Tuesday, November 11, 2008

Cerita tentang hero...

Hari ini, 11 November 2008, genaplah 7 tahun masihi usia anak sulung abah. Dah besar dah anak abah tu. Pagi tadi waktu dia kenakan baju sekolah, dia boleh tanya abah, "Abah, hari ni berapa haribulan?". Abah kata, "11 November". Dia kata lagi, "Hari ni hari apa?". Dan belum sempat abah jawab, Ummi terlebih dahulu jawab, "Hari ni harijadi Ahmad. Happy birthday." Muizz apa lagi, meleret la tersenyum. Abah yakin Muizz tidak sebetulnya memahami apa maksud harijadi. Dia juga belum boleh menghayati apa ertinya umur sudah masuk 7 tahun.

Dan abah tidak berharap sangat dia akan fahami itu, sebab abah dahulu pun, tidak pernah kenal akan erti ulangtahun kelahiran sewaktu abah seusia dia. Apatah lagi untuk faham apa maknanya pada diri abah. Abah akan biarkan Muizz dan Azim faham sendiri satu hari nanti apa maksudnya ulangtahun kelahiran itu. Tapi dalam itupun abah tetap pesan pada dia, "Abang dah genap umur 7 tahun ni, kena lebih behave. Jangan lasak dan nakal sangat. Kena dengar cakap abah dan ummi, nenek, cikgu, ustazah. Abang juga kena lebih fokus bila buat sesuatu". Dan Muizz, angguk sajalah. Abah harap dia akan semat pesanan abah dalam minda dia, dan seterusnya, amalkan.

Pagi ini juga abah ke sekolah KAFA dia untuk tandatangani kad kemajuan. Prestasi dia agak menurun untuk peperiksaan akhir baru2 ini, tapi masih boleh abah terima. Abah cuma nak dengar komen dari Ustazahnya saja tentang diri dia. Kata Ustazah Aishah, "Muizz ni sekarang ni lain sikit. Dia suka sangat berkawan, dan bila dia dalam kelompok kawan2 dia, dia tak berapa nak dengar cakap kita. Dalam kelas pun suka main2. Tapi alhamdulillah, pelajarannya baik." Walaupun purata markah keseluruhan cuma 85%, tapi bukan itu yg abah risau. Komen ustazahnya yang buat abah perlu fikirkan sesuatu. InsyaAllah untuk tahun 2009, abah akan cuba didik dia kaedah yang betul dalam berkawan. Sebab abah ada nampak ciri2 yang dia jenis suka mengikut perbuatan dan kata2 kawan.

Semoga hero abah ini akan jadi anak yang baik, anak yang soleh, dan anak yang luhur pekertinya sehinggalah dia dewasa, insyaAllah. Dan si hero kecik sorang lagi itupun, abah doakan yang sama. Sekarang ini dia sangat lasak. Sejak boleh merangkak, hampir seluruh pelusuk rumah itu dia nak teroka. Dan kami terpaksa beri lebih tumpuan pada hero kecik itu, supaya tidak terjadi apa2 yang tidak diingini pada dia.

Bercakap tentang hero, hari Khamis lepas, siri kegemaran abah, Heroes telah dimulakan dengan 2 episod musim ke3. Abah seperti biasalah kan, akan menunggu penuh minat untuk menonton sinambungannya dari musim lepas. Untuk musim ke3 ini, abah rasa ceritanya agak over sedikit berbanding sebelumnya, dan agak lebih memeningkan. Apapun, ini baru 2 episod, harap2 episod seterusnya akan lebih baik, dan menarik plot ceritanya. Dan abah akan tetap suka dengan Hiro Nakamura. Suka sebab dia bawakan watak seorang hero yang sangat luhur hatinya. Hero yang dahulukan orang lain berbanding dirinya. Abah juga minat dengan kuasa yang dia ada, yang waktu kecil2 dulu, abanh selalu angankan yang abah punya kuasa sebegitu. Kuasa apa? Anda tontonlah Heroes, dan anda akan tahu apa kuasa yang abah angankan itu.

Jumpa lagi insyaAllah.

3 comments:

axim said...

HEROES!!

nak kuasa peter petrelli..hehe

Abah Mui'zz said...

Axim, kuasa Peter pun best gak. :-) Sylar punya tak nak ke?

Am said...

Cerita hero ni Am dl kat internet sahaja abah, belum tayang di Malaysia Am dan tengok sampai ep 8

Bukan hero sahaja, supernatural, Smallville dan Sarah terninator pun Am dl juga. Oh ya satu lagi cerita lost hehehe