Wednesday, November 12, 2008

Cerita tentang Tuhan...

Malam tadi, sewaktu Muizz sedang menonton TV, dalam cerita tu, ada watak seorang Rahib (Nun). Muizz pun macam biasa la akan laju saja bertanya.

Muizz: Abah, itu orang yang baru balik dari Mekah ke?
Abah : Tak, itu rahib.
Muizz: Rahib tu apa abah?
Abah: Rahib tu orang perempuan yang mengajar dan mengajak orang-orang menganut agama kristian.
Muizz: Ohhh, dia bukan orang Islam la ya.
Abah: Bukan.

Dan pertanyaan dia terhenti disitu. Alhamdulillah. Risau juga abah sebenarnya takut Muizz bertanya lagi perkara2 yang agak sukar untuk abah jelaskan pada dia. Dan bercakap tentang ini, teringat pada emel yang abah terima bertajuk "Uncle sebelah buat apa tu Abah?".

Kalau anda baca emel tu, anda akan faham kenapa ibu bapa sekarang ini perlu bijak dalam menjawab persoalan anak2. Kerana soalan anak2 sekarang ini bukan soalan2 anak2 zaman abah kecik2 dulu. Kalau dulu, abah tak pernah tanya mak dan ayah tentang tuhan orang cina dan india. Mungkin sebab abah hidup dalam persekitaran melayu sepenuhnya. Tapi zaman sekarang, anak2 abah, anak2 anda semua membesar dalam keadaan sekitaran yang bercampur gaul bangsanya, dan agamanya.

Maka untuk menjawab persoalan, "Apa orang india buat kat Batu Caves tu abah?", kita perlu bijak. Bijak supaya jawapan kita itu betul, dan juga supaya dia tidak keliru akan soal agama ini, dan bijak supaya dia faham akan konsep, tiada Tuhan melainkan Allah.

Dan pengalaman mendengar sendiri jawapan dari kawan2 abah berkenaan ini, abah kadang2 jadi risau. Risau sebab abah rasa ramai antara kita masih tidak mampu menjelaskan soal "tiada Tuhan selain Allah" itu. Mungkin kita faham akan hakikatnya, tapi bila penjelasan kita kabur2, abah bimbang anak2 kita akan keliru. Kalau kekeliruan mereka diluahkan, baguslah. Tapi kalau dipendam, dan mereka pegang itu sebagai keyakinan mereka, haru kita.

Anda tentu nak tahu apa abah jawab bila Muizz tanya, "Apa orang india tu buat kat Batu Caves abah?", kan?

Dan ini jawapan abah.

Abang, orang yg pergi Batu caves tu orang-orang Hindu. Bukan semestinya India. Sebab orang India ramai yang sembah Allah macam kita. Ramai orang2 India yang agamanya Islam macam kita. Orang Hindu yang pergi Batu caves tu, diaorang pergi sana untuk sembah patung. Diorang buat macam tu sebab diaorang ingat patung tu Tuhan, padahal patung tu bukan Tuhan. Tuhan tu cuma Allah saja.

Abah rasa abah dah beri jawapan yang terbaik yang abah mampu, supaya dia faham. Sesuai dengan umurnya. Nanti kalau dia dah lebih pandai nanti, akan abah ceritakan yang lain pula. Tapi abah nak tahu juga pendapat anda, kalaulah anak2 atau anak2 buah anda bertanya pasal Tuhan orang Cina dan India ni, apa agaknya jawapan anda?

p/s: Awal pagi tadi, Muizz bertanya abah banyak konsep yang susah abah nak terangkan pada dia. Antaranya, "liang lahad tu apa?", "perkosa tu apa?". Kenapa dia boleh tanya? Sebab dia dok belek majalah Mastika yang abah letak berhampiran TV malam tadi. Aduhai anak!

1 comment:

Anonymous said...

mengingatkan saya dgn anak saya yg begitu petah bertanya pelbagai soalan w/pun baru berusia 2 thn 10 bln..sifat ingin tahunya begitu tggi...mungkin itu fitrah bdk2..
benar,kita perlu bijak n berhikmah dlm mjawab soalan...
risau n bimbang,takut tsalah jawab...
anak saya sudah mula bertanya tentang Tuhan,Allah...mcm mana dia tggal dlm perut ummi...mcm2..
saya dan suami sentiasa mcari kaedah apa yg tbaik...
mdh2an kita sume dpt bkongsi kaedah sebaiknya