Wednesday, November 05, 2008

Cerita tentang ralat mengada2

Sekadar nak berkongsi rasa hari ini. Abah mencari kawan baik abah, tapi dia offline hari ni. Maka tak dapatlah abah nak luahkan ralat hati pada dia. Sudahnya, abah luahkan disini. Itupun kalau ada yang nak baca. :-)

2 minggu lepas, ada seorang staf jabatan lain di syarikat abah, telefon abah, "En. R, kami perlukan bantuan En. R untuk laksanakan satu tugasan di Miri dan Kota Bharu." Balas abah, "Saya mungkin kena pergi ke Batu Pahat pada waktu tu, tapi sebab yang itu tak confirm lagi, maka boleh la. Saya setuju untuk ke Miri dan KB ni."

Dan kerana persetujuan abah itu, maka abah reserved 2 weekends abah untuk itu. Dan abah dah maklumkan pada Ummi, bahawa 2 weekends itu abah kena outstation. Ummi yang sudah faham akan rutin kerja abah, angguk saja. Dan abah juga telah tercakap pada kawan2 sepejabat yang baik dengan abah sewaktu makan tengahari yang abah akan ke dua tempat itu nanti.

Dan abah menunggu juga sebarang makluman tambahan dari staf itu. Dek kerana kesibukan, abah lupa untuk follow up dengan dia (yang sepatutnya dia followup dengan abah).

Penantian abah rupanya, hanya untuk diberitahu oleh kawan baik abah tadi, bahawa, "Saya kena pergi Miri dan KB la nanti."

Bila abah emelkan staf yang terlibat, katanya, "Saya ingat En R busy, so saya minta lah staf yang sorang lagi tu pergi, dan dia agree untuk pergi."

Aduhai, ralat sungguh rasa hati. Mungkin ini benda remeh. Memang remeh sangat pun. Entah kenapa abah betul2 terasa ralat. Ralat kerana abah setuju, dan abah menunggu. Tapi disebalik abah menunggu itu, mereka suruh orang lain pula yang pergi, hanya atas alasan "Saya ingat En R busy."

Tapi tak apalah, dia pun dah minta maaf. Dan abah pun dah maafkan dia. Abah pun dah beritahu supaya jangan buat macam itu lagi. Sebab bila abah dah setuju untuk berbuat sesuatu, abah akan usahakan untuk membuatnya, kecuali jika ada kes2 yang betul2 tak dapat abah elak. Dan abah juga beritahu dia, betapa perlunya abah dimaklumkan bila ada pertukaran rancangan macam itu. Bukan pada abah sajalah, pada sesiapa saja, bila terjadi kes2 pertukaran macam itu.

Sebab kalau abah diberitahu lebih awal, abah tak rasa abah akan ralat.

Hah, lega rasanya dapat luahkan kat sini.

Nak sambung kerja semula.

2 minggu lagi, abah akan ke UPSI untuk 3 minggu. Dan selepas itu, ke KK insyaAllah. Dan kesemuanya adalah untuk melaksanakan tugas. Bila la nak bawak keluarga bercuti hujung tahun ya? :-)

Semoga kita semua dalam rahmat dan kasih sayang Allah.

2 comments:

Anonymous said...

busynya cik...dah naik pangkat kot

Abah Mui'zz said...

Naik pangkat??? Anda doakan abah ya!