Friday, January 20, 2006

Cerita tentang video...

Semalam abah dapat satu video pendek dari seorang rakan, dan pagi ini, abah dapat satu video lagi dari seorang rakan juga yang menetap di Miyazaki. Video yang pertama agak sinis, campur kelakar sikit-sikit. Video yang kedua, buat abah rasa cukup takut dan sedih.

Video yg pertama adalah sikit petikan dari rancangan talkshow Tanya Linda, isu perbincangannya "Hantu". Video yg ini sikit sebanyak memberitahu abah, "jangan sekali-kali kita rasa diri dah bagus". Hehe, anda mungkin tak faham kenapa abah cakap macam itu, tapi kalau anda nak tengok video tu, abah boleh bagi. Bukan dengan niat nak burukkan sesiapa, cuma harap2 kita boleh belajar sesuatu dari situ.

Video yang kedua, kisah tentang pengakuan seorang pelajar melayu Malaysia di US yang telah bertukar agama ke Kristian. Abah rasa cerita tentang dia ini telah lama berlegar2 diInternet, cuma kali ini abah baru dapat tengok videonya. Nauzubillah. Takut abah dengar kata-katanya, dan sedih abah dengan dirinya. Sedih kerana akal yang bagus yang Allah kurniakan pada dia digunakan untuk menentang Allah semula. Sedih juga kerana dia boleh bertukar agama hanya atas sebab2 yang berjuta-juta manusia lain pun alami - kemiskinan dan kesukaran hidup. Benarlah kata orang, bila kita rasa diri kita susah, kitalah orang yang paling susah dan malang sekali, seolah2 tidak ada orang lain yang lebih susah dari kita. Hanya sebab masa kecilnya susah, dia boleh tukar agama bila berpeluang ke US. Bayangkan orang2 kebuluran di Somalia, orang2 kesusahan di Pakistan dan tempat2 lain. Abah tak fikir mereka sanggup tukar agama, hanya sekadar kesusahan yang Allah timpakan sekadar untuk menguji itu.

Kalau betul la video yang abah tengok itu adalah video yang tulen, abah tak tahu la berapa ramai lagi orang2 seperti itu didunia ini, tapi abah rasa ramai. Semalam pun di Berita harian, abah terbaca kes seorang perempuan yg memohon menukar agama, tapi ditolak Mahkamah Tinggi.

Oklah, abah nak sambung kerja. Nak cerita ttg Muizz pun tiada perkembangan terbaru, cuma abah sikit risau bila tengok Muizz macam asyik sangat dengan Playhouse Disney, Disney Channel dan Cartoon Networknya. Abah suggest kat Ummi untuk keluarkan kad Astro dari decodernya. Ummi kata OK, dengan syarat, abah kena layan Muizz sampai dia tidur. Tolong dia buat homework, main dengan dia, dan tidurkan dia. :-) Yang tu berat sikit la abah nak buat, sebab abah jenis impatient kalau mengajar anak atau anak2 buah sendiri. Kalau anak orang lain, boleh pulak. Nantilah, abah akan slow2 cuba alihkan Muizz dari rancangan2 kartunnya.

Satu yang paling best skrg ni, Muizz suka sangat nak peluk abah. Dan alhamdulillah, bagus juga dia buat macam itu, sebab setiap kali abah peluk dia, abah rasa tenang, abah rasa lapang, dan yang penting, abah rasa yg abah sangat kasihkan Muizz. Masa peluk itulah masa untuk abah beri dia nasihat yang perlu, yang mana dia pun dah hafal apa yang abah selalu cakap: Ahmad kena jadi anak yang baik, Ahmad kena sekolah rajin2, belajar rajin2, nanti dah besar kena banyak tolong orang. Ahmad jangan suka marah2. Dengar cakap abah dgn Ummi. Nanti dah besar kena sembahyang, kena mengaji. Abah sayang sangat kat Ahmad... Dan dia suka menambah pesanan abah pada dia, yang selalunya: Nanti Ahmad dah besar ahmad boleh beli robot. Hehehe, abang...abang. Abah doakan moga abang faham apa yang abah cakap tiap kali abah peluk abang.

2 comments:

Am said...

Begitulah kehidupan ini abah, sedikit kesukaran kita dah mengeluh dan sanggup tukar ugama, zaman nabi dulu lagi teruk kesukaran yg mereka terima, bukan nak tukar ugama lagi kuat adalah, nampak sangat iman kita makin lama makin nipis.

Anak Am pula pasal kartun ini kurang sikit abah, tapi sibuk dengan mainannya, lagi satu anak Am memang payah peluk Am, asyik mama dia aja hehehe

Abah Mui'zz said...

Entahlah Am, kadang fikir2kan, takut juga. Macam2 benda dah jadi, semuanya pelik2. Harap2 kita akan tetap dipeliharaNya.

Nanti lelama dia akan peluk Am la. Bagi dia masa sikit. Muizz dulupun, abah yang mulakan, awal2 tu dia tak mahu juga, dah lama, dia ok je, kadang2 dia pulak yang lebih. :-)