Tuesday, April 29, 2008

Cerita tentang muatturun...

Hari ni sebenarnya abah nak sambung epekan abah berkaitan rasa hati, iaitu berkaitan soalan2 yang abah dah tanya hari tu. Tapi sebab bahan rujukan tertinggal kat rumah, maka tak dapat la nak mengepek tentang tu. Apapun, dah terlanjur bukak blog ni kan, abah nak berkongsi satu maklumat pada anda yang suka nak muat turun audio dan video dari internet. Tapi yang ini abah nak cerita tentang bagaimana nak muat turun audio atau video yang tidak boleh muatturun secara terus. Contohnya jika ada nak muatturun lagu2 di imeem, youtube dan sebagainya itu. Kalau nak muatturun secara terus, tak boleh. Tapi abah ada cara2nya, kalau anda nak tahu la.

1. Mesti guna pelayar Mozilla Firefox.

2. Kena pasang DownloadHelper. Selepas pasang, pastikan pada menu Tools di Firefox anda ada pilihan DownloadHelper.

3. Pergi kemana-mana laman yang anda ingin muatturun audio/video, ambil contoh klip audio imeem macam kat bawah ni.

4. Bila anda dah ada paparan yang menunjukkan audio/video di strim ke pelayar anda, maka dah boleh pergi ke menu Tools, pilih DownloadHelper, dan anda akan nampak satu ikon merah yang menunjukkan itulah audio/video yg anda nak muat turun.

5. Setiap audio/video yang dimuatturun akan disimpan dalam format FLV. Jika anda nak dengar/tengok fail tersebut, kena guna FLV Player.

6. Jika tak nak fail FLV dan nak tukar ke format seperti mp3 dan avi contohnya, ini kaedahnya. Untuk tukarkan ke mp3, anda pergi kelaman web FLVTO, dan cari fail flv yg dimuat turun tadi, dan biarkan ia 'convert' untuk anda. Untuk tukarkan format video pula, anda kena guna perisian Pazera. Mudah saja cara nak guna.

7. Bila dah siap semua langkah2 itu, maka bertambahlah koleksi audio atau video anda.

Abah bukan nak ajar anda salahguna kemudahan teknologi, tapi kadangkala bila kita nak sesuatu yang susah nak dapat kat kedai, contohnya, audio2 nasyid arab yang tak jual dikedai, ataupun video2 ringkas yang takde dijual juga, maka inilah cara yang paling sesuai. Tapi kalau anda nak salahguna, itu terpulang pada anda lah ya. Apa orang kata tu, "Sendiri mau ingatla brader!".

Kalau ada apa2 soalan berkaitan cara2 diatas, feel free to YM abah. Kalau abah free, abah layan. Oklah, abah nak siapkan beberapa kerja penting dahulu sebelum abah bercuti di Penang pada 1-4 Mei nanti. Bukan bercuti sangat pun, abah pergi sebab kerja, tapi dah terlanjur bawak ummi dan anak2, maka secara tak langsung jadi percutian keluarga jugalah. Rakan2 blog di Penang, ada cadangan ke tempat2 yg abah perlu lawati (yg sesuai untuk kanak2)? Kalau ada, maklumkan pada abah ya?

1 comment:

pB said...

Salam

Selamat Hari Pekerja


Selamat Bercuti



kirim jeruk pauh buleh ???




psst ...

pB dok nak download movie movie dari internet , tapi tak reti


buleh ajar ???