Tuesday, November 18, 2008

Cerita tentang sahabat2 lama...

Petang semalam, abah bersembang (abah ni takde kerja ke, asyik bersembang saja kerjanya) dengan seorang rakan pejabat, yang juga sahabat baik abah. Kami baru saja kenal sebulan dua ini, dan abah rasa kami punya chemistry untuk bersahabat baik. Dan seperti yang abah selalu pegang, Allah hadirkan seseorang dalam hidup kita dengan bersebab. Abah harap kehadiran kawan ini, akan membawa banyak kebaikan pada diri abah, dan juga diri dia.

Kami bersembang tentang kawan, tentang betapa hubungan persahabatan itu perlu dijaga. Abah luahkan padanya betapa dalam kamus hidup abah, istilah persahabatan itu jarang yang kekal lama. Berkawan baik untuk satu tempoh, dan akhirnya, masing2 bawa haluan sendiri. Tidak ada lagi perkongsian cerita, apatah lagi perkongsian masalah. Sibuk dengan urusan sendiri, keluarga, dan mungkin sebab hadir kawan baru yang lain, maka momentum persahabatan itu jadi makin lemah. Hingga pada satu ketika, baru tersedar, "Lamanya aku tak contact dia, apalah cerita dia sekarang ini."

Tapi bila tiba waktu itu, diri sudah malu untuk hubungi sahabat. Padahal, itulah sahabat yang dulunya, saban hari kita mahu jumpa dan berkongsi cerita. Tapi pada kala ini, kita mati kutu apa benda nak dicakapkan andainya kita nak hubungi dia semula. Seperti yang berlaku baru2 ini. Abah terima sms jemputan rumah terbuka dari seorang sahabat yang sudah sangat lama abah tidak jumpa. Abah sekeluarga kerumahnya kerana dijemput hadiri majlis rumah terbuka. Abah duduk tidak lama dirumahnya, kerana dia sibuk melayan tetamu lain. Dan dia seolah2 kekok nak bersembang dengan abah. Abah pun sama, tercari2 soalan apa nak ditanya. Padahal kalau diikutkan, 12 tahun jarak kami tidak bertemu, sudah boleh beri abah ratusan soalan untuk ditanya dan dikorek jawapannya. Tapi masing2 kelu. Dan tidak memeranjatkan apabila sahabat itu kata pada Ummi, "Saya tak tahulah nak bercakap apa dengan dia. Saya jadi segan dengan dia." Abah tidak tahu apa maksudnya, tapi abah rasa abah faham.

Dan selepas itu, kami masing2 sudah tidak berhubungan, walaupun no telefonnnya masih ada dalam HP abah. Untuk mudahkan cerita, call saja lah kan, sembang macam biasa, dan insyaAllah, persahabatan akan kembali tergilap. Memang mudah. Tapi untuk abah, sangat susah untuk dibuat. Bukan sebab abah ego, bukan sebab abah tidak kasihkan sahabat (kerana sahabat sentiasa dekat dihati abah) - tapi sebab abah malu. Hahaha, kelakar sungguh, malu nak telefon sahabat2 bertanya khabar? Betul- abah malu dan bimbang andainya abah dilemparkan soalan, "Aik, takde ribut takde hujan, lepas 12 tahun baru reti nak telefon tanya khabar?" Sesungguhnya abah rasa abah tak mampu nak berdepan soalan macam itu.

Eh, apa abah merepek ni. Abah..abah. Untuk kawan2 dan sahabat2 abah yang mungkin rasa abah sudah 'jauh' dari depa. Anda fahamlah apa yg abah repekkan ini. Semoga anda mampu beri kekuatan pada abah untuk gilap semula persahabatan yang pernah satu ketika dulu menceriakan hidup kita. Sebab dalam minda abah, ingatan silam dengan sahabat2 semua, sangat susah untuk terpadam (dan abah berharap yang ia tidakkan terpadam), walaupun David Archuleta kata, "Memories supposed to fade..."

Abah tinggalkan anda dengan satu lagu David yg abah rasa macam best je dengar.

2 comments:

Am said...

Am ada sorang kawan Abah, bila kita tel dia, jawapan standard dia ialah "Aku baru nak telefon kau" hehehe

Biasalah abah, byk kawan, byk ragam, Am dan kawan Am sedang kumpulkan semua kawan2 sekolah Am balik, ingat nak buat perjumpaan hehehe

irman_rahs said...

lebih kurang la tu..majoriti mcm tu juga...kdg2 man sindir mcm ni. Askum bos, pkbr n pa crta?hehe... kenala panggil bos yala mana tau pangkat diorg ni bos...belajar tinggi2 takkan kuli kan...

dulu ble la slu kontek sbb sm ja cas dan tujuan hidup masa tu..belajar..skg ni masing2 dah ada k'ga, jrg teringat kwn...bukan abah sj...man pun sama