Tuesday, April 01, 2008

Cerita tentang hiba...

Kebelakangan ini banyak kisah yang menyedihkan terjadi. Kalau nak dikira bukan kebelakangan ini sajalah, tapi sepanjang masa. Tidaklah menyedihkan sampai meratap meraung, tidak. Tapi menyedihkan yang buat jiwa hiba.

Abah rasa anda tentu terbaca berita bayi dibuang kedalam tong sampah berhampiran Sogo baru-baru ini. Sedih. Disebalik sekian banyak cerita2 duka moral anak2 bangsa, berita ini antara yang menghibakan.

Menonton TV juga seringkali menambah lagi rasa hiba, bila mana tudung dijadikan satu bahan jenaka oleh orang2 popular Malaysia. Abah tidak tahu apa niat masing2, tapi apabila isu tudung atau tutup aurat jadi bahan lawak, abah rasa sangat sedih. Ada yang bertudung tapi tidak menutup aurat. Ada pula yang bertudung bila mana rasa nak bertudung, bila rasa tak mahu, dia togelkan kepalanya. Ada juga yang sebab berlaku sesuatu yang tidak diingini, terus buka tudung. Abah tak tahu apa sebabnya. Tapi yang abah nampak, perbuatan itu sebenarnya lebih kepada tanda protes pada Allah. Nak kata tak tahu hukum, mustahil. Kebanyakan idola2 pada remaja ini beri alasan yang cukup retorik - "saya belum bersedia lagi". Kalaulah ini alasan yang diberi oleh orang2 bujang bila ditanya, "Bila nak kahwin?", abah akan cukup faham. Tapi, bila soal tutup aurat diberi jawapan sebegitu, hmmm.....

Buka kerja abah nak menilai orang. Tapi pada abah, benda yg kita memang dah jelas hukum hakamnya, kenapa nak perlu datang 'seru' baru nak buat. Apakah ajaran, ilmu2 yang dipelajari dan diajari selama ini masih belum mampu bangkitkan 'seru' itu? Atau apakah janji2 dan amaran2 Allah dalam AlQuran itupun masih belum cukup untuk mendatangkan 'seru'? Itu baru soal menutup aurat, belum kira soal solat, puasa dan sebagainya. Kalaulah ibadat2 itupun nak tunggu "nantilah bila saya dah bersedia", akan buatkan kita semua makin sedih.

Dan berita tentang Safiah yang pintar itu dipaparkan dalam akhbar2 sehari dua ini, menambah duka yang ada.

Mendengarkan nasyid dari Far East yang dikongsikan oleh beberapa rakan abah, lebih2 buat abah sayu.



Semoga Allah ampunkan segala dosa2 kita, dan semoga Allah beri kita kekuatan dalam melayari hidup kita ini dijalanNya. Semoga bukan sekadar kesedaran yang Allah datangkan dalam jiwa kita, tapi juga keazaman dan kesungguhan dalam beristiqamah melaksanakan segala ibadat keranaNya, insyaAllah.

Semoga kita semua dalam rahmat kasih sayang Allah sentiasa.

p/s: Karya lain Far East yang juga senantiasa buat abah sayu.

1 comment:

arsaili said...

salam abah..moga kita diberi hidayah dan petunjuknya dan ditetapkan Iman