Friday, November 18, 2005

Cerita tentang kaya...

Semalam jadual abah padat sikit. Pagi ada perhimpunan staff. Habis saja perhimpunan, ada taklimat. Lepas taklimat, ada majlis rumah terbuka yg syarikat buat. Habis makan, ada discussion sikit dgn kawan2 research yg kami tgh finalize. Petang tu Ummi ngan Muizz datang ofis abah, sebab petang tu Ummi ajak abah ke Sogo. Balik dari Sogo pun dah pukul 10..hmmm, penat juga. Hari ni abah cuti, sebab pengasuh Muizz cuti lagi. Pagi tadi pergi jumpa Anim sekejap ambil SIM card no telefon abah yang baru...:-), dan lepas tu,ke EPF sekejap,uruskan pengeluaran untuk re-finance rumah abah di Kajang tu.

Hari ni terasa nak bercerita sikit tentang kekayaan. Bukan apa, semalam masa makan dijamuan rumah terbuka tu, abah berborak dgn sala seorang senior staff yang bercerita tentang hidup dia. Abah boleh kata dia orang senang la, sebab rumah dia pun bersebelahan rumah Azman Hashim(AMBG), Mustafa Kamal(Emkay), anak Sultan Kedah, etc. Tapi ok la sebab dia kaya dan tak sombong. Tak kisah la kan,sebab dah rezekinya tertulis macam itu. Cuma abah terpanggil nak mengulas sikit bab kaya-raya ni.

Siapa tak nak kaya kan? Tak ramai yang angkat tangan kalau ditanya soalan itu. Kaya apa? Dah tentu bila sebut kaya, org akan senantiasa rujuk pada kaya harta.Ada rumah mewah,kereta mahal,tanah berekar2, duit simpanan berjuta2, etc. Abah pun nak kaya. Hehe.

Susah ke nak kaya? Pada abah, nak kaya harta, tak susah. Tak susah dalam erti kata, ada banyak cara kita boleh jadi kaya,cuma kena rajin berusaha untuk capai kekayaan tersebut. Tapi ramai dari kita ni cuma berangan je nak kaya,usahanya tak pun. Kan?Abah bukan kata orang lain, abah merujuk pada diri abah sendiri. Tiap kali nampak orang pandu Wish atau BMW, abah berangan je yang itu kereta abah. Tiap kali nampak banglo mewah, abah berangan juga itu rumah abah.

Seronok juga berangan macam itu,tapi kalau angan2 itu jadi kenyataan ,lagi seronok. Cumanya, kalau Allah dah kata abah takkan sekaya itu, abah terima. Kalau la dengan kaya abah jadi manusia lupa diri,lupa akhirat, abah redha kalau rezeki abah cuma setakat cukup untuk hidup. Tapi kalau dengan kaya, abah akan jadi manusia yang lebih dekat pada Allah, abah mohon moga Allah murahkan rezeki.

Abah suka tengok manusia kaya macam Pengerusi Yayasan Al-Bukhary tu. Abah kalau boleh, dan kalau ada rezeki nak jugak la jadi macam itu. Abah pun berharap selalu agar manusia2 Islam yg kaya ni takkan lupakan manusia lain. Kekayaan yg mereka ada harap2nya bukanlah dilaburkan ke bersuka-ria dan pembaziran, tapi dilaburkan dengan membantu mana2 manusia lain yg memerlukan bantuan.

Seronok dengar cerita2 spt ada hamba Allah derma RM100K pada Bersamamu TV3. Alhamdulillah. Bukan la abah kata depa kena cakap yg depa derma, macam yg ramai org selalu buat. Cukuplah setakat diletakkan berita dalam akhbar ke atau TV ke tentang derma yang diberi, tanpa merujuk kepada penderma. Sekurang2nya kita yang tak berapa kaya ni pun akan terasa nak derma juga.

Oklah untuk kali ni. Abah nak tidurkan Muizz sekejap. Dia belum tidur lagi hari ni. Tadi tengahari abah tinggalkan dia rumah jiran sebab abah nak pergi Jumaat. Dari masa abah tinggalkan dia, hinggalah abah ambil dia semula, dia tak berhenti2 menangis. Alasannya, abah dah janji nak bawak dia ke masjid semalam. Kesian anak abah.

1 comment:

crimsonskye said...

kalau semua org ada nilai infaq dalam diri, aman damai dunia :)