Monday, November 03, 2008

Cerita tentang uang, dan urusannya...

Salam wahai sahabat.

Sekejap tadi, Irman tegur abah di YM, dan bertanya, "Bila nak update blog?".

Alamak, abah ni kalau orang tanya, mulalah tak senang duduk. Nak buat kerja pun tak selesa rasanya. Maka, sebagai nak menyenangkan abah duduk, nak menyelesakan abah untuk buat kerja, maka abah mengepek la sikit. Ekekeke, pandai je abah buat alasan mengepek guna nama orang lain. Sorry la Man ya!

Kali ni nak mengepek benda lain sikit, masih berkisar pada hidup kita, tapi kali ni abah nak sentuh sikit soal pendapatan dan pengurusannya. Abah terpanggil nak berkongsi dengan anda, sebab 2 minggu lepas, abah ada hadiri satu bengkel asas kewangan yang dianjurkan oleh ejen insurans abah, En Azha Syazri Azizan. Memandangkan abah pelanggan, maka kursus itu percuma untuk abah. Tapi abah pergi bukan sebab percuma (walaupun abah suka juga benda2 percuma ni), tapi sebab intipati bengkel itu yang buat abah hadir juga ke sana.

Dan seperti abah jangka, banyak ilmu menarik yang dikongsi En Azha. Dan abah berkongsi sedikit dengan anda hari ini, sekadar yang terlarat nak ditaip.

Abah rasa anda semua bekerja dan mempunyai pendapatan, kan? Untuk yang masih belajar tu, tak boleh la nak amalkan apa tips yang abah nak kongsi ni (tapi masih boleh disimpan untuk kegunaan masa hadapan, insyaAllah).

Setiap bulan anda terima pendapatan wang ringgit (gaji, untung berniaga dan sebagainya), kemana duit2 itu pergi? Adakah banyak pergi kepada simpanan? Atau banyak pergi pada tauke kedai dan pasaraya? Atau banyak di'derma'kan pada bank2? Atau banyak pergi pada ibu ayah? Atau kemana?

Untuk yang mampu menguruskan dengan baik, abah percaya anda tidak banyak mengeluh (tak elok mengeluh selalu, meletihkan diri sendiri saja) saban bulan, kerana anda tahu duit anda itu perlu kemana, dan anda salurkan dengan kaedah yang betul. Tapi kebanyakan kita, duit pendapatan tiap bulan itu tidak diagihkan dengan baik. Baik macamana maksud abah? Macam ini:-

Untuk pendapatan kita tiap2 bulan itu, seboleh-bolehnya, pecahkan kepada 3 bahagian.

Bahagian 1 - 1/3 akan disalurkan untuk perbelanjaan diri dan keluarga
Bahagian 2 - 1/3 akan disalurkan untuk pinjaman2 di bank
Bahagian 3 - 1/3 akan disalurkan untuk simpanan/pelaburan/takaful

Contohnya, kalau gaji bersih RM3000, maka RM1ooo anda perlu gunakan untuk perbelanjaan keluarga. Ini termasuklah untuk makan, kelengkapan rumah, belanja sekolah anak, minyak kereta, sewa rumah, bil2 air api telefon, dan sebagainya. Senarainya pasti panjang (terutamanya jika anda berkeluarga), tetapi sepanjang manapun ia, hadkan pada RM1000 sahaja, kerana itu adalah kemampuan perbelanjaan anda.

RM1000 lagi untuk bayar hutang2 pinjaman dibank, baik pinjaman kenderaan, rumah, peribadi dan sebagainya. Kata En Azha, hutang kad kredit sebaiknya dimasukkan dalam bahagian 1 tadi, kerana kebanyakan kita menggunakan kad kredit untuk perbelanjaan keluarga. Jika pembayaran untuk bahagian ini lebih dari RM1000, anda telah terlebih hutang sebenarnya - samada membeli kereta mahal atau rumah yang besar. [Tak salah nak beli, kalau anda mampu]

Baki RM1000 adalah untuk anda gunakan bagi tujuan kehidupan masa depan anda. Daripada 1/3 tadi itu, 30% adalah untuk simpanan, 30% adalah untuk perlindungan takaful, 40% adalah untuk pelaburan. Ini penting bagi memastikan pada masa hadapan, anda tidak akan mempunyai masalah kewangan, insyaAllah. Dan sebagai bekalan, andainya anda memerlukan sumber kewangan secara terdesak. Dan juga untuk bekalan bagi kualiti pendidikan anak2 satu hari nanti.

Sebaiknya ketiga2 bahagian tadi, seimbang agihannya. Jika anda terlebih disatu bahagian, maknanya anda tidak menguruskan sumber pendapatan anda dengan baik.

Itu sajalah dulu yang abah boleh kongsi dengan anda. Satu ilmu yang cukup simple, tapi hanya sekarang abah tahu. Kalau abah tahu lebih awal, insyaAllah keadaan abah tidak akan seperti sekarang. Tapi tak apalah, yang lepas itu lepas. Yang hari ini dan kehadapan, akan abah cuba untuk amalkan apa yang En Azha beritahu. Bukan apa pun, untuk kemudahan hidup abah, isteri dan anak2 suatu ketika nanti. Itupun dengan izin dan kehendak Allah.

Update: Disini abah kongsikan satu aplikasi Excel yang boleh anda gunakan untuk menganalisis kedudukan kewangan anda. Sumbangan dari En. Azha Syazri.

4 comments:

irman_rahs said...

takpe bah, bgs juga tu satu mpromosi kn blog man yg hanya utk diri sendiri...

man punya blog ble dikategorikan sbg statik...psl pengurusan kewangan ni, man sbnrnya dah mengamalkan benda ni secara TERPAKSA. tu pun dgn paksaan bapa sbb anaknya belum kwen lagi, umur dah tua, utk simpanan kawen kena banyak terutama anak lelaki...

axim said...

abah..

info ni sangat bagus sebenarnya..sebab saya memang tak pandai nak uruskan kewangan saya dengan sebaik baik nya..

tiap kali gaji belanja ikut suka dan belasahjer tanpa ada perancangan yang betul...bahaya tuh..

caman yek nak di siplinkan diri...

Abah Mui'zz said...

Man, kadang2 sebab terpaksa tu pun bagus juga. Sebab kalau tak terpaksa kita tak buat. nak tunggu kesedaran datang, mungkin dah terlewat nanti.


Axim, abah pun tak tahu macam mana cara terbaik nak disiplinkan diri. Sebab abah sendiri pun tak berdisiplin sangat, cuma skrg ni terkawal sikit la. Itupun sebab keadaan yang mendesak. Axim tak kahwin lagi ni, lagi lah perlu kawal, nanti nak berkenduri besar2an meraikan kawan2 blogger kat Kemasik tu kena ada banyak fulus. Kan?? :-D

Teech Ezam said...

salam abah. ezam suka entri abah . info yg baik.

baik utk semua sbnrnya. apatah lg bg ezam yg dok study lg.

ni lah g ezam amalkan dulu masa sem1. masuk sem2 simpanan tu maki kurang..lebih utk blnja sendiri je.

klu ezam, ezam agih tok diri sendiri, study & simpanan. nk bg kat mak ayah, mak ayah kata tok sah. mak ayah keje, ezam study. ezam guna je duit tu & pandai2 la uruskan. tu la nasihat mak ayah dlu masa terima elaun pertama.

tp dlm seharian, ezam jmp byk kwn2 yg hbs je elaun mereka. nk bli buku x dpt, nk buat ni x dpt..kdg2 mkn maGi je. tak tau la mcm mana mereka urus wang & ke mana wang tu p.