isteri tu keluar makan beramai-ramai dengan kawan ofis, dan memang kebetulan ada kawan sekerja lelaki. Tak ke naya kalau suami jenis dengar je cakap kawan, tanpa selidiki dulu.

Abah penat dah sebenarnya dengan cerita kawan/sedara yang lebih percaya dengan cakap orang dari bertanya dan selidik dengan kita sendiri. Kalau setakat dengar saja tak apa, ini takde usul periksa, marah kita, merajuk dengan kita, tak nak tegur kita, etc. etc.

Kalau kita jenis yg senang percaya cakap orang, cuba2lah untuk menilai dan selidik dulu lain kali.

Kalau kita ni jenis suka menyampaikan cerita pada kawan, pastikanlah cerita kita itu fakta yang betul dan sahih, bukan cerita yang kita dengar dari orang lain, bukan cerita yang kita 'rasa', dan jauh sekali cerita yang tidak sahih.

Kalau benda positif nak diceritakan, ceritalah apa pun, tapi kalau benda negatif, fikirlah dua tiga kali sebelum beritahu kawan. Kita tak tahu kadang tu apa kesan dari cerita yang kita sampaikan. Macam baru2 ni abah dapat emel tentang kisah cerai Noraniza Idris. Abah tak pasti ceritanya sahih atau tidak, dan abah tidak berani nak bagi atau cerita pada orang lain, sebab kalau abah ceritakan atau forwardkan emel tu pada orang lain, dan kisah yang ditulis tu fitnah, nauzubillah, besarnya dosa abah. Menyebarkan cerita yang tidak betul tentang orang lain.

Berbalik pada kawan Internet yang baru abah kenal tu, lepas kes tersilap emel tu, kami berbalas2 emel juga. Dan terkeluarlah cerita tentang tidak ketemu jodoh kerana rupa tidak elok. Hehehe, abah biasa la kan, ada je benda nak dingepekkan. Abah cakap la kat kawan tu, jangan sesekali jadikan rupa kita atau rupa orang lain sebagai penyebab kita bertemu atau tidak bertemu jodoh. Sebab rupa itu kurniaan Allah yang unik untuk setiap orang. Tidak ada istilah rupa hodoh, buruk dan sebagainya. Mungkin kita tidak sehensem atau secantik orang lain, tapi rupa kita tetap rupa manusia, yang merupakan makhluk ciptaan Allah yang sangat cantik.

Dan bercakap tentang rupa ni, pagi tadi terdengar lagu Siti Nurhaliza dalam kereta. Antara liriknya, "Kalaulah rupa taruhan jiwa dik, pudar sedikit berpaling hati...", dan abah setuju sangat dengan apa yang penulis lirik tu kata.

2 comments:

Umar Faruqi said...

Assalamualaikum...

Lawa ni subjektif... macam aku pandang ko lawa... orang lain pandang biasa je... ko tu contoh je bukan abah tahu. Jangan perasan. Hehe

Lagfipun ramai yang kawinpun bukan sebab lawa... kita tertarik dengan sesuatu yang ada pada dia yang tak ada pada orang lain... agaknya ler,,, pepandai plak abi...

Cuti tak balik kampong ker...

Abah Mui'zz said...

Memang abi, itu abah kata, benda subjektif. Tapi jadi susah bila ada juga yang pandang rupa. Nak isteri yg cantik-cantik, suami yang hensem-hensem. Ini realiti abah rasa. Walaupun kita deny benda itu, tapi yang berlakunya itu.

Malam ini atau awal pagi esok, abah balik ke Terengganu kejap kot abi, ada hal sikit dikampung. Tapi balik kejap je.