Wednesday, April 05, 2006

Cerita tentang Sandakan II

Dah hampir 5 hari di Sandakan, abah tak pergi mana-mana lagi. Cuma 2 hari lepas pergi makan ikan bakar di satu kawasan kat Jalan Sim-sim. Sedaaaaap! Dan murah. Imagine makan ikan bakar 3 ekor sebesar tapak tangan abah, campur nasi dan sayur semua, baru RM18. Kat KL memang tak jumpa la makanan semurah ini. Kalau abah ada transport, agaknya hari-hari pegi makan kat gerai Aji di pasar kat jalan sim-sim tu.

Tapi sayang, abah takde kamera. Kalau ada, mesti abah ambik gambar ikan bakar tu, dan anda mesti kecur air liur tengok. Hehe. Dan sebab tak ada kamera tu jugalah, abah kena minta maaf pada PB, sebab abah tak boleh nak rakam keindahan Sandakan(pada mata abah), untuk dipaparkan pada blog abah ni. InsyaAllah, nanti kalau abah dah mampu beli kamera digital yg abah berkenan, akan abah datang lagi ke Sandakan ni, dan ambik gambar banyak-banyak.

Satu perkara yg menarik - orang Sandakan sangat peramah. Mana-mana orang yang abah jumpa, semuanya rajin menegur, atau paling tidakpun, akan senyum. Abah pun biasa la kan, dah orang senyum dan tegur, lagilah abah senyum dan tegur, kena la pulak yang senyum tu cun habis, hahaha. [Abah gurau je Ummi, jangan marah] Tapi betul, orang Sandakan hensem2 dan cantik2, tu yang abah tak boleh tak nak tunjuk keterasingan tu Imran. Bila berjalan kat bandar Sandakan yang nampak sikit buruk tu, abah memang ketara nampak macam orang luar. Sebabnya, dalam ramai2 orang yang hensem2, adalah sorang mamat tu yang tersangatlah tak hensemnya i.e abah la tu. Hehe, sorilah Man, abah memang ke'asing'an dalam duka la kat Sandakan nih. Tapi insyaAllah, mudah2an takde la berlaku apa2 yang tak abah ingini.

Hari bermula cukup awal, pukul 6 pagi tu dah macam pukul 8 kat KL. Abah pulak jenis pukul 12 baru tidur, so, bila bangun pukul 5.30 pagi tu, masa kerja selalu menguap la. Pukul 7 petang dah gelap gulita dah, bandar pun lengang habis. Bak kata kawan abah, "boleh tidur atas jalan, takde yang akan langgar".

Oklah, berhenti dulu cerita hal Sandakan, ini nak komen tentang seorang ahli parlimen Jasin Melaka yang semalam bagi komen yang buat abah terkejut monyet sikit. Apa tidak, dia boleh kata secara tak langsungnya, masalah polarisasi kaum sikit sebanyak disumbangkan oleh pembinaan surau-surau di sekolah2. Wah lau. Bayangkan ahli parlimen yang beragama Islam boleh salahkan surau2 di sekolah bila orang2 bukan Islam takut nak ke sekolah kebangsaan.

Abah tak tahu lah betul ke tidak sangkaan Datuk apakebendantah namanya, tapi setakat abah kenal kawan2 masa sekolah dulu yang memang lebai gila dengan agama kristiannya, pun tak pernah kata dia takut dengan surau.

Abah setuju kalau kerajaan nak rapatkan jurang polarisasi antara kaum ni, sebab pada abah, kaum apa pun, masih rakyat malaysia. Tapi kalau disalahkan surau itu, abah fikir, itu tidak patut. Kawan2 abah yang berbangsa Cina dan India pun ramai yang guna surau dan masjid untuk solat.

Nak bagi komen boleh, tapi fikir2lah sikit apa nak dikomen. Bukan salah surau, tapi kerajaan kena buat sesuatu untuk betulkan tanggapan orang2 bukan Islam tentang kewujudan surau disekolah, bukannya dengan hilangkan surau dari kawasan sekolah.

Entahlah, kadang sakit hati juga dengar orang2 politik ni bercakap. Yang jenis bagus tu ramai la, tapi yang jenis bercakap sedap mulut je ni yang payah. Menyesakkan jiwa orang yang dengar. Kalau tak rasa perlu komen, tak payah la komen, walaupun reporter pergi sorong mikrofon kat mulut.

Hehehe, berleter la pulak abah hari ni, maaf la ya, tak sedar!

5 comments:

Bang long said...

...seronok dgr cerita Sndkn, 1 hari sure nak kesana...

abahmuizz, petikan...kawan2 abah yg brbangsa Cina & India pun ramai yg guna surau & masjid untuk solat...bang long ingat sure mereka ni Islam kan.

ttng komen yg bukan2 dr YB ni biasalah abahmuizz...Hidup Islam Hadhari!!

Abah Mui'zz said...

Exactly bang long. Itulah si YB tuh, orang cakap ttg polarisasi kaum, bukan polarisasi agama. Dah tentu surau tu benda2 agama, bukan orang melayu je yang guna, cina dan india pun ramai guna surau untuk solat.

~comei~ said...

+ guna surau utk tido juga. hehe..

anim pernah g kk 2 thn lps masa ayah sakit + adik lelaki anim kawen. huu.. betullah kata abah ttg pagi dan mlm kat saner. tp yg ruginya.. anim tak smpt nak rasa ikan bakar yg murah dan fresh kat saner.

pasal gelang kristal tu kalau g saner bawaklaa member org sabah juga. mmg bleh dpt murah. tak sedarlaa memborong mutiara. balik nyesal lak beli bebyk. hehe

rindunya nak g kk..

YuN said...

tp menurut drebar teksi tetap den dulu...Gafor (0128104750. Abah, blh call dia. Baik orgnya), jgn pi area jalan buli sim sim...nanti ko kena buli sama itu pendatang tanpa ijin. Filipino laa...

Abah...memang ikan bakar pasar sim sim murah. Dan sedap. Nasik tu free tau. Ko tambah la banyak mana pun...nasik tetap free. Harga 18 nggit tu utk 3 ekor ikan. Ikan apa ek? Lupa laa...iswan tau. Abah, mintak tambah kuah ikan bakar tu. Free

crimsonskye said...

Baca entry pasal Sandakan ni buat saya tersenyum sendiri, especially part yang food murah dan pukul 7 dah lengang tu :) Dalam family, saya seorang je lagi yang tak pernah sampai lagi rumah ayah kat Sandakan tu. Nak datang sana belum ada kesempatan.

Mcm tulah kalau org cakap tak fikir dulu. Kita yang dengar sekali je pun dah nampak sangat karutnya.