Friday, September 07, 2007

Cerita tentang berita...

Ada beberapa berita dalam akhbar kebelakangan ini yang buat abah sikit risau. Tapi itulah, risau je la, tak buat apa pun. Haha.

Berita 1 - Pelajar kena serangan jantung depan pagar sekolah.

Baru 16 tahun, dah kena serangan jantung. Abah yang lagi tua ni, harap2 tak la ditimpa ujian macam ini. Tapi setakat berharap saja, tak boleh pakai juga kan. Kena la buat sesuatu, untuk mengelakkan terjadi perkara yang sama.

Berita 2 - Saiz pinggang beri kesan negatif kepada paru-paru.

Kata berita tu - Secara umum, satu sentimeter pertambahan dalam ukuran lilitan pinggang dikaitkan dengan 13-mL, pengurangan dalam keupayaan fungsi organ utama iaitu jumlah air yang boleh dilepaskan daripada paru-paru.

Tahu kenapa abah patut risau? Sebab sejak kebelakangan ni, abah dah mula kena tukar seluar, sebab saiz pinggang dah bertambah sebanyak 1 inci. Aduihhhh.

Dan petang semalam, sewaktu abah berjalan2 di The Store Sg Buloh, ada sorang promoter suruh abah cuba mesin urut mereka. Abah pun cuba la, kebetulan masa tu tengah tunggu kereta siap baiki. Yang tak syoknya, sewaktu cuba, sempat lagi dia tanya kat abah, "Abang ni mengandung ke?". Aduihhh mak. Nasib baik la abah sedar keadaan diri, kalau tidak......

Berita 3 - Bapa boleh jadi punca anak jadi ‘mak nyah’.

Ini berita yang abah baca dalam Sinar Harian. Maaf, tak ada berita lengkap kerana SH cuma letak ringkasan saja dilaman webnya. Kata mereka - "Kehadiran bapa yang terbatas dalam keluarga merupakan satu daripada faktor yang menyebabkan anak lelaki cenderung kepada tingkah laku wanita atau ‘mak nyah’, kata pensyarah Fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Malaysia, Dr Zulkifli al-Bakri."

Yang ini pun abah risau, bukan risau apa. Sebab abah berkemungkinan akan terpaksa berjauhan dari keluarga nanti, mungkin untuk satu tempoh yang lama. Apapun, moga2 Allah lindungi anak lelaki abah yang seorang itu (dan mungkin yang akan datang ini, insyaAllah) daripada menjadi 'mak nyah', hanya kerana abah tidak selalu ada disamping mereka nanti.

Itu sajalah kot, nak berkongsi kerisauan abah dgn anda. Selamat berhujung minggu untuk anda semua. Semoga hujung minggu ini adalah yang menggembirakan anda, insyaAllah.

No comments: