Thursday, September 27, 2007

Cerita tentang ujian...

Dua malam lepas, Allah berikan abah kesempatan untuk mengikuti satu tazkirah menarik disurau berhampiran rumah abah. Menarik kerana ustaz itu beri satu perpektif baru kepada makna hidup. Bukan tidak pernah terfikir, memang selalu terfikir, cuma tidak dalam perspektif itu, bagi kebanyakan orang, termasuk abah sendiri.

Kisahnya tentang hidup - untuk apa kita hidup, kenapa kita hidup? Kalau ditanya ramai dari kita, pasti jawapannya akan menjurus pada ayat 56 surah Adz-Dzaariyaat iaitu "Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." Dan tak kurang juga yang akan kata, kita hidup dimuka bumi ini untuk menjalankan tugas sebagai khalifah Allah. Betulpun jawapan-jawapan tersebut. Cuma kalau boleh ditambah satu lagi alasan kenapa Allah menghidupkan kita dimuka bumi ini, adalah lebih menarik pandangan kita pada erti hidup kita ini.

Pernahkah kita memandang sebab kewujudan kita didunia ini adalah sebagai ujian pada diri kita dari Allah? Kata ustaz itu, Allah hidupkan kita kerana Allah ingin menguji kita, samada kita ini betul2 menyembah dan beribadat kepadaNya atau adakah kita menjalankan tugas kita sebagai khalifahNya. Dan Allah tidak uji individu tertentu, Allah uji kesemuanya. Setiap satu dari kita ini sebenarnya sedang diuji Allah.

Kita diuji dengan apa yang Allah beri pada kita. Allah beri kita akal, beri kita iman, beri kita harta, beri kita kudrat, beri kita kelapangan, beri kita nyawa, dan pelbagai perkara lagi - sebagai ujian pada kita, kalau kita sedar itu. Dan ini tidak bermakna, mereka yang tidak dikurniakan Allah dengan perkara2 yang abah sebutkan tadi, tidak diuji Allah. Untuk sesetengah manusia, Allah uji mereka dengan kemiskinan, dengan kekurangan ilmu, dengan kekurangan upaya, dengan kesibukan waktu, dan sebagainya. Semua orang, tidak terlepas dari ujian Allah.

Dan sepertimana ujian2 lain didunia inipun, jika ditanya, "Nak lulus ke tidak?", pasti sangat jawapannya nak lulus. Cuma dalam kes UPSR, PMR atau SPM, mungkin ada yang menjawab, "Lulus cukup makan pun cukuplah." Tapi dalam kes ujian Allah ini, abah tak tahulah kot2 ada juga yang akan jawab benda yang sama. Dan abah yakin, jawapan kita tidak akan sama. Kerana apa? Kerana kita tahu apa yang menuggu kita sekiranya kita lulus, dan sekiranya kita gagal. Kita beriman dengan hari akhirat, dan kita sudah diberitahu akan bentuk hari akhirat dan pengadilannya nanti.

Bagaimana nak lulus? Takde tips ke? Hehehe, part ini abah tinggalkan pada anda. Kerana abah yakin, pada yang berilmu, anda tahu bagaimana. Cuma yang penting, kena sentiasa ingat, yang kita diuji Allah, dan setiap masa kita diperhatikanNya. Bayangkan kalau kita kehidupan kita selama 24 jam sehari itu, diawasi oleh CCTV. Apa agaknya perlakuan kita? Mesti kita akan berlaku baik. Sebab sedar yang diri kita diawasi. Apatah lagi sekiranya Allah yang mengawasi kita itu.

Kalau anda nak tanya jawapan abah - rasanya inilah yang abah boleh kata. Dalam hidup, redha akan segala kurniaan Allah pada kita - samada kurniaan itu rahmat atau bala. Dan dalam pada itu, hiduplah sebaiknya menjadi hamba Allah dengan beribadat dan menyembah Allah senantiasa. Dan satu lagi yang penting, jangan ada sikitpun dalam hati sifat kesombongan. Bukan sombong apa pun, tapi sombong yang buatkan kita lupa, segalanya adalah dari Allah.

Abah ambil sikit contoh - kita berjaya dapat sesuatu, bukannya hanya kerana usaha kita sendiri, tapi banyaknya adalah dengan ihsan Allah. Abah menulis ini pun bukan semata2 usaha abah, tapi kerana ihsan Allah yang beri abah peluang kelapangan masa (walaupun dah makan sikit waktu bekerja), Allah beri abah peluang mempunyai laptop dan talian Internet. Allah juga beri abah ingatan untuk recall balik apa yang abah dengar 2 malam lepas, dan paling penting, Allah beri abah nyawa dan kesihatan tubuh badan, supaya abah boleh bernafas dan menulis. Bayangkan jika Allah tidak bagi semua itu, mustahil abah boleh buat penulisan blog pagi ini.

Itu sajalah dulu, sebab abah ada banyak perkara nak diselesaikan, hehehe, biasalah, bercuti 2-3 hari, banyak la benda yg kena buat.

Semoga jumpa lagi insyaAllah.

1 comment:

arsaili said...

Hidup ni memang satu ujian yang panjang, yang perlu di tempuh dengan kesabaran..ada manusia diuji dengan kesenangan dan kemewahan - alpha kah mereka kepada kekuasaan Allah? Ada yg diuji dengan kesusahan dan penderitaan - adakah mereka mempersoalkan keesaan Allah?