Saturday, April 22, 2006

Cerita tentang marah...

Tetiba je nak bercerita tentang marah. Bukan tetiba pun, tapi sebab abah baru terbaca satu artikel disatu majalah yang berceritakan tentang marah. Hmmm, menarik bunyinya, sebab itulah abah baca artikel tu sampai habis. Bukan apa, sebab sekarang ni ramai betul orang pemarah, termasuklah abah. Hehe, abah tak tipu, abah ni kalau tak kena gaya, senang sangat nak marah, tapi sekejap saja la. Abah boleh cool balik tak sampai setengah jam pun. Dan bila dah cool tu, mulalah terfikir betapa bodohnya abah sebab marah.

Dan untuk anda yang seangkatan dengan abah (harap-harapnya tak la kan!), ini adalah sinopsis dari artikel yg abah baca, yang ingin abah kongsi dengan anda semua.

Tulis Fouziah Amir dalam artikel bertajuk Padamkan Api Amarahmu di Majalah Nur keluaran September 2004;

Punca Kemarahan:

1. Salah faham - suami marah isteri yang tidak memasak dan beli makanan siap dikedai, hanya kerana suami tidak tahu gas telah habis, dan tidak pernah bertanya kenapa isteri tidak memasak.

2. Masalah kewangan - orang boleh marah jika tidak cukup wang untuk membeli barang keperluan dan kehendaknya. Wang hasil titik peluh juga kalau dicuri, akan menimbulkan kemarahan juga, sementelah lagi jika syarikat berjanji bagi bonus 2 bulan, yg akhirnya cuma bagi 1 bulan.

3. Tidak sependapat - kita juga boleh jadi marah sekiranya pendapat kita bertentangan dengan orang lain ataupun orang lain memperlekehkan pandangan kita.

4. Ditimpa penyakit

5. Hak dirampas - pakaian, wiper kereta(macam biasa dengar je, hehe), pangkat atau suami yang dicuri/dirampas orang lain juga akan menimbulkan kemarahan.

6. Gagal mencapai impian - anak gagal dalam peperiksaan, harga saham jatuh merudum, rumah yang dibeli terbengkalai, gagal dalam rumahtangga kadang2 menyumbang kepada rasa marah dalam diri manusia.

Bagaimana nak atasi marah?

1. Terima sesuatu yang berlaku sebagai takdir Allah dan ucapkanlah "Inna lillahi wainna ilaihi rajiun".

2. Banyakkan berdiam diri dan banyakkan membaca "a'uzubillahiminas syaitanirrajim".

3. Ambil wuduk. Bawa bertenang, duduk dan santaikan diri buat sementara.
Abu Hurairah dan Said Al-Magburi mengisahkan ada seorang lelaki memarahi Abu Bakar r.a. Ketika itu Rasulullah s.a.w duduk disebelahnya. Rasulullah s.a.w dan Abu Bakar hanya mendiam diri. Oleh kerana orang itu bersikap melampau dengan mengeluarkan kata-kata kesat, lalu Abu Bakar membalas makian orang tadi. Tiba-tiba Rasulullah s.a.w bangun dan meninggalkan tempat duduknya. Abu Bakar merasa hairan dan terus mengikuti Rasulullah s.a.w dan bertanya, " Ya Rasulullah, dia memaki saya dan engkau pula diam. Ketika saya menjawab maki hamun itu, tiba-tiba Tuan bangun dan meninggalkan saya." Rasulullah s.a.w menjawab, "Sesungguhnya malaikat mengembalikan semua makian orang itu kepadanya ketika engkau diam, tetapi ketika engkau membalas makian itu, maka malaikat pergi dan syaitan pula masuk dan saya tidak suka duduk bersama syaitan". Baginda kemudian berkata lagi, "Allah akan memuliakan hambaNya ketika sedang dianiaya lalu memberikan kemaafan sambil mengharapkan keredhaan Allah."


4. Latih diri berakhlak mulia seperti sabar, lemah lembut dan pemaaf.

5. Selalu bermohon kepada Allah agar dilindungi dari syaitan. Allah SWT berfirman, "Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan daripada syaitan, maka mintalah perlindungan kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." (Surah al-A'raf:200)

Sebab marah itu jugalah agaknya banyak betul kes bunuh sekarang ini, hinggakan naik takut nak tengok berita, apatah lagi 999. Sana bunuh sini bunuh. Mudah sungguh manusia nak mengambil nyawa manusia lain yang nyatanya hakmilik Allah sahaja. Pernah abah tengok dua orang driver kereta berhentikan kereta tengah kesesakan trafik, dan bertumbuk diatas jalan raya. Melayu pulak tu. Semuanya gara-gara tak boleh nak kawal rasa marah. Harap2 kita semua tak akan jadi macam itu la nanti, ya?

Lusa abah dah nak balik Sungai Buloh. Hehe, seronoknya, dapat jumpa semula Ummi dan Muizz. Dan kalau tidak ada aral melintang, 4 Mei nanti, abah akan datang semula ke Sandakan ini, tapi kali ini, bersama-sama Ummi dan Muizz. Dah lama sangat abah tak bawak sikecik kesayangan abah tu naik kapalterbang. Kebetulan AirAsia ada harga murah, merasalah kami naik kapalterbang dengan belanja sendiri. hehehe...


3 comments:

YuN said...

topik pagi era hari ni pun tentang marah. Semua orang boleh marah. Tapi kita perlu kawal kemarahan supaya tidak memudaratkan diri.

Kemarahan yg selalu terjadi:
- pada isteri
- ketika di jalan raya
- pada mgmt company
- pada kengkawan yg suka cari pasal

Bang long said...

abahmuizz, harap sehat2 dsana, esok akan brjumpa la famili tersayang...amin!!

MARAH!!...pada semua...kalau marahkan nyamuk jgn le pulak kelambu dibakar...
tapi rasanye dah tak relevan peribahasa nih sb org dah xguna kelambu djaman nih...hehe

Umar Faruqi said...

Bila jumpa famili hilanglah marah kot... hehehe Selamat kembali. tapi abi pasti dari tulisan abah, memang orangnya cool.